לאחר דיון סוער, ועדת הכספים של הכנסת בראשותו של משה גפני מיהדות התורה אישרה העברה פנימית בתקציב משרד הפנים בגובה 75 מיליון שקל מתוך הכספים הקואליציוניים של 2023 עבור "מרכיבי ביטחון" ברשויות ביהודה ושומרון - העברה שלא נכללה בתוך אישור התיקון לתקציב 2023 בשבוע שעבר מכיוון שהיו לגביה "קשיים משפטיים". כעת נטען שהבדיקות המשפטיות הושלמו למרות שלא הוצגה חוות דעת משפטית לחברי הוועדה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים סיוע ופיצוי לעסקים במלחמת חרבות ברזל
מסיבת עיתונאים סיוע ופיצוי לעסקים במלחמת חרבות ברזל
סמוטריץ'
(צילום: מירי שמעונוביץ לע"מ)
ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד אמר במהלך הדיון: "ביום שישי בשבוע שעבר שרת ההתיישבות שלחה איגרת לציבור. אני רואה 75 מיליון שקלים למרכיבי ביטחון ליהודה ושומרון ומזה אני לומד קודם כל שגם שר האוצר וגם שרת ההתיישבות שיקרו. כי בתקציב של משרד ההתיישבות אין שקל אחד ליהודה ושומרון. עוד אני לומד מחוות דעת המשפטית שפעם אחרונה שנעשתה עבודה יסודית וסדורה לגביי סכומים הנדרשים למרכיבי ביטחון ביהודה ושומרון היה ב2018".
ח"כ אורית פרקש הכהן הוסיפה: "לפני כמה ימים אישרנו למשרד למשימות לאומיות תוספת של מעל לחצי מיליארד שקלים, הוספנו 400 מיליון שקלים בכספים קואליציוניים והוספנו הרבה מאד כסף שלא מעט מזה היה להתעצמות יהודה ושומרון. אני רוצה לשאול אותך אדוני היושב ראש למה החרפה הזו? אישרנו 5 מיליארד שקלים כספים קואליציוניים ל-2023 שלא לצורכי מלחמה. למה אין לנו חוות דעת משפטית נורמלית שכתובה על ידי משרד האוצר? הכסף שעובר עכשיו מסעיף רזרבה של משרד הפנים שיש שם 347.6 מיליון שקלים, אני יכולה לקבל הסבר לכל הרזרבות האלה? זה לא "יחד ננצח" זו חרפה ופוליטיקה קטנה של שר האוצר וראש הממשלה כדי שהממשלה לא יתפרק. כשעשינו דיון על המילואימניקים רצו להקשות איתם אז בואו נשנה את סדרי העדיפויות".
ח"כ מיכל וולדיגר מהציונות הדתית הגיבה: "אני שמחה לשמוע שמרכיבי הביטחון לישובים ביהודה ושומרון חשובים לכם. למעלה מ90% ממי שגר שם נמצא במילואים ונשותיהם נמצאות לבד. מי מכם ישב עם נשות המגויסים ושמע כמה אין להם רבש"צים, וכדורים כדי להגן על עצמן? כרגע מדברים על 75 מיליון שקלים שהכספים האלו מופנים ליהודה ושומרון".
ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה הוסיף: "משרד הביטחון לא מטפל בביטחון בישובים כמו שלא מטפל בהרבה דברים, מי שמטפל בזה זה הרשויות המקומיות והן אלה שעומדות מול תושבים שמקבלים היום יריות לבתים, יריות לחניות מכפרים שכנים ומי שמטפל זה הרבש"צים ועל זה התקציב בא. אי אפשר להגדיר את זה ב-50 מיליון שקל, אני חושב שאם היו עושים בדיקה מקצועית היו מכפילים את התקציב הזה".
2 צפייה בגלריה
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
ועדת הכספים
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
איתן כהן, נציג משרד הפנים השיב לשאלת ח"כ נאור שירי לגבי פירוט שימושי התקציב: "משרד הפנים מתקצב את רשויות יהודה ושומרון ב-25 שנים האחרונות בהוצאות מוניציפליות שונות. לרשויות המקומיות ביהודה ושומרון יש הוצאות עודפות כי היא צריכה להתמודד עם סוגיות של איום. יש רשימה של מרכיבים בתחום ההסעות, רווחה, חינוך שהרשות המקומית באה ואומרת כי אם הם היו נמצאים במקום אחר בארץ ללא איום הם לא היו צריכים את הכסף".
ח"כ נעמה לזימי הוסיפה כי "לאחר שגילינו בשבוע שעבר שבניגוד לדברי סמוטריץ' כלל לא נכללו מרכיבי ביטחון בתקציב המשרד להתיישבות, כעת הוא מעביר 75 מיליון דרך משרד הפנים למטרה הזו. מדובר בהעברה ישירה להתנחלויות, שלא עוברת דרך מנגנוני פיקוח ובקרה כמקובל. מן הראוי שאם מדובר בסעיפי בטחון ראויים ונחוצים - יתכבד שר האוצר ויעביר את זה דרך האפיקים המקובלים ודרך הסעיפים המיועדים לכך במשרד הבטחון. שוב הממשלה ממשיכה, למרות מצב המלחמה הקשה, להעביר מיליוני שקלים למטרות סקטוריאליות ומפלות, ובניגוד לכללי מנהל תקין".
בנוסף אישרה הוועדה עודפי תקציב של משרד הבריאות משנת 2022 לשנת התקציב 2023 בסך כ-947 מיליון שקל ובסך כ-176 מיליון שקל - עודפי ההעברה הראשונה במסגרת התקשרויות חוצות שנה לתחזוקת מערכות מידע, מחקרי המדען הראשי, מימון התחייבויות להתמודדות עם הקורונה, שיפויים לבתי חולים והכשרת מתמחים, רכש תחליפי אשפוז, רכב חיסונים ושירותי אשפוז. עודפי ההעברה השנייה במסגרת פרויקטי פיתוח במערכת הבריאות בהתמודדות עם נגיף הקורונה.