מנתוני הביטוח הלאומי שפורסמו הבוקר עולה כי מתחילת המלחמה, ב-7/10/23, ועד אתמול הגיעו לביטוח הלאומי 68,505 בקשות לדמי אבטלה, מתוכם 47,120 בקשות של עובדים שהוצאו לחל"ת שלא מרצון. מתחילת חודש נובמבר התקבלו 17,836 בקשות לדמי אבטלה בביטוח הלאומי כאשר 15,767 מהם הוצאו לחל"ת שלא מרצון.

בתוך כך, נציין כי נתוני הביטוח הלאומי כוללים רק את מי שפנה לבקשת דמי אבטלה. מנתונים שפרסם משרד העבודה בסוף השבוע שעבר עולה כי 760 אלף עובדים כבר מושבתים מעבודה מתחילת המלחמה עקב מילואים, תושבים מעוטף עזה שפונו והורים לילדים, והם מהווים כ-18% מכוח העבודה בישראל.
1 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי
(צילום: נמרוד גליקמן)
בסך הכל מושבתים מעבודה כיום 276 אלף חיילי מילואים שעזבו את מקומות עבודתם, 127 אלף עובדים שפונו ממקומות עבודתם בעוטף עזה שבדרום ועל גבול לבנון שבצפון, 183 אלף הורים לילדים עד גיל 14 העדרים מעבודתם ו-319 אלף עובדים הנעדרים מעבודתם בשל הפסקות עבודה מלאות או חלקיות עקב המלחמה.
אחרי פרסום התוכנית הכלכלית המעודכנת והעברתה בקריאה ראשונה ביום חמישי האחרון, הכנסת המשיכה היום (שני) בדיונים ובהכנת החוק המלא לקריאה שנייה ושלישית, בתקווה שעוד השבוע. מתווה החל"ת הכלול בתוך התוכנית הכלכלית שאמור להקל על קבלת דמי אבטלה ליוצאים לחל"ת עדיין מתעכב גם הוא, ובינתיים עשרות אם לא מאות אלפי שכירים שכבר הוצאו לחל"ת עדיין לא יודעים האם יקבלו תשלום ועל כמה הוא יעמוד.
בימים אלה מתקיימים דיונים גם על שיפורו כשהביטוח הלאומי מבקש להוסיף למתווה החל"ת את המענה למי שהיה מובטל חוזר ולהוסיף לו ימי זכאות כיוון שכל עובד, מתחת לגיל 40 שהיה מובטל ב- 4 השנים האחרונות ויצא בימי הלחימה לחל"ת - זכאותו מתקצרת משמעותית וכן מענה לגילאי 67+.
בעקבות דרישות של חברי כנסת רבים, הודיע היום בוועדת הכספים כפיר בטאט מאגף תקציבים כי יוצג תיקון חקיקה לפיו בדומה לנעשה במשבר הקורונה, אותם עובדים מבוגרים שייצאו לחל"ת יקבלו מענק מביטוח לאומי.
שלומי מור, המשנה ליועמ"ש הביטוח לאומי, אמר אתמול באולפן ynet בנוגע למתווה החל"ת של האוצר כי "מדובר בצעדים בכיוון הנכון אבל זה עדיין לא הפתרון המלא". הוא הסביר כי "על שולחן הכנסת יושבת הצעה שאומרת שבמקום מינימום 30 ימים יציאה לחל"ת אפשר יהיה להסתפק רק ב-14 ושאין צורך לפדות את ימי החופש לפני החל"ת. לכן, באופן עקרוני, בעוד כמה ימים ברגע שהחוק הזה יעבור הביטוח הלאומי יוכל לאשר תביעות של אנשים שיצאו רק ל-14 ימים חל"ת ושלא ניצלו את ימי החופש שלהם, ויותר מזה שתקופת האכשרה - כמות החודשים שהם עבדו לפני שהוצאו לחל"ת - הייתה יותר נמוכה מבשגרה.
"כלומר, מדובר בהקלה בתנאי קבלת דמי אבטלה בחל"ת כדי שהרבה מהאנשים האלה, שעד לפני שבוע לא היו זכאים לדמי אבטלה, כן יהיו זכאים, וזו בדרך הרגילה - כלומר הגשת תביעה לביטוח הלאומי שעוברת אוטומטית ללשכת התעסוקה".