ועדת הכנסת בראשות ח"כ אופיר כץ הצביעה פה אחד בעד המלצת הוועדה הציבורית לקביעת שכר חברי כנסת, לפיה לא יעלה שכר חברי הכנסת בינואר 2024, כפי שהיה צפוי. המהלך יחסוך, לפי אגף התקציבים במשרד האוצר, בין 6 ל-8 מיליון שקל מתקציב המדינה, שיוכלו להיות מופנים למטרות המלחמה. זאת כפי שפורסם ב-ynet בתחילת החודש שעבר, אז נודע כי באוצר מתכננים להקפיא את הצמדת שכר הח"כים והבכירים לעליית השכר הממוצע במשק.
כזכור, בשבוע שעבר יו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה פנה ליו"ר הוועדה הציבורית פרופ' יובל אלבשן ואל חברי הוועדה בבקשה כי ימליצו לוועדת הכנסת לבטל את עדכון שכר הח"כים הצפוי ב-1.1.24. "בעת הזו נכון יהיה שחברי כנסת יהיו שותפים למאמץ הכלכלי שיש לרכב בשיקום הישובים והתושבים", כתב. מרבית חברי הכנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה תומכים בעמדה זו.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: שלו שלום)
יועמ"שית הוועדה עו"ד ארבל אסטרחן אמרה טרם ההצבעה כי "כידוע שכר חברי הכנסת עולה באופן אוטומטי מדי חודש ינואר בהתאם לשכר במשק, אך כפי שנעשה בתקופת הקורונה, גם במלחמה כעת והמצב במשק, מן הראוי שלא תהיה העלאה זו".
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני אמר בדיון "לא מקובל על הדעת ששכר חברי הכנסת, שרים ושופטים יעלה במצב כזה, יש למדינה עוד הרבה כספים לשלם לחטופים, למפונים וכו'. בוועדה שלי נמליץ גם שיתר אנשי הציבור נושאי משרה שכרם לא יעלה - נשיא המדינה, נשיאת בית המשפט העליון וכו'".
בנוסף, אישרה הוועדה קיצוץ של 80 מיליון שקלים מתקציב הכנסת לשנת 2023 באופן הבא: 45 מיליון שקלים יקוצצו מעודפי תקציב הכנסת, וסכום נוסף של 35 מיליון מהתקציב המקורי. מדובר בקיצוץ בין היתר מסעיפי פרסום והסברה ושיפוצי מבנים וכן תוספי מבנה. הכספים יועברו לטובת תקציב המדינה לאור מלחמת "חרבות ברזל".
בשבוע שעבר המליץ יו"ר הוועדה הציבורית לעניין קביעת שכר חברי הכנסת, פרופ' יובל אלבשן, לוועדת הכנסת לבטל את העלאת שכר הח"כים הצפויה בתחילת 2024. זאת לאחר שבין השאר פנה אליו יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, בבקשה כי ימליצו לוועדה על ביטול זה.
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט - הכנה לקריאה שנייה ושלישית של ביטול עילת הסבירות
ועדת החוקה, חוק ומשפט - הכנה לקריאה שנייה ושלישית של ביטול עילת הסבירות
פרופ' יובל אלבשן בכנסת
(צילום: עמית שאבי)
בין היתר כתב אלבשן ליו"ר הוועדה, חבר הכנסת אופיר כץ, כי "מוצע כי ב-1 בינואר 2024 לא יעודכן שכר חברי הכנסת והם ימשיכו לקבל בשנת 2024 את השכר כפי ששולם להם בשנת 2023. בעת עדכון השכר בינואר 2025 ישתנה שכר חברי הכנסת לפי השינוי בשכר הממוצע לעומת שכר היסוד שעל פיו אמור היה להיות מחושב השכר בינואר 2024 אילולא התקבלה המלצה זו, כך שעליית השכר הממוצע בשנת 2023 לא תובא בחשבון".
על פי הנוסחה, אמור היה שכר חברי הכנסת העומד כיום על 47,583 שקל להתעדכן לפחות ב-2% בגלל עליית השכר הממוצע במשק, וייתכן אף בשיעור גבוה מזה כבר בחודש הקרוב, ולהעלות לפחות ב-1,000 שקלים ברוטו בחודש את שכר חברי הכנסת ובכ-2,000 שקל את שכר מ"מ נשיא בית המשפט העליון ובכ-1,500-1,300 שקל את השכר של בכירים אחרים.
גורם בכיר במשרד האוצר ציין כי הכוונה היא להביא להקפאת הצמדת השכר הממוצע במשק ולמנוע בכך חלק מהייקור של תעריפי מיסי הארנונה והחשמל, שחלקם (כ-50%) צמוד אף הוא לשכר הממוצע במשק ומתעדכן בכל תחילת שנת תקציב.
שכר נשיא בית המשפט העליון עומד כיום על 109 אלף שקל ברוטו לחודש, שכר נשיא המדינה יצחק הרצוג עומד על 68 אלף שקל, שכר ראש הממשלה בנימין נתניהו עומד על 59 אלף שקל ושכר 37 השרים (מלבד רוה"מ) ויו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד הוא כעת 53 אלף שקל ברוטו בחודש.
פרופ' יובל אלבשן, יו"ר הוועדה הציבורית, אמר ל-ynet: "שכר הבכירים במגזר הציבורי אינו בסמכותנו, אולם כמו בעבר אנו מעריכים ומצפים שגם שכרם יוקפא לחלוטין החל מחודש ינואר". יצויין כי במשך שתי שנות הקורונה הראשונות, 2020 ו-2021, הוקפאה הצמדת השכר הממוצע במשק ושכר חברי הכנסת וכל הבכירים לא עלה כלל.