אחרי למעלה מעשור של צמיחה ושגשוג, רשות החדשנות פרסמה הבוקר (ג') את הדוח השנתי על מצב ההייטק הישראלי ב-2023, ממנו עולה כי מניות חברות הטכנולוגיה המקומיות עלו פחות ושיעור ההשקעות בסטארטאפים ישראלים צנח ב-71% ברבעון הראשון - יותר מבמדינות אחרות. במקביל, בצל הימים המתוחים סביב האפשרות של המשך החקיקה סביב המהפכה המשפטית, ברשות טוענים כי "החודשים הבאים קריטיים".
אחרי פרסום הדוח שוחחנו ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, עם תומר צח, מנכ"ל הסטארטאפ CropX העוסק בתחום האגריטק (טכנולוגיית חקלאות), אשר עמד בראש סטארטאפים נוספים בעבר. "אני בתעשייה הזאת שנים רבות וזה הסטארטאפ השלישי שלי, ואני יכול להגיד שאם עד המהפכה המשפטית כל שיחה שלי עם משקיעים התחילה בשאלות על איך אנחנו מתמודדים עם הקורונה או איך מזג האוויר בישראל, היום כשאני הולך לגייס כסף כל משקיע שואל מה קורה אצלכם בארץ", אומר צח. "ואז אני צריך להסביר ולהתנצל ולהרגיע, אבל החששות הולכים וגדלים, מרגישים את זה ושם זה הכי חזק שיש".
1 צפייה בגלריה
רה"מ בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין
רה"מ בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין
רה"מ בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין
(צילום: שלו שלום)
איבדתם משקיעים בגלל אי הוודאות בישראל? "כן, פרסמתי בשבוע שעבר מייל שקיבלתי ממשקיע שהחליט לא להשקיע בגלל המצב בישראל. סגרנו סיבוב גיוס לפני כמה חודשים והחלטנו להאריך אותו בעוד כמה מיליוני דולרים, הייתי בקשר עם משקיע אסטרטגי אירופאי גדול ומכובד מתחילת השנה, ביקרנו שם, ואז היה אמור לקרות משהו מאוד טכני כדי לאשר סופית, ולהפתעתנו הרבה הם חזרו עם מייל שבו כתוב שבגלל אי-הוודאות בהייטק הישראלי הם כרגע עוצרים. וזהו, מאוד מבאס".
והם מקשרים את זה ספציפית לחקיקה המשפטית? "נכון, זה כתוב שחור על גבי לבן. כל הזמן אנחנו שומעים שזה הורס את ההייטק ומפריע לסטארטאפים לגייס ושמשקיעים בורחים, אבל בדרך כלל כלל משקיעים הם מאוד פוליטיקלי קורקט. כשהם אומרים 'לא' אתה לא מקבל את הסיבה האמיתית, לפעמים אומרים זה לא זמן טוב או משהו כזה. די נדיר שאתה מקבל את האמת בפנים.
"יותר מזה, אני חייב להגיד את הדבר הבא - תהליך גיוס לסטארטאפ הוא מאוד רגיש ושברירי ולכן מנכ"לים שאמרו להם 'לא' כמו שאמרו לי לא יפרסמו את זה. כי באמצע תהליך אתה לא רוצה להראות שמישהו אמר לך לא, כי משקיע יקרא את זה ויבין שאתה במצב פחות טוב. מה שאני בא להגיד זה שהתופעה הזאת הרבה יותר משמעותית ואינטנסיבית ממה שנדמה לכולם, כי כמות המשקיעים שמפרסמים היא שבריר מהעוגה כולה".
יש סיכוי שתעברו למדינה אחרת בגלל ההתפתחויות האלה? "קודם כל זה תהליך ארוך ומסובך במיוחד לצאת מישראל לחברה שכבר רשומה פה, ובכל מקרה אצלנו זה לא על הפרק כרגע. אני מניח שמשקיעים ידחפו אותנו לבדוק את האפשרות הזאת. אני במצב טוב יחסית כי גייסתי כסף, אנחנו כבר לא סטארטאפ כזה שברירי. צריך לדעת שעל כל אחד כמונו יש 100 אחרים שלא מצליחים לגייס ולצד כל אלה יש את אלה שלא יתפתחו בכלל בישראל". לריאיון המלא האזינו לפרק בנגן שבראש הכתבה או חפשו אותנו באפליקציות הפודקאסטים.

מהי "ויזת הזהב" הפורטוגלית ולמי היא יכולה לסייע?

ב-1 בספטמבר 2022 בוטל הלכה למעשה "החוק הספרדי" שאפשר למשפחות של צאצאי גירוש ספרד להוציא אזרחות פורטוגלית. כעת, התנאים שבהם צריכים לעמוד המבקשים קשוחים למדי וכוללים הוכחת זיקה חזקה למדינה במשך שנים רבות או החזקת נכסים שהבעלות עליהם היסטורית וארוכת שנים. אולם, עדיין קיים אפיק כמעט בודד להשגת אזרחות פורטוגלית, המכונה "תוכנית ויזת זהב". שוחחנו ב"כסף חדש" עם עוד איתי מור, מומחה להשקעות בפורטוגל, אשר דיבר על השלכות ביטול החוק על המשקיעים הישראלים, הסביר מהי "ויזת הזהב", למי היא יכולה להיות רלוונטית וכיצד ניתן להוציא אותה. האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה שבנגן בראש הכתבה.

כמה עולה כוכב בהוליווד?

לאחר שאמש פורסם כי השחקנית הישראלית גל גדות ("וונדרוומן") תקבל כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד, שוחחנו בתוכנית עם ענבל חננאל, ראש דסק חו"ל ורויאלס ב-Pplus, כדי לשמוע קצת על המשמעות של קבלת הכוכב, וגם: כמה זה עולה, מי הכוכב הכי פופולרי ומי המפורסמים שסירבו לכבוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה שבנגן בראש הכתבה.
אם פספסתם: על רקע פרסום הביצועים של התוכנית "חיסכון לכל ילד" בשנה האחרונה, דיברנו אתמול ב"כסף חדש" עם עו"ד ניב בוקסבאום, מנכ"ל דור מקבוצת שלדן, שהסביר מה המשמעות של החיסכון הזה ואיך אפשר להיטיב אותו עבור הילדים שלכם. רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק שעלה אתמול >>