לא מעט אזהרות נשמעו בחודשים האחרונים בנוגע למה שיקרה לכלכלה בעקבות חקיקה חד-צדדית של חלקים מהמפכה המשפטית. את ההשפעות ארוכות הטווח של ביטול עילת הסבירות סביר להניח שנראה בהמשך, אבל כבר היום (ג') גופים בינלאומיים גדולים מפרסמים אזהרות בנוגע להשקעות בישראל, והבורסה המקומית והשקל ממשיכים לצנוח. ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, דיברנו עם יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, שהסביר כי "מה שראינו בבורסה ובשקל אתמול והיום מרמז על אי הוודאות הגדולה והחשש הגדול של בריחת הון החוצה מישראל.
"הדבר החמור יותר", כך לדבריו, "זה שמשקיעים זרים יצמצמו עוד יותר את ההשקעות בישראל, שזה אומר פחות מטבע חוץ, וכשיש פחות מט"ח השערים יכולים באופן טבעי לעלות הרבה יותר למעלה - כלומר השקל ייחלש עוד יותר. הירידות שאנחנו רואים בבורסה הן חלק מהמגננה של השחקנים שבתקופת אי ודאות מעדיפים לשבת על הגדר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock ומוטי קמחי)
"בנוסף, אנחנו עלולים לראות פגיעה בדירוג האשראי. אני לא חושב שנראה הורדה של הדירוג כי עדיין לא התפרסמו נתונים שיצדיקו את זה, אבל יכול להיות שנראה הורדה של התחזית ובהמשך הורדה של הדירוג. זה כמובן ישליך על עלות גיוס הכסף בישראל. לצד העובדה שבהחלט יכולה להיות פה בריחת הון נוספת, יתכן מאוד שנראה את שער הדולר מזנק לרמות של 3.8, 4 או יותר. יכול להיות שנראה גם התחזקות של השקל אבל זה לא יקרין על המגמה הכללית - שהיא לא טובה מבחינת המשק הישראלי".
עוד הסביר פריימן כי "הפגיעה בהייטק ובעסקים תיתרגם גם לפגיעה בהכנסות המדינה, והמשמעות של זה היא עוד קיצוצים רוחביים בשירותי המדינה - פחות שירותי בריאות, חינוך, תחבורה יקרה יותר, כולנו ניזוקים מזה. צריך לזכור שאם בחודש האחרון ציפינו למדד מחירים נמוך יותר כלומר לירידה באינפלציה, ואז ראינו באופק כבר שבנק ישראל יוכל להוריד את הריבית - הרי שזינוק של הדולר אומר לנו שהנפילה הזאת של השקל תתורגם חזרה לעליות מחירים בישראל, ונקבל עוד פעם לחצים אינפלציוניים שיובילו את בנק ישראל להעלות את הריבית עוד יותר.
"העלאת ריבית זה כמובן הפוך ממה שאנחנו רוצים - כי זה פוגע בשוק הנדל"ן ובהכנסה הפנויה של משקי הבית עם ההלוואות או המשכנתאות. וזה עוד בלי שאמרנו מילה על הסכם השכר במגזר הציבורי, ההתייקרות של התחבורה הציבורית שנכנסה היום לתוקף ועוד חבילה שלמה של לחצים אינפלציוניים. נגיד בנק ישראל, אגב, הזהיר בדיוק מפני הפיחות הזה שאנחנו רואים עכשיו בשקל".

"עובדים איכותיים בודקים על רילוקיישן"

בהמשך לדברים של פריימן, דיברנו גם עם המנכ"ל והבעלים של קבוצת Aman, בן פסטרנק, שסיפר שהוא רואה בשטח "עננה כבדה מאוד על הכלכלה הישראלית, שמשפיעה מאוד על הסטימנט של המשקיעים". לדבריו, "הם לא רוצים לחכות להבין לאן הולכים התהליכים האלה שהם רואים שקורים בישראל, אז הם פשוט לוקחים את הכסף למקומות אחרים. אף אחד לא נכנס לפרטים של עילת הסבירות אבל זו פשוט עננה שמאיבה על ההשקעות פה".
עוד סיפר פסטרנק כי "בקבוצת Aman, שהיא גלובלית, משאבי האנוש שלנו מקבלים לא מעט פניות לבדיקת רילוקיישן של עובדים לאחד המרכזים האחרים שלנו. כלומר עובדים מהנדסים רוצים לעבור מהארץ, ומדובר בבריחת מוחות. מדובר בינתיים בכמה עשרות, זה לא מספרים גבוהים יחסית לגודל שלנו, אבל זה רק ילך ויתגבר וכבר רואים את זה".
עוד הוסיף כי "מי שבדרך כלל בודק את האופציות האלה לרילוקיישן הם העובדים החזקים, ואנחנו נראה שמי שיברח מפה ראשון הם העובדים בעלי האיכויות הגבוהות. לכן כתוצאה מהסיטואציה הזאת יהיה קושי עוד יותר גדול למצוא מהנדסים שיעבדו בישראל - מה ביוביל אותנו למצב עוד יותר כאוטי של חוסר במשקיעים. כי אפילו אם ירצו להשקיע פה, לא יהיו עובדים ברמה מספיק גבוהה שיוכלו לבצע את מה שהמשקיעים רוצים להשקיע בו. זה גלגל שמאוד קל להיכנס אליו, קשה מאוד לצאת ממנו". לריאיונות המלאים האזינו בנגן שבראש הכתבה או חפשו אותנו באפליקציות הפודקאסטים.

עליית מחירי התחב"צ והבלאגן במשרד התחבורה

בהמשך הפרק דיברנו על עוד דבר שמשפיע החל מהיום על הכיס שלנו - מחירי התחבורה הציבורית מזנקים ב-12% באפליקציות, ובעוד שבוע יתייקרו גם למשתמשי הרב-קו. בעוד שהממשלה עסקה בחקיקה המשפטית, נראה שההבטחות של שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' שהמחירים לא יעלו נזנחו, ואנחנו נשלם את המחיר.
מדובר בהתייקרות שחתמו עליה בכלל השרים של הממשלה הקודמת, אבל השרים הנוכחיים הבטיחו שיימצא פיתרון, וזה לא קרה בעצם. עדן רונן, דוברת ארגון 15 דקות, אמרה ב"כסף חדש" כי "לא רק שזה לא קרה, אף אחד אפילו לא טרח להודיע לציבור שהניסיונות כשלו ועליית המחירים נכנסת לתוקף. אנחנו, ארגוני התחבורה, גילינו על זה במקרה, אבל שום הודעה רשמית לא יצאה לציבור.
"עליית מחירים היא דבר שניתן לבלום, בממשלה הקודמת בלמו את זה באמצעות רפורמה. גם הפעם הציעו לשרה רגב לותר על הרפורמה שלה וככה לבלום חלק מהעליית המחירים, כי הרפורמה שלה עולה הרבה כסף. אבל היא לא רוצה לוותר על המהלכים שלה, שהם אגב על חשבון תוספת של שירות התחב"צ - ככה שהם יגרמו להורדת התדירות של התחב"צ. ככה אנחנו מקבלים גם עלייה במחירים וגם ירידה בשירות, שזה אבסורד לחלוטין".
אם כבר מדברים על תחבורה ציבורית, מה קורה עם התקלות הבלתי פוסקות ברכבת ישראל? "בתקופה האחרונה יש הידרדרות בשירות, תקלות באופן כמעט יומיומי. הרכבת שאמורה להיות אמצעי התחבורה הכי אמין ומדויק פשוט מפשלת בזה ואי אפשר לסמוך עליה. הבעיה היא במערכת החשמל, על רקע החשמול שנעשה כבר בחלק מהתחנות. יש תקלות יומיומיות והתיקון לוקח זמן ומשבש את כל מערך הרכבות שגם ככה מוגבל כי מספר המסילות בישראל נמוך ביותר".
ומה עם הרכבת הקלה המובטחת? החודש זה כבר לא יקרה, למרות שגם את זה הבטיחו לנו. "ממה שאנחנו יודעים כרגע מדברים על פתיחה לקראת אמצע אוגוסט. אנחנו מחכים לזה יותר משנה שדוחים כל פעם את התאריכים, מאוד מקווה שהפעם זה התאריך הסופי. ככל הידוע לנו צריך רק אישור אחרון ממשרד התחבורה כדי שהדבר הזה סוף סוף ייצא לדרך וכולנו מצפים שזה יקרה".
ומה עם המטרו? במשרד התחבורה מתקדמים איתו? "לצערי לא. הדיונים על חוק המטרו בכנסת נגררים ומושב הקיץ עוד רגע מסתיים. הממשלה עסקה כמובן בדברים אחרים שכולנו יודעים מה הם, אבל בזמן הזה חוק המטרו הוזנח. בוועדות הדיונים לא התקדמו שצריך ונראה כרגע שבמושב הקיץ הנוכחי שעומד להסתיים עוד רגע זה לא הולך לעבור, והדבר הזה עולה לנו המון זמן, כסף ושירות, ומדינת ישראל חייבת מטרו כדי להסיע את ההמונים.
"גידול האוכלוסיה פה הוא מטורף, המטרו היה אמור להיות מקודם לפני 20 שנה. זה נדחה ונדחה ולצערי הרב זה עכשיו נדחה שוב, וכל זמן שעובר אנחנו משלמים על זה בפקקים, בזמן, באיכות חיים. אנחנו עושים הכל כדי לנסות לשנות את זה. קראנו ליו"ר הוועדה יעקב אשר, שאצלו החוק הזה אמור לעבור, לפעול כמה שיותר כדי שהחוק הזה יעבור, גם אם זה אומר לדון בו בפגרה ולהעביר אותו, כי זה זמן שהוא קריטי". לריאיון המלא האזינו לסימנייה השנייה בנגן.

המהפכה של מאסק בטוויטר וההתייקרות של ספוטיפיי

בחלק האחרון של הפרק, עורך ערוץ הדיגיטל יובל מן סיפר לנו ב"כסף חדש" על התוכניות הגדולות של מאסק בטוויטר - אם חשבתם שהשינוי של הלוגו היה דרמטי, אז בינתיים נראה שזו רק ההתחלה. מה התגובות לשינוי של הציפור האייקונית לשם החדש X, מה מאסק מתכנן בהמשך ולמה לו בעצם לעשות את כל השינויים הדרמטיים האלה? ניסינו לעשות קצת סדר בבלאגן.
וגם: ספוטיפיי הודיעה שהיא מעלה מחירים גם בישראל. כמה תשלמו על החבילה שלכם החל מספטמבר ומה קורה באפליקציות סטרימינג אחרות? האזינו לסימנייה השלישית בנגן.
אם פספסתם: על רקע השביתה של בעלי העסקים בניסיון לעצור את החקיקה, אתמול דיברנו בפודקאסט הכלכלי של ynet עם דובר ההסתדרות, יניב לוי, שטען: "אם בר-דוד היה מחליט לצאת לשביתה, כולם היו עומדים מאחוריו. אי אפשר לשבות על כל סעיף". וגם: סמנכ"ל הבורסה על התנודתיות החריגה במסחר והאם העסקים ששבתו צפויים להיפגע מהמהלך? רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא >>