הבנק המרכזי האמריקני (הפד) הותיר היום (רביעי) את הריבית בארצות הברית על רמה של 5.5%, בהתאם למה שחזו האנליסטים בשוק, ולאור העלייה באינפלציה. זו ההחלטה החמישית ברציפות של הפד בה הוא לא משנה את הריבית.
הפד חוזה שהצמיחה תגיע השנה ל-2.1% לעומת תחזית קודמת ל-1.4%. הפד צופה עוד שהריבית תופחת בשנת 2024 שלוש פעמים ותגיע בסוף השנה ל-4.6%. לשנת 2025 צפויה ריבית של 3.9% דהיינו שהיא תישאר עדיין גבוהה גם בעוד שנתיים.
כזכור, במסיבת העיתונאים אחרי החלטת הריבית האחרונה של 2023 נמסר מטעם הפד כי הכוונה היא לבצע לפחות שלוש הורדות ריבית בשיעור של 0.25% כל אחת במהלך השנה הקרובה. אולם, גם בהחלטה הראשונה שלו ב-31 בינואר 2024 הוא השאיר אותה כפי שהיא, וגם כעת. סקר בין אנליסטים שנערך בוולסטריט מגלה כי הרוב המכריע סבור שלא יהיו הורדות ריבית בארה"ב עד יוני לפחות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
יו"ר הפד ג'רום פאוול
(צילום: AP)
החל ממרץ 2022 הבנק המרכזי האמריקני ביצע לא פחות מ-11 העלאות ריבית על מנת להתמודד עם האינפלציה, שהייתה בזמנו גבוהה מאוד.
אחת הסיבות המרכזיות להחלטה של הפד שלא להוריד את הריבית היא נתוני האינפלציה המאכזבים בחודשים האחרונים. כבר בדצמבר היה צפי לירידה לקצב שנתי של 3.2%, אולם בפועל נרשמה דווקא עלייה ל-3.4%. האנליסטים חזו כי בינואר הקצב יואט ל-2.9%, אבל בסוף הוא עמד על 3.1%, ובפברואר הציפייה הייתה כי הקצב יישאר כפי שהוא, והוא דווקא עלה ל-3.2%.