יבוא המלט מטורקיה על ידי חברת סימנט, שבבעלות מספנות ישראל, ממשיך בינתיים כסדרו - זאת למרות המלחמה והאמירות החריפות נגד ישראל של נשיא טורקיה ארדואן.
מהדוחות הכספיים לרבעון השלישי (שהסתיים לפני המלחמה) אותם פרסמה היום (רביעי) החברה, עולה כי פעילות המלט, המופיעה בדוחות תחת מגזר "חומרי בניה", ממשיכה להיות הפעילות הרווחית ביותר בחברה שבבעלות משפחת שמלצר, שלומי פוגל וסמי קצב, ותרמה 38% לרווחים. סה"כ כל הכנסות מספנות ישראל ברבעון השלישי הסתכמו ב-400 מיליון שקל והרווח הנקי הסתכם ב-24.3 מיליון שקל לעומת 29.8 מיליון ברבעון קודם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אוניית מלט של סימנט. ארכיון
אוניית מלט של סימנט. ארכיון
אוניית מלט של סימנט. ארכיון
הכנסות המגזר, אותו מנהל אייל הכט, זינקו ב-30% ברבעון השלישי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והסתכמו ב-256.6 מיליון שקל, תודות לגידול במכירות המלט ותוספת הכנסות מחברות בתחום מוצרי הבניה שנרכשו בשנה שעברה, כמו נדיר - יצרנית צבעים, פרימה - יצרנית דבקים לתעשייה ועוד. הרווח במגזר זינק ב-36% ל-22.3 מיליון שקל.
סימנט הייתה החלוצה ביבוא מלט לישראל, והיא מייבאת אותו מטורקיה ומיוון (עד הקמתה, החזיקה נשר במונופול על המלט בישראל).
גורם בחברה התייחס לחשש מהפסקת האספקה מטורקיה עקב ניתוק היחסים עם ארדואן: "היינו כבר בסרט הזה לפני שנתיים, כשהייתה הסלמה שלילית ביחסים עם ארדואן לאחר שהמשפחה הישראלית נעצרה ולמרות הכל הטורקים המשיכו למכור לנו. אני לא חושב שיוותרו על ישראל. אנחנו מייבאים 1.6 מיליון טון מלט בשנה - יותר מהרבה מדינות אחרות בגלל תנופת הבנייה שהייתה כאן, ואם תהיה בעיה של החרמה מצד הטורקים או מהציבור הישראלי שיקרא להחרים מוצרים מטורקיה - יש לנו אלטרנטיבה לייבא מיוון שגם היא ספקית שלנו מאז הקמתנו".
בהתיחסו לשאלה מה יקרה לביקוש למלט לאחר המלחמה אמר: "בשבועיים הראשונים נסגרו אתרים אבל עכשיו אנחנו מתחילים לראות יותר דרישה. כשהמלחמה תגמר אנחנו צופים שענף הבנייה ישגשג . לצד בניה למגורים - יהיה צורך לשפץ ולבנות את העוטף. מספנות ישראל השכילה לבזר את פעילותה. הצפי שלנו בתחום המספנות ובנית כלי שייט היא שהמלחמה תאיץ את החימוש. בנמל נהננו מהסטת אוניות מאשדוד לחיפה בתקופת המלחמה. ואנחנו מקימים מגזר נוסף , כדי לפזר סיכונים - ממגורות לגרעינים"
צביקה שכטרמן, מנכ"ל מספנות ישראל אמר כי "בחלוקה למגזרים החל מהמלחמה חווינו יציבות בעסקי המספנה, הנמל וההובלה, והאטה משמעותית בחומרי בנייה. נכון לעכשיו הפגיעה מהמלחמה נמצאת בירידה".