לאחר שהשקל נחלש בכ-2% אל מול הדולר והאירו בצל סערת הוועדה לבחירת שופטים, המטבע המקומי מחק את כל הירידות בזמן קצר בעקבות בחירתה של נציגת האופוזיציה, קארין אלהרר. כעת הדולר נסחר סביב 3.56 שקלים והאירו סביב 3.86 שקלים. במהלך היום, כאמור, הגיעו המטבעו ל-3.64 שקלים ו-3.89 שקלים, בהתאמה. טרם ההחלטה על בחירת אלהרר, הבורסה בת"א ננעלה בירידות של 0.6% במדד ת"א 35 ושל 0.3% במדד ת"א 125.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
(צילום: Shutterstock)
התחזקות השקל הגיעה גם לקראת החלטת הריבית בארה"ב הערב, לאחר שאתמול פורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו טובים מהתחזיות. האינפלציה השנתית ירדה ל-4%, ומשמעות הדבר שבהחלט ייתכן והריבית תישאר ללא שינוי, ברמה של 5.25%.
נגיד בנק ישראל הפרופ' אמיר ירון אמר במפורש כי העלאת ריבית נוספת ב-10 ביולי היא אפשרית וכי מה שיכריע הוא בעיקר הנתונים של המשק הישראלי. אם כי בכירי המשק סבורים שאי העלאת ריבית ביום בארה"ב עשויה לעכב העלאת ריבית נוספת בישראל בהחלטה הקרובה.
פורום הכלכלנים לשמירה על הדמוקרטיה הגיב להחלטה המסתמנת לדחיית ההצבעה לבחירת חברי הועדה לבחירת שופטים מחמירה את הפגיעה בכלכלת ישראל ופוגעת בתושבי המדינה: "במקום להגביר את הודאות ולחזק את האמון, הממשלה מעצימה את חוסר וודאות באופן שפוגע קשות בתמריצי ההשקעה ומחבלת באמון המשקיעים. דחית הבחירה מעלה חשש כבד שפני הממשלה לקדם את חוקי ההפיכה המשטרית, והעלייה החדה בשער הדולר מראים שהשווקים הפיננסיים מבינים היטב שהממשלה גורמת נזקים אדירים לכלכלה. במקום לטפל בבעיות האמיתיות שבפניהן ניצבת מדינת ישראל, ממשלת ישראל עסוקה בתרגילים פוליטיים שפוגעים בכלכלה וברווחת תושביה של מדינת ישראל. אנו קוראים לממשלת ישראל להתעשת ובמקום לעסוק בתחבולות פוליטיות להתחיל לטפל בבעיות האמיתיות המעסיקות את תושבי ישראל ולחזק את כלכלת ישראל במקום לחבל בה
על רקע התחזקות השקל בשבוע וחצי האחרונים, לאחר חודשים רבים של ירידה בצל המהפכה המשפטית והשלכותיה על כלכלת ישראל, יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות התראיין אתמול ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, וטען כי "לדעתי יש פה עמידה של בנק ישראל מאחורי הקלעים, הוא שחקן מאוד משמעותי בזה שאנחנו רואים ירידה (בשערי הדולר והאירו - ר"כ) מתמשכת לאורך זמן". זאת, בעוד מבנק ישראל לא נמסרה תגובה בנושא.
עוד לדברי פריימן, "אני לא חושב שיש שחקן גדול מקומי שיכל למכור בהיקפים הגדולים שהיה צריך למכור כדי ליצור התחזקות של שקל. מדובר בסכומים של מיליארדרים. ההערכה שלנו היא שהשחקן הגדול, 'היד הנעלמה', הוא בנק ישראל והוא יכול להזרים סכומים בכאלה היקפים כל הזמן, לאורך כל שעות המסחר. זה צריך להיות שחקן שיודע לעבוד מול בנקים זרים. אני מניח שבאיזשהו מקום עם הנתונים נראה שההתערבות הייתה של גופים ממשלתים יותר מהסקטור הפרטי". לריאיון המלא האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, "כסף חדש", בנגן שבראש הכתבה, או חפשו אותנו באפליקציות הפודקאסטים.
פורסם לראשונה: 11:30, 14.06.23