הגירעון כאחוז מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים ירד לאפס (0.04%-) נכון לחודש מאי, השיעור הנמוך ביותר מאז 2008. כך עולה מנתוני מאי שפורסמו היום (ה') על ידי משרד האוצר. מדובר בחודש החמישי ברציפות שבו נמדד עודף בתקציב המדינה.
סך העודף התקציבי מתחילת השנה הסתכם בכ-33.3 מיליארד שקל, לעומת גירעון של כ-34.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. העודף התקציבי שנמדד בחודש מאי בלבד הסתכם ב-1.4 מיליארד שקל לעומת כ-7.8 מיליארד שקל גירעון שנמדד במאי אשתקד.
שר האוצר אביגדור ליברמן אמר ל-ynet כי הוא מתכוון לנהוג באחריות ולא לפזר כספים, ובאוצר ישקלו כעת מה לעשות עם עודפי הכספים הגדולים שהצטברו בחודשים האחרונים. בכיר באוצר אמר כי ישראל תשקול להקדים תשלום של חלק מהחזרי החובות הגדולים שנוצרו בתקופת הקורונה כדי להפחית את התשלומים לדורות הבאים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
השר אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה
(צילום: יואב דודקביץ')
לצד הגידול המשמעותי והמתמשך בצד ההכנסות כאחוז מהתוצר, ניכרת ירידה בצד ההוצאות אשר מקורה בירידה בהיקף בהוצאות תוכנית הסיוע הכלכלי (כ-3.6 מיליארד ביצוע מצטבר מתחילת השנה לעומת כ-32.7 מיליארד בתקופה מקבילה אשתקד). הכנסות המדינה הסתכמו מתחילת השנה בכ-206.3 מיליארדי שקל, ביחס לכ-164.5 בתקופה המקבילה אשתקד (משקף גידול של כ-25.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד).
הוצאות הממשלה מתחילת השנה עמדו על כ-0.173 מיליארדי שקל, לעומת כ-3.199 בתקופה המקבילה אשתקד (משקף קיטון של 13.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בנטרול תוכנית הסיוע - גידול של כ-1.7%).

הכנסות המדינה ממיסים בחודש מאי - 38 מיליארד שקל

בחודש מאי 2022 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב- 38.0 מיליארד שקל, כאשר בחודש זה נגבה תשלום בסכום חריג של 1.2 מיליארד שקל בניכויים. בשיעורי מס אחידים, עלו הכנסות המדינה ממסים במאי 2022, במונחים ריאליים, בכ-16% לעומת מאי 2021. הגבייה ממסים ישירים עלתה ב-24% לעומת אשתקד. הגבייה ממסים עקיפים עלתה ב-6% והגבייה מאגרות עלתה ב-5%. העלייה בהכנסות ממיסים ישירים מוסברת ברובה ע"י גידול משמעותי במס הכנסה חברות ובהכנסות ממיסי מקרקעין.
ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין הסתכמו במאי 2022 ב-2.7 מיליארד שקל לעומת 1.4 מיליארד שקל במאי 2021, עלייה של 80%. הגבייה ממס שבח עלתה בשיעור גבוה של 81%. בגבייה ממס רכישה נרשמה עלייה של 79%. החל מחודש יולי 2021 נצפו שיעורי גידול חדים במס שבח ובמס רכישה. במאי הגידול במס שבח משמעותי, אך פחות מאשר בחודשים ינואר - מרץ 2022. גם במס רכישה נצפית התמתנות בשיעורי הגידול בתקופה אחרונה ביחס לגידול במחצית השנייה של 2021.
במצטבר, בחודשים ינואר - מאי 2022 הסתכמו ההכנסות ב-194 מיליארד שקל לעומת 153 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, עלו ההכנסות ממיסים ב-18%. הכנסות ממסים ישירים עלו ב-26%, ההכנסות ממיסים עקיפים עלו ב-9% וההכנסות מאגרות עלו ב-7%.
בכיר לשעבר באוצר, שעבד במשרד בעשור שעבר, אמר ל-ynet כי אין תקדים לעודפים כאלה בתקציב והדבר מעיד לראשונה מזה שנים על ניהול אחראי מצד הממשלה של כספי המדינה. עם זאת, ציין כי כעת יש להיערך גם לימים פחות טובים נוכח ההתפתחויות בעולם הכלכלי.
בחודש שעבר, עוד לפני שפורסמו הנתונים המעודדים, הכריז עליהם שר האוצר אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה. "זו פעם ראשונה מאז קום המדינה שמעל ארבעה חודשים ברצף ההכנסות עולות על ההוצאות", חשף ליברמן והוסיף: "בשנת 2019, טרום משבר הקורונה, התנהלה כלכלת בחירות, ואנחנו היינו כבר אז בגירעון של מדינת עולם שלישי - 3.7%. הגירעון גדל אחר כך לממדים עצומים בשל הצורך לממן בעשרות מיליארדי שקלים את המאבק במגפה, ואת תשלום המענקים והפיצויים לאזרחים ולעסקים בארץ. עכשיו הגענו לגירעון של 0.6%".
מאז תחילת השנה יש כאמור עודף בתקציב המדינה, מה שאפשר למשרד האוצר להפחית את ההכנסות מהמס על הדלק והסולר ב-870 מיליון שקל בחודש שעבר, תוך הפחתת המחיר לצרכן במחצית השקל.