מי שיקבלו החל ממחר (חמישי) את משכורת חודש ינואר יזכו בתוספת שכר לנטו. ב-1 בפברואר תשולם משכורת חודש ינואר, שבה לראשונה ישולמו נקודות זיכוי להורים עובדים לילדים בני 12 עד 18. כל נקודת זיכוי בתלוש - מכל סיבה הקבועה בחוק - תעלה מ-235 ל-242 שקל, ומדרגות המס יועלו גם הן בשיעור משמעותי.
עם זאת, נקודות הזיכוי החדשות שהובטחו עבור פעוטות עד גיל 3 כלולות בתקציב המדינה לשנת 2024, שטרם אושר בכנסת, ולכן לא ישולמו במשכורת מחר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מדרגות המס שעודכנו בהודעת רשות המיסים מראשית החודש צפויות להוסיף לנטו של עובדים שמשלמים מיסים בין עשרות למאות שקלים בחודש. יצוין שמנקודות הזיכוי ממס לילדים ייהנו רק הורים המשתכרים מעל 8,000 שקל. הרף יהיה גבוה יותר אם ההורים כבר מקבלים נקודות זיכוי עבור ילדים עד גיל 12 ומסיבות אחרות הקבועות בחוק. בנוסף, בחודש אפריל צפוי שכר המינימום לעלות ב-5.7% ל-5,880 שקל לעומת 5,572.5 שקל כיום.
העדכונים לשיעורי המס בשנת 2024 נובעים מהאינפלציה הגבוהה בישראל, שהגיעה בנובמבר האחרון ל-3.3% (החישוב נעשה לפני מדד דצמבר שהוריד את האינפלציה השנתית ל-3%).
משמעות העלאת סכומי הזיכויים כמו גם התקרה לפטור ממס על השכרת דירה שעלתה ל-5,654 שקל, יחד עם העלאת מדרגות מס הכנסה, מהווה למעשה הגדלה של ההכנסה נטו של שכירים והגדלת ערכן של הטבות המס השונות. חשוב לציין כי בשל עליית האינפלציה כוח הקנייה של מקבלי השכר אינו גדל.

נקודות זיכוי גם להורים עם ילדים בוגרים

במקביל לעדכון מדרגות המס, ייכנס לתוקף התיקון לחוק לפיו הורים יהיו זכאים לנקודת זיכוי נוספת עבור כל ילד בגילי 18-6, החל משנת 2024, וכן יוגדלו באופן זהה נקודות הזיכוי הניתנות להורה יחיד לילדים בגילים הללו, כך שאותו הורה יהיה זכאי לשתי נקודות הזיכוי ולא לאחת.
אישור ההצעה הגיע לפני חצי שנה, לאחר ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ', החליט בתחילת השנה להכניס בתקציב הקרוב את הטבת נקודות הזיכוי עד גיל 18, אולם אז מימוש החלק בהצעה שנוגע להורים לילדים בגיל 18-13 נדחה בטענה כי לא נמצא לו מקור תקציבי. במקור, מדובר בהרחבה של ההחלטה שהתקבלה על ידי הממשלה הקודמת להעניק נקודות זיכוי על כל ילד בגיל 12-6, בנוסף לנקודות הזיכוי שכבר קיימות בחוק על כל ילד עד גיל שש.
מה בעצם אומר החוק ומהי נקודת זיכוי? תושבי ישראל זכאים לנקודות זיכוי ממס ההכנסה, שמפחיתות את גובה המס שעליהם לשלם בהתאם להכנסותיהם מעבודה. הזכות הבסיסית עומדת על 2.25 נקודות לכל תושב. שווי נקודה נכון ל-2024 עלה כאמור ל-242 שקל לחודש, שהם 2,904 שקל לשנה שלמה, זאת, לאחר עלייה ביחס לשנה שעברה בשל האינפלציה. נשים זכאיות לחצי נקודה נוספת.
בניגוד להטבות אחרות שעולות כסף למדינה ולא מסייעות, כאן מדובר במהלך שאומנם יעלה באובדן מיסים, אך תורם לצמיחה, בכך שהוא מגדיל את ההכנסה הפנויה של משפחות רבות, שנאנקות תחת עליות המחירים, ולצד זאת הוא מעודד עבודה שכן רק מי שמגיע לרף המס נהנה מההטבה.