ועדת ההיגוי הודיעה היום (א') על הארכה של חצי שנה באפשרות להגשת בקשות לתשלום כספי במסגרת ההסדר למשפחות עולי תימן, המזרח והבלקן. זאת, לאחר שנתוני משרד האוצר שהגיעו לידי ynet העלו כי מאז החל המתווה, ב-1 ביוני 2021, נרשמו רק 560 בקשות לפיצוי כספי. מהנתונים עוד עלה כי עד כה שולמו פיצויים בהיקף של 1.5 מיליון שקל בלבד, פחות מאחוז אחד מתוך 166 מיליון שקל שהוקצו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתוך כך, ועדת ההיגוי הודיעה על הארכת המועד להגשת בקשות עד ל-1 ביוני 2022, על מנת לאפשר לבני משפחות שטרם הגישו בקשה, למצות את זכאותן במסגרת המתווה.
2 צפייה בגלריה
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן, שהתקיימה בחודש יוני
(צילום: משי בן עמי)
ההחלטה החדשה התקבלה בהמשך להחלטת הממשלה שבמסגרתה הוחלט על מתווה לתשלום כספי בהיקף של 162 מיליון שקל לבני משפחות שעניין ילדיהן נדון בשנים עברו במסגרת ועדות חקירה, כפי שפורט בהחלטת הממשלה.
החתימה על כתב הוויתור הנדרש כתנאי לקבלת הכספים אינה מונעת ממי שקיבלו את התשלום להמשיך לפעול לקבלת מידע להעלאת המודעות הציבורית לפרשה ולכל פעולה אחרת, פרט לעוד דרישה כספית מאת המדינה.
בהחלטת הממשלה נקבע כי משפחת ילד שנפטר זכאית לתשלום כספי בסך של 150 אלף שקל ומשפחת ילד שלא נמצא ממצא שיכול להעיד על גורלו זכאית לתשלום כספי בסך של 200 אלף שקל.

מי זכאי?

בני משפחות, שעניין ילדיהן נדון באחת משלוש הוועדות (ועדת בהלול-מינקובסקי, ועדת שלגי או ועדת קדמי), ומסקנת הוועדה האחרונה בעניינו של אותו ילד הייתה כי הילד נפטר או שלא נמצא ממצא שיכול להעיד על גורלו. את החלטת הוועדות ניתן למצוא באתר ארכיון המדינה.
יצוין כי בעבר נטען שקיימות אלפי משפחות המשתייכות לקטגוריות הללו, אך כאמור מספר הפונים נכון לעכשיו הוא נמוך במיוחד.
2 צפייה בגלריה
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
150 אלף לילד שנפטר, 200 אלף לילד שלא ידוע גורלו
(צילום: משי בן עמי)
כזכור, המשפחות התנגדו למתווה, המספק פיצויים רק למשפחות שפנו לשלוש מוועדות החקירה. כמחצית מהמשפחות דיווחו מאוחר יותר שילדם נעלם אך בשל חוסר האמון בממסד לא התייצבו בוועדות החקירה ולכן אינן זכאיות לכל פיצוי. המשפחות התקוממו גם על כך שהפיצויים עומדים על 150 אלף שקל למשפחה שבנה נפטר ו-200 אלף שקל למשפחה שלא ידוע מה עלה בגורל בנה, בעוד שהן רצו תחילה הכרה רשמית מהמדינה על העוול שנעשה להן.
מעמותת עמר"ם, שפועלת להכרה ואחריות של המדינה בפרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן, נמסר כי "ההסדר הכספי נולד בחטא ומתברר ככישלון מוחלט. מעט מאוד משפחות פנו לקבלת התשלום, ומעט עוד יותר קיבלו אותו בפועל, ולכן המדינה נאלצת להאריך את מועד הזכאות להסדר. במקביל, משפחות פנו בדרישה לקבל לידיהן את דו"ח משרד הבריאות בנושא האחריות של צוותי הרפואה בפרשה, אבל המדינה ממשיכה להסתירו. לא מתקבל על הדעת שמשרד האוצר יחתים משפחות על כתב ויתור על תביעות כספיות עתידיות, בשעה שהמדינה מחזיקה בדו"ח אשר לא מוצג בשקיפות למשפחות".