משרד האוצר פרסם הבוקר (ראשון) ניתוח לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) המעודדים מלפני חודש, לפיהם שיעור התעסוקה של גברים חרדים הגיע ברבעון השני ל-55.8% - שיא של כל הזמנים, ולמעשה קובע שמדובר בעלייה שנבעה משינוי בהגדרות ואינה מסמנת מגמה אמיתית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
חרדים
חרדים
גברים חרדים
(צילום: Shutterstock)
באוצר מסבירים כי לפי ההגדרה המקובלת שנקבעה ע"י המועצה הלאומית לכלכלה, שמתייחסת ללימודים של בני משק הבית בישיבה ולמגורים בישובים חרדיים, שיעור התעסוקה בינואר-יולי 2023 עמד על 52.9% והיה גבוה רק ב-0.7 נקודות האחוז ביחס לשנת 2019: "דבר שמעלה בספק את קיומה של תחילת מגמת עלייה בתעסוקת הגברים החרדים".
לפי נתוני האוצר, בעוד שבשנים 2015-2021 הפערים בין שיעורי התעסוקה של גברים חרדים לפי שתי ההגדרות (הגדרה עצמית והגדרת המועצה) היו קטנים יחסית, החל משנת 2022 הם גדלו באופן משמעותי.
למעשה, לפי כלכלני האוצר, אוכלוסייה גדולה יותר של גברים החלה להגדיר את עצמה כחרדית אף שאינה מוגדרת כך לפי הגדרת המועצה, "ייתכן שכתוצאה משינוי בתפיסה הסובייקטיבית".
"אוכלוסייה זו מתאפיינת ברמות השכלה גבוהות יותר, בהיקפי משרה גבוהים יותר, בשכר גבוה יותר, ובשיעורי תעסוקה גבוהים יותר, ובכך קרובה יותר במאפייניה למאפייני היהודים שאינם חרדים מאשר לאוכלוסייה החרדית לפי הגדרת המועצה. משום כך, העלייה בתעסוקה של קבוצה זו (גברים חרדים לפי הגדרה עצמית) עשויה לשקף במידה רבה את ההצטרפות לאוכלוסייה החרדית, אל מול שינויים בדפוסי התעסוקה של חרדים 'ותיקים'", קובעים באוצר.
לפי הנתונים, הגידול המהיר באוכלוסייה החרדית לפי הגדרה עצמית בלבד (אינם מוגדרים כחרדים לפי הגדרת המועצה) מסביר כ-44% מהעלייה בשיעור התעסוקה של גברים חרדים לפי הגדרה עצמית בין 2019 ל-2023 (ינואר עד יולי). שאר העלייה נובעת כמעט כולה מגידול בשיעור התעסוקה של קבוצת הגיל 55-64, כפי שגם ניתוח של משרד העבודה הראה בחודש שעבר.
ד"ר איתן רגב, סמנכ"ל המחקר של המכון החרדי למחקרי מדיניות, התייחס אז לניתוח של משרד העבודה ואמר בריאיון ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet כי "אני הייתי מאוד נזהר מפרשנות של הניתוח הזה, וכדי להסביר למה צריך להבין באיזה גודל של מדגם מדובר. האוכלוסייה של גילי 66-55 מהווה כשמינית בלבד מהגברים בכוח העבודה, ולכן המדגם הוא מאוד תנודתי ומאוד מסוכן לגזור ממנו מסכנות לגבי התרומה היחסית של קבוצת גיל כזו או אחרת לגבי העלייה בשיעור התעסוקה של גברים חרדים.
על הסיבות לעלייה, טען ד"ר רגב כי "אני חושב שחלק מההסבר פה הוא שאותם הורים מבוגרים כבר שילדיהם בוגרים ועזבו את הקן והם גם לא מקבלים קצבאות עבורם, מבינים שכנראה יצטרכו לעזור לילדיהם לאורך יותר שנים וגם כנראה לגמור את החודש בעצמם, וזה מאריך את גיל הפרישה. מהצד השני, לא הייתי מתעלם מהקפיצה בקרב הגילים הצעירים, שעבורם משימת רכישת הדירה הופכה להיות הרבה יותר קשה ומורכבת כשהריבית קופצת".