מחירם של לחם אחיד ולחם לבן הנמצאים תחת פיקוח יעלה ביום ראשון הקרוב בלא פחות מ-36%, כך התברר אתמול (חמישי) מהודעת ועדת המחירים המשותפת למשרד הכלכלה והאוצר. זאת לאחר ששרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, הודיעה יום לפני כן כי מחירי הלחם המפוקח צפויים לעלות בכ-20%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הודעת ועדת המחירים, עליית המחירים נובעת מעדכון של סל התשומות והינה מושפעת בעיקר מעלייה מצטברת של מחירי הקמח. חלה 500 גרם שמחירה כעת 5.17 שקלים תתייקר ל-6.26 שקלים; לחם אחיד 750 גרם שמחירו כעת 5.12 שקלים יתייקר ל-6.96 שקלים; לחם אחיד פרוס 750 גרם שמחירו כעת 7.11 שקלים יתייקר ל-7.91 שקלים; לחם לבן 750 גרם שמחירו כעת 5.12 שקלים יתייקר ל-6.97 שקלים.
יש לציין כי הלחם הנצרך ביותר (60% מכלל הייצור) הוא לחם אחיד פרוס שמחירו התייקר ב-11%. מחירו של הלחם האחיד התייקר כאמור ב-36% והוא מהווה 11% מהייצור.
לשם השוואה, אלו מחיריהם של מוצרי קמח לבן שמחיריהם אינם בפיקוח המדינה וקיים לגביהם שוק חופשי ותחרותי לכאורה: חלה פרוסה נמכרת במינימום 6.70 שקלים (לעומת 5.17 שקלים לחלה מפוקחת - פער של 29%) וברמי לוי באינטרנט מצאנו את המחיר הגבוה ביותר שלה כרגע: 11.1 שקלים - פער של 114% לעומת המוצר המפוקח.
עשיריית פיתות (מוצר לא שונה בהרבה מלחם לבן, רק שפיתות אינן נמצאות תחת פיקוח), נמכרת ב-7 שקלים באושר עד וב-16.90 שקל במגה בעיר. בעוד שהמחיר באושר עד גבוה ב-20 אג' ממחיר הפיקוח, המחיר במגה בעיר גבוה ממנו ב-148%.
גם עשר פיתות תנעמי של דגנית עין בר יקרות לעומת הפיקוח: 13.90-8.90 שקל וכך גם פיתות אנג'ל: 11.90-8.90 שקלים. פיתות בונז'ור של אסם נמכרות ב-9.9-5.9 לחמישייה - פער של בין 73% ל-191% לעומת לחם לבן בפיקוח. לחם מקמח מלא ולחמים מיוחדים נמכרים ב-20-9.90 שקל.
לאחר ההודעה, רשת רמי לוי הודיעה כי היא "מכירה בהוצאות הרבות שיש למשפחות בחופש הגדול ולקראת החגים לכן החליטה לספוג על עצמה את עליית מחירי הלחם המפוקח על מנת לאפשר לאלו שיש להם קושי להמשיך לצורך ולתת למשפחתם אוכל בסיסי".
היום (שישי) ראש הממשלה יאיר לפיד הודיע כי הוא פועל לעצירת העלייה במחירי הלחם, ופנה ליועצת המשפטית לקראת דיון דחוף של כל הגורמים המעורבים ביום ראשון.
ראש הממשלה הנחה לבחון את כל האפשרויות, החל מהרחבת הפיקוח על הלחם ועד שיפוי המאפיות על מנת לבלום את עליית מחיר הלחם. נבחנות גם אפשרויות לחקיקת בזק שתעצור את התהליך.
ברקע, שתי המאפיות הגדולות בישראל, אנג'ל וברמן, עתרו בשבוע שעבר לבג"ץ נגד כוונתה של שרת הכלכלה להותיר את הפיקוח על מוצרי הלחם המפוקח, וזאת בניגוד להמלצת ועדת המחירים.
השרה ברביבאי מסרה בהודעתה אתמול כי "בכוונתי להמשיך ולפעול לשיפור המנגנון על פיו מעודכנים מחירי המוצרים המפוקחים, כך שגם שיקולים חברתיים ורווחת הציבור יילקחו בחשבון בעת קביעת המחיר ללחם מפוקח".
עוד טענה ברביבאי, כי "על אף ההכרה בעליית מחירי התשומות בייצור לחם, צר לי כי לצד ההחלטה של המאפיות להעלות מחירים במגוון רחב של מוצרים רק לאחרונה, הן מתעקשות להעלות גם את מחירו של הלחם הבסיסי והכל כך משמעותי בתזונה של משפחות רבות בישראל.
3 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי בכנס אלי הורוביץ
אורנה ברביבאי בכנס אלי הורוביץ
אם לא הייתה מעלה מחירים עד 14 ביולי, המאפיות היו רשאיות להעלות בעצמן. אורנה ברביבאי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אני קוראת לקמעונאים לבחון העלאה חלקית במחירי הלחם המפוקח כדי לגלות התחשבות בצרכנים. במקביל, הנחיתי את אנשי המקצוע במשרד להמשיך ולעקוב אחר מחירי החיטה והקמח בעולם. ככל שיוזלו מחירי חומרי הגלם, אדרוש מוועדת המחירים להפחית את מחירו של הלחם המפוקח, בהתאם למנגנון על פיו פעלה בבקשה להעלות את המחיר".
כזכור, הוועדה המפקחת על מחירי הלחם האחיד, הלחם הלבן וחלה, המליצה לפני כחודשיים להוציאם מפיקוח המדינה ומעבר לדיווח יצרנים על מחירים ורווחיות. כבר אז היה ידוע כי גם אם שרי הכלכלה והאוצר לא יקבלו את ההחלטה, מחירי הלחם יעלו עד 28% לפי תחשיב מרץ כשמאז המדד עלה.
לאחרונה הודיעו המאפיות ברמן ואנג'ל לרשתות שהמחירים של סוגי הלחם המיוחד שלא בפיקוח יעלו. ברמן שלחה בשבוע שעבר מחירון לפיו מ-12 ביולי המחירים יעלו, ואנג'ל, ששולטת בשוק, כבר העלתה את משקלו של לחם אחיד מפוקח מ-750 גרם ל-900 גרם. אומנם המחיר ל-100 גרם הוא בהתאם לפיקוח, אבל צרכנים נאלצים לשלם יותר פר כיכר. המותג הפרטי והמתחרות ברמן ודגנית עין בר עדיין מוכרות את הגודל "הרגיל".
פורסם לראשונה: 13:40, 14.07.22