מה עושים עם המינוס, כמה משלמים על הדירה, איפה הייתה החופשה האחרונה ועל איזו הוצאה מצטערים במיוחד? אנשים מרחבי הארץ מספרים בגילוי לב על החיים עצמם, לפני ובצל המלחמה. והפעם: משפחת ולדברג מרמת השרון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
משפחת ולדברג
משפחת ולדברג
משפחת ולדברג
(צילום: אסי חיים)
בצילום: מאשה (30), סניה (38), אנבלה (7) והחתול מיטיה.
הדירה? 4 חדרים בשכירות. משלמים 6,500 שקל. מאשה: "זה בניין של סבים, כולם מתוקים. זה רחוב ראשי אז זה קצת יותר זול אבל לנו זה לא אכפת. זו דירה ישנה אבל אנחנו לא מפונקים".
שפה? מאשה: "עם הילדה אנחנו מדברים רוסית. יש מושג כזה שנקרא דור אחד וחצי. רגל אחת פה, רגל אחת שם. אבל חשוב לנו שתהיה לה גם את השפה הרוסית. אנחנו בינינו מדברים עברית וזה אתגר לא קטן לשמר את הרוסית. כשנולדתי, אשדוד הייתה רוסיה הקטנה ושמעתי לא פחות רוסית ברחוב ובחוגים מאשר עברית. בוא נגיד שתל-אביב בשבילי הייתה כמו לעשות עלייה".
רמת השרון? מאשה: "אנחנו גרים פה שבע וחצי שנים. גרנו קודם ברמת אביב כשהייתי סטודנטית. אני מאשדוד במקור וסניה מראשון לציון. ההורים עלו מברית המועצות. סניה: "יש עלייה חדשה מרוסיה ואוקראינה. זה עלייה עם כסף ושומעים פה יותר רוסית. זה אמנים מרוסיה שגדלנו עליהם ופתאום אתה רואה אותם פה ברחוב. ההורים שלי הולכים להופעות שלהם בישראל". מאשה: "כשעברנו לפה פתחתי מרכז לימוד לילדים. אני דור חמישי למורות".
מרכז לימוד? מאשה: "זה עבד בשיטת 'סתמו את הפה ותביאו לי את הטלפון, שבו פה ותלמדו'. אני הייתי צריכה את זה והבנתי שגם התלמידים שלי צריכים את זה. ילדים צריכים אווירה של למידה. התחלתי את זה בבית וזה גדל מאוד לכמה עשרות תלמידים אז פתחנו ממש מרכז לימוד. בשיא הגענו ל-90 תלמידים ואז עלה הרעיון לסטארט-אפ והחלטנו פשוט לסגור ולמכור ולהתמקד בעסק החדש".
ככה ויתרת על עסק מצליח? מאשה: "היה משהו יותר גדול שרציתי וידעתי שהכסף יגיע. בכלל ההסתכלות שלי על כסף היא שזה תוצר לוואי של עבודה טובה. אתה קודם כל צריך לעשות משהו שנותן לך משמעות ולעשות אותו טוב והכסף כבר יגיע. היו לי שתי אהבות והייתי צריכה לבחור. אז בחרתי".
סטארט-אפ? מאשה: "זו משאבת הנקה שונה מכל המכונות שהן פשוט סיוט. אחרי הלידה לקחתי משאבת הנקה והייתי בהלם. זה הרגיש כמו לקחת שואב אבק ולשים עליי. אמרתי לסניה שאני לא ממשיכה להניק אם זה המצב, ואצלו מיד נדלק הרעיון".
סניה? "אני איש שיווק אבל היה לי ניסיון ביזמות. הייתי שותף בסטארט-אפ שלא הצליח אבל שם למדתי מה לא עושים וישר הבנתי שאפשר לעשות עם הרעיון הזה משהו. מאשה כעסה עליי שאני רואה בזה עסק חדש והיא בסך הכל רוצה מכשיר בשבילה כדי להניק". מאשה: "הכישלון של הסטארט-אפ הראשון שלו היה המתנה הכי טובה שיכולתי לקבל, כי כשהתחלנו לצאת כי זה היה שיעור בצניעות ואיך לא לעשות דברים. הבנתי שאם אנחנו הולכים על זה צריך לעשות את זה נכון".
מה עשיתם? מאשה: "הבאנו מהנדס והתחלנו לעשות כל מיני ניסויים כשהרעיון היה שזה ידמה את הלשון של התינוק". סניה: "העלנו סרטון שהכנו של 13 שניות של המשאבה שקראנו לה 'אנבלה' על שם הבת שלנו, וקמתי בבוקר למאות הודעות איפה קונים את זה. ואז יצאנו עם קמפיין שמכר את המוצר עוד לפני שהוא קיים, סוג של תמיכה במוצר וגיוס כסף, והצלחנו לגייס כחצי מיליון שקל. עצרנו את זה כי הבנו שלא נעמוד בלוחות הזמנים. חשבנו שנוציא מוצר בתוך שנה. זה לקח שבע שנים".
שבע שנים? מאשה: "קיבלנו עוד שיעור בצניעות כי להעתיק את הטבע לתוך מכונה לא לוקח שנה. הכל נראה פשוט לפני שמתחילים לפתח ויש פה המון דברים שצריכים לעבוד בו-זמנית". אנבלה: "זה בדיוק כמו לשון של תינוק. וזה יונק את החלב ממש כמו תינוק ועושה נעים לאמא. אני בחרתי את הצבע הוורוד כי הוא אהוב עליי". מאשה: "הפטנט העיקרי הוא גלגלת שמדמה יניקה ואת הפה של התינוק". סניה: "במקביל עבדתי כאיש שיווק וגייסנו עוד כספים לפיתוח אז היה ממה לחיות. הבנתי שיש פה משהו גדול שיכול להצליח בענק".
חשש כלכלי? מאשה: "הפחד היה לקחת החלטות בלי מספיק ידע. הוצאנו מוצר ראשון לשוק לפני כשנה והיום יש לנו צוות פיתוח גדול של 17 אנשים ויש משרדים בכפר-סבא. הבאנו מנכ"ל מקצועי ואני משמשת כסמנכ"לית מוצר - הזרוע המקשרת בין כל החטיבות השונות". סניה: "זה הולך טוב ובינתיים אנחנו עומדים ביעדים. בישראל מכרנו במיליון דולר ועכשיו השקנו את השיווק בארה"ב ובקרוב נוציא את הדגם הבא שכולל משאבה דו-צדדית".
מצב כלכלי? סניה: "כמו משפחה ממוצעת, אולי קצת מעל".
מתי תהיו עשירים? סניה: "כרגע הכסף של החברה הוא לא שלנו. אנחנו מושכים משכורת לא גדולה במיוחד. אולי בשווי אנחנו שווים הרבה אבל עד שהחברה לא תימכר זה לא הופך לכסף. אנחנו צריכים להעלות את הערך של החברה וכשההצעות יגיעו נחליט". מאשה: "דיברנו על מה יהיה כשיהיה לנו הרבה כסף וזו הייתה שיחה מאוד מגוחכת כי מה שעלה לי בראש זו ספה חדשה. השיחה היותר מעניינת היא מה יהיה הסטארט-אפ הבא". סניה: "לא, אני רוצה לנוח אחרי שזה יצליח".
מה הפינוק שלכם? סניה: "אוכלים מדי פעם סושי בשישי".
רוצים להשתתף במדור? כתבו ל: Assi-h@yedioth.co.il