הגעתן לעבודה בבוקר והטמפרטורה מתאימה יותר לפינגווינים באנטרקטיקה מאשר לכן ביום שבו לא הבאתן סריג? חזרתם מארוחת צהריים בכבשן הלוהט המתקרא "קיץ ישראלי" ובמשרד, בצורה מוזרה ועל-טבעית, חם יותר אפילו משבחוץ? החוק הבלתי כתוב של מקום העבודה אומר שלגברים יהיה חם והם ירצו להדליק מזגן ולנשים תמיד יהיה קר והן יסרבו אפילו לשמוע על זה.
עוד בנושא:
מבחינה משפטית מדובר בסוגיה שאין לה הכרעה או אפילו חשיבות משפטית אמיתית, ולכן ניאלץ למצוא את נוסחת הקסם במקומות אחרים. ד"ר רוית כהן מיתר, שותפה בכירה ומשנה למנכ"ל בחברת הייעוץ הארגוני תמורות TPS, אומרת כי מדובר בתחום בעייתי ונפוץ במקומות עבודה: "בעיות מהסוג הזה נובעות מתופעה של מיקום מספר רב של אנשים באותו חלל.
הרבה מאוד חברות בחרו לעצב מחדש את המשרד ולהנהיג למשל משרד אופן ספייס. התפיסה הזו דומה לתפיסה היפנית, אך ביפן האנשים ידועים בתור שקטים ואוהבים עבודת צוות".
המצב הזה מוכר לא רק בחללי אופן ספייס, אלא גם במבנים בהם המזגן המרכזי משותף לכל הקומה. "הכוונה היא טובה ביסודה", מפרטת כהן מיתר, "החברה רוצה שהעובדים יהיו ביחד, ישתפו פעולה ושתהיה ביניהם תקשורת טובה, אך לא תמיד האסטרטגיה הזו מתבררת כמוצלחת. פה יש הרבה בעיות במרחב עבודה משותף, החל ממזגן ועד תלונות על רעש. אנשים מדברים בטלפון בקול רם או ברמקול, עובדים מתווכחים בקולי קולות ועובדים אחרים טוענים שהם לא יכולים להתרכז".
סוף מעשה במחשבה תחילה
הפתרון או הבעיה מתחילים כבר בתכנון ההנדסי ועיצוב המשרד. גבריאל בלגר ,העוסק בתכנון מערכות מיזוג והתקנת מזגנים כ-30 שנה, אומר כי בעת תכנון של מערכת מיזוג אוויר למשרד, יש לקחת בחשבון פרמטרים ומשתנים רבים. "בבחירת העוצמה והסוג של המערכת צריך לקחת בחשבון הרבה מעבר לגודל המשרד בלבד. אחד הנתונים החשובים ביותר הוא מספר מקורות החום איתם אנחנו מתמודדים. מקורות חום במשרד הם שמש על הגג במשרד בקומה האחרונה, חלונות הנמצאים מול השמש בשעות מסוימות, מספר הנפשות במשרד (משום שהגוף שלנו פולט חום), מחשבים, מסכים ומנורות. צריך לקחת בחשבון את הכל לפני שמתחילים לשרטט ולתכנן", הוא מסביר.
סוגי המזגנים הנמצאים בשימוש במקומות עבודה, מוסיף בלגר, הם: "מערכות קירור מים, הנקראים צ'ילרים, או מזגן מיני מרכזי, אבל עם תפוקות גדולות יותר ממזגן ביתי". אחד המרכיבים החשובים בבחירת המזגן הוא אופן פיזור האוויר. "האופציה הראשונה היא דרך תעלות פח, שמחייבות בידוד, כאשר האופציה השניה היא שרוולים".
פתרונות טכנולוגיים
על מנת שפיזור האוויר יהיה שוויוני ותקין, בלגר מדגיש כי יש להחליט בקפידה על כמות הפתחים לעומת עוצמת המזגן: "צריך שכמות הפתחים לא תחנוק את המזגן, מה שיכול לגרום לטמפרטורות חמות מדי בחדרים, ומצד שני שכמות הפתחים לא תהיה קטנה מידי, מה שיגרום לזרם חזק מהרגיל של אוויר קר".
דרך מצוינת למנוע ויכוחים על טמפרטורות במשרד היא התקנת דמפרים, שמווסתים את כמות האוויר הנכנס בכל אחד מהפתחים. "התקנת דמפרים אפשרית במשרד קטן עם מזגן מיני מרכזי. הדמפר נותן אפשרות להגדיר את כמות האוויר הקר שמוזרם לכל אחד מהחדרים וכך ניתן לווסת את מידת הקור בכל אזור בנפרד", מסביר בלגר.
1 צפייה בגלריה
מזגן מזגנים שלט מיזוג אוויר מזג אוויר חום קור
מזגן מזגנים שלט מיזוג אוויר מזג אוויר חום קור
מזגן מזגנים שלט מיזוג אוויר מזג אוויר חום קור
(צילום: shutterstock)
אז מי קובע?
במשרדים גדולים המקוררים באמצעות צ'ילרים, מסביר בלגר, לכל חלל יש יחידה נפרדת. "בכל חדר ניתן לפתוח או לסגור את המזגן ולהחליט על מידת הקור באמצעות כמות המים המקוררים המוזרמים אל המערכת", הוא אמר. לדבריו, לפעמים תכנון לקוי עשוי להוביל לתפוקה נמוכה של המזגן או ליצירת טמפרטורות נמוכות מידי במשרד. "בתכנון מערכות למשרדים, צריך להיות מאוד מקצועי", הוא ממשיך, "יש חישובים ופרמטרים רבים. לצערנו לא כל בעלי המקצוע יודעים היטב את העבודה ומסוגלים לתכנן מערכת מיזוג מתאימה למקום עבודה. לפעמים עבודה לא מספיק מקצועית פוגעת בהתקנה ובסופו של דבר בתפוקה וביכולת של המזגן. למשל, צריך לקחת בחשבון יצירת ואקום בצורה שלא יהיה ערבוב של אוויר ולחות. כמו כן, יש חשיבות גדולה לאופן פיזור הפתחים וסוגי הפתחים. כל החלטה לקויה פוגעת בתפוקה של המזגן ובטמפרטורה במשרד". ומשם הדרך לוויכוחים על המזגן הופכת לקצרה ביותר.
לחברת החשמל יש פתרון משלה לעניין והיא מגדירה את תנאי הנוחות ב- 25 מעלות בקיץ וכ-20 מעלות בחורף וכי כל חריגה של מעלה תגביר את צריכת החשמל בחמישה אחוזים נוספים.
פתרונות אנושיים
העזרה בפתרון לחיכוכים יכולה לבוא גם מהנחיות מלמעלה, אומרת כהן מיתר: "ההנהלה יכולה להנחות את העובדים ולקבוע כללים לעבודה בחלל משותף, להתנהלות משותפות ולתקשורת בין העובדים. באופן עקרוני, ההנהלה יכולה גם להנחות על הפעלת מזגן במשך כל שעות היממה, או לחלופין לאסור על הדלקת מזגן. אמנם מדובר בהנחיה ברורה לטובת אחד הצדדים, אך לפעמים הנחיה מגבוה היא כל מה שצריך בשביל להרגיע את הרוחות ולגרום לאנשים להתמודד עם הטמפרטורה".

פתרון נוסף יכול להיות חדר מיוחד למטרות ממוקדות. "בחדר הזה העובדים יהיו מסוגלים לעסוק במשימה בשקט, לנהל

שיחה עם לקוח בעייתי או לתפעל מצב רגיש בטלפון", אומרת כהן מיתר, "החדר יכול לשמש גם בתור חדר 'קירור' בו המזגן תמיד פועל ואליו יכולים ללכת העובדים שתמיד חם להם, כדי לצנן מעט את הגוף ואת הנפש".
"באופן עקרוני, אנחנו לא עם סובלני", מסכמת כהן מיתר בצער, "אם המצב הולך ומידרדר, אפשר לעשות לעובדים סדנאות לתקשורת בריאה ולא אלימה. בסדנאות שכאלו מדברים על צרכים, בקשות ורגשות. כל אחד משתף את הצרכים הספציפיים שלו, כמו רצון לשקט בשעה הראשונה בבוקר, או בקשה לקירור המשרד בשעות בהן השמש חודרת אל המשרד".
ומה יש לכם לומר בעניין? בואו לענות על הסקר