הדולר שוב מתחזק הבוקר (ו') אל מול השקל ונסחר סביב 3.8 שקלים - עלייה של כ-0.8% לעומת השער היציג אתמוג (3.772 שקלים). במקביל, האירו נסחר ללא שינוי מהותי, סביב 4.097 שקלים.
ברקע למסחר: כנס הנגידים בג'קסון הול שבארה"ב, שיגיעו לשיאו היום אחר הצהריים עם נאומו של יו"ר הפד (הבנק המרכזי האמריקני), ג'רום פאוול, בשעה 17:05 שעון ישראל. החלטת הריבית הבאה של הפד צפויה ב-20 בספטמבר, ולפי ההערכות פאוול צפוי להשאיר אפשרות להמשך ההעלאות. גם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הגיע לכנס, כשהחלטת הריבית הבאה של בנק ישראל תהיה ב-4 בספטמבר, והאנליסטים מעריכים שהיא תוביל להעלאה נוספת של 0.25%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
(צילום: Shutterstock)
הזינוק של שער הדולר עלול לגרום כבר בקרוב לגל התייקרויות, כשבאוצר מעריכים שגם מחירי החשמל עלולים לעלות, מכיוון שהסכמים לרכישת גז טבעי ופחם נקובים בדולר. עם זאת, טרם הוחלט לכנס בעניין הזה את רשות החשמל.
להמשך היחלשות השקל בשיעורים ניכרים יש כבר השלכות על תחומים רבים במשק: משקי הבית ספגו הפסדים ניכרים ולמעט הייצואנים למעשה, כל המשק יוצא נפסד מהעלייה הניכרת בשערי המטבעות הזרים, בעוד השקל הפך לאחד המטבעות הנחלשים בעולם בעת האחרונה ופוחת בשיעורים משמעותיים לעומת כל המטבעות כמעט.
2 צפייה בגלריה
נגיד הפד, ג'רום פאוול, ונגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
נגיד הפד, ג'רום פאוול, ונגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
יו"ר הפד, ג'רום פאוול, ונגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: דוברות בנק ישראל)
בשל כך, במגזר העסקי וגם בקרב גורמים ממשלתיים גוברת הדרישה שבנק ישראל ימכור מיליארדי דולרים מהסכום הגבוה של יותר מ-200 מיליארד דולר שקיימים ביתרות המט"ח (במטבעות שונים). בין השאר הפנה גורם ממשלתי את תשומת הלב לדוח של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, משנת 2021, שבו תקף את הבנק המרכזי על החזקת כמות כה גדולה של מטבע זר, שלדעת בכירים בבנק ישראל עצמו כפולה מהכמות שעל הבנק המרכזי להחזיק כיתרות מטבע.
פורסם לראשונה: 13:58, 24.08.23