על רקע הירידה הקלה הנוספת במחירי הדירות, לפי הנתונים שפורסמו היום (שישי) על ידי הלמ"ס, מדד מחירי השכירות עלה ב-0.7% בממוצע בלבד בחודש אוגוסט, אך עבור דירות במדגם שבהן הייתה תחלופת שוכר נרשמה עלייה ממוצעת של 8.4% בשכר הדירה החודשי. בחודש יולי נתון זה עמד על 9% ובחודש יוני על 9.8%, כך שמדובר במגמת ירידה מסוימת. עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של 3.8%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
נתונים חדשים שהגיעו ל-ynet, שתואמים לאלה של הלמ"ס, שופכים אור על גובה שכר הדירה בערים מרכזיות בישראל, ומצביעים על כך שבאוגוסט האחרון חלה התמתנות מסויימת בקצב עליית מחירי שכר הדירה. על פי נתוני חברת WeCheck (ווי'צק), המשקללים בכל חודש את מחירי עשרות אלפי הדירות שיוצאות לשוק השכירות (בנות 1-5 חדרים), לאחר תקופה ארוכה במהלכה קצב העלייה החודשי בשכר הדירה היה קרוב לאחוז, בחודשים יולי-אוגוסט חלה עלייה של 0.5% ו-0.3% בהתאמה.
2 צפייה בגלריה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
(צילום: אוראל כהן)
בוויצ'ק מציינים שההסבר לך הוא גידול בהיצע הדירות להשכרה, הן בהשוואה לתחילת השנה והן ביחס לחודש המקביל בשנה שעברה. על פי ההערכות בחברה, ההיצע גרם להאטה בעליית המחירים. כמו כן, בצל המצב הכלכלי, פוליטי, חברתי, מעריכים שם כי לאחר תקופת החגים תתרחש ירידה משמעותית בהיצע הדירות, ואם המצב הנוכחי יישאר כמות שהוא – תיתכן חזרה נוספת של עליות מחירים.
לדברי רמי רונן, מנכ"ל WeCheck, "הסביבה הכלכלית במדינת ישראל מושפעת כיום משני תהליכים מרכזיים, עליית הריבית החדה בשנה האחרונה והמשבר הפוליטי. שוק ההשכרה מושפע מהותית מתהליכים אלו. עליות המחירים שאנחנו רואים בשנה האחרונה, מול קיפאון במחירי הדירות, הן תוצאה של עליית הריבית הגורמת לעלייה משמעותית בעלויות המימון של הדירות (משכנתאות) שדוחפות את בעלי הדירות להעלות את מחירי השכירות כדי לכסות את תוספת העלות".
2 צפייה בגלריה
(נתונים: וויצ'ק)
רונן מוסיף כי "הקיפאון ברכישת דירות חדשות מוביל יותר ישראלים לבחור באפשרות של השכרה, דבר שמגדיל את הביקוש. מול תופעות אלו אנחנו רואים גידול משמעותי בהיצע הדירות להשכרה דווקא בחודשי הקיץ שהם חודשי השיא בתחום ההשכרה. לתופעה הזאת שני הסברים עיקריים: האחד הוא הנטייה של בעלי דירות לצאת מחוזים ישנים במחירים נמוכים ולחדש אותם עם שוכרים חדשים במחיר יותר גבוה; והשני הוא חזרה של בעלי דירות ששקלו למכור את הדירה עקב עליית הריבית והתשואה הנמוכה בהשכרה למגורים, אבל גילו שאין שוק למכירה - והחליטו כרגע לחזור ולהשכיר את הדירות".
לדבריו, "הגידול בהיצע בחודשי הקיץ עזר למתן את עליות המחירים, ואכן אנחנו רואים שבחודש אוגוסט עליית המחיר הייתה מינימלית בהיקף (בממוצע שנתי) של 0.3%. זאת, מול עליות של קרוב לאחוז לחודש באפריל ומאי. אנחנו מעריכים שללא פיתרון כולל לנושא הבנייה למגורים ולהשכרה לטווח ארוך, מחירי השכירות ימשיכו ויעלו בטווח הבינוני והארוך".

מה היה השינוי בכל עיר?

בחברה בדקו עבור ynet את גובה שכר הדירה בערים מרכזיות ברחבי הארץ כדי לקבל אינדיקציה לגבי מחירי השכירות בתקופה הנוכחית והשוני לעומת השנה שעברה. שכר הדירה הממוצע בכל הארץ, לפי הבדיקה, עמד בחודש אוגוסט האחרון על סכום של 4,591 שקל - עלייה של 5.27% לעומת אוגוסט אשתקד וכאמור עלייה של 0.31% לעומת חודש יולי האחרון. העיר היקרה ביותר להתגורר בה בשכירות באוגוסט האחרון היא תל אביב-יפו, עם סכום ממוצע של 7,122 שקל בחודש. ביחס לתקופה המקבילה מדובר בעלייה של כ-7%, אולם ביחס לחודש הקודם (יולי 2023) חלה ירידה של 0.7%.
אחריה ברשימה העיר הרצליה עם שכר דירה ממוצע בגובה של 6,725 שקל בחודש אוגוסט האחרון - עלייה של 2.17% ביחס לתקופה המקבילה ושל 1.5% ביחס לחודש הקודם. במקום השלישי ברשימה ניצבת ירושלים עם סכום ממוצע של 5,103 שקל בחודש - עלייה של 7.52% ביחס לאשתקד ושל 0.2% לעומת יולי. במקום הרביעי העיר חולון, שבה שכר הדירה הממוצע באוגוסט עמד על 4,914 שקל בחודש - עלייה של 5.49% בהשוואה לקיץ 2022 ושל 0.3% לעומת החודש הקודם. בראשון לציון עמד שכר הדירה הממוצע על סכום של 4,870 שקל בחודש - עלייה שנתית של 3.39% ועלייה חודשית של 0.4%.
רמי רונן, מנכ"ל וויצ'קרמי רונןצילום: פוטופרג
עוד ברשימה ניצבת פתח תקווה עם שכר דירה ממוצע בגובה 4,800 שקל בחודש - עלייה שנתית של 5.87%, אך ביחס לחודש יולי מדובר בירידה החדה החודשית החדה ביותר מבין הערים שנבדקו - בשיעור של 1.7%. אחריה נתניה, שם שכר הדירה הממוצע באוגוסט האחרון עמד על פי הבדיקה על סכום של 4,771 שקל בחודש - עלייה שנתית של 5.58% וגם כן ירידה חודשית של 0.5%. באשדוד עמד שכר הדירה על 4,257 שקל בחודש - עלייה שנתית של 1.44% וירידה חודשית של 0.3%.
הערים הזולות ביותר למגורים בשכירות, לפי וויצ'ק, הן אשקלון, חיפה ובאר שבע. באשקלון שכר הדירה כבר נמוך מרף ה-4,000 שקלים ובאוגוסט עמד על 3,777 שקל בחודש - עלייה שנתית של 1.61% וחודשית של 2.3%. בחיפה עמד שכר הדירה על 3,526 שקל בחודש - העלייה השנתית החדה ביותר בשיעור של 8.91% ואילו לעומת חודש יולי מדובר בירידה קלה של 0.2%. בבאר שבע שכר הדירה הנמוך ביותר - 2,898 שקל בחודש. כאן מדובר בעלייה שנתית קלה של 0.84% ובירידה.

החלק של מחירי השכירות במדד המחירים לצרכן

נזכיר, מחירי השכירות הם חלק ממדד המחירים לצרכן, שמפורסם מדי חודש, ויש להם משקל לא קטן (כ-26% החל מהחודש הנוכחי) ב"סל" המוצרים שמשפיעים על המדד - שלפיו נמדדת האינפלציה בישראל.
במשך השנים הייתה ביקורת רבה על נתונים אלה, שלטענת רבים לא משקפים את המצב האמיתי בשוק, ומוטים כלפי מטה מכל מיני סיבות. ביקורת זו הוחרפה בשנה שעברה, אז שוכרים רבים מאוד העידו על העלאות מחירי שכירות בעשרות אחוזים.
בתגובה לביקורת, פרסמה הלמ"ס לראשונה לפני כשנה ביחד עם הודעת המדדים החודשית, פירוט והסברים לגבי האופן שבו מחושב השינוי במחירי השכירות. בלמ"ס הסבירו כי מדד שכר הדירה מבוסס מידי חודש על מדגם של כ-17 אלף תצפיות שאמור לייצג שלוש קבוצות אוכלוסייה בקרב שוכרי הדירות.
הקבוצה הראשונה היא שוכרים המצויים תחת חוזה, שעבורם כמובן המחיר לא השתנה באותו חודש, הקבוצה השנייה היא שוכרים שמחדשים חוזה שהסתיים והקבוצה השלישית היא השוכרים החדשים - שמייצגים דירות במדגם שבהן הייתה החלפת שוכר - כלומר אלה שחתמו על חוזה חדש.
כאמור, קבוצות אלו אינן משפיעות באופן אחיד על חישוב המדד, וזאת מכיוון שהקבוצה הראשונה, זו ששינוי המחיר לגביה תמיד יהיה אפס, מהווה חלק ניכר יותר מסך הדירות, בעוד שהקבוצות הנוספות, שרק אצלן ניתן לראות מה קורה בעצם בשוק, מהוות חלק קטן יותר.