מה עושים עם המינוס, כמה משלמים על הדירה, איפה הייתה החופשה האחרונה ועל איזו הוצאה מצטערים במיוחד? אנשים מרחבי הארץ מספרים בגילוי לב על החיים עצמם, לפני ובצל המלחמה. והפעם: משפחת דניאלי מנחל עוז, שהתפנתה לקיבוץ יטבתה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בצילום: סיסיליה (63, אמא של אנאי), אנאי (32), יואב (32), קאי (שנתיים), ריי ולו (9 חודשים).
1 צפייה בגלריה
משפחת דניאלי
משפחת דניאלי
משפחת דניאלי
(צילום: אסי חיים)
דירה? דירה שכורה בקיבוץ נחל עוז. משלמים 3,000 שקל. לאחר 7 באוקטובר התפנו לקיבוץ יטבתה ולא מתכננים לחזור.
איך הכרתם? אנאי: "אני מנחל עוז והגעתי לעבוד ביטבתה אחרי הצבא. עבדתי ברפת ובבר של הקיבוץ שקוראים לו 'הפשרה', ושם הכרתי את יואב שהוא בן משק. התפשרנו. אמא בכלל דחפה אותי לפה". סיסיליה: "היא הייתה מאוד שקטה וביישנית ולא רציתי אותה בנחל עוז. רציתי שתכיר משהו אחר. אז חיפשתי לה הכי רחוק ממני ומצאתי את יטבתה".
נחל עוז? אנאי: "גרנו באזור חיפה בתקופת הלימודים אבל העבודה של יואב לקחה אותנו לכיוון תל אביב כי הוא עבד בהייטק. אני לא רציתי לגור בעיר ומראש אמרתי לו שילדים אני מגדלת בקיבוץ. אני קיבוצניקית ולא רוצה שום צורה אחרת, אז התפשרנו על חדרה. עם יואב בחברה עבדו כמה נוודים דיגיטליים. זה אנשים שלוקחים את המחשב ועובדים מכל מיני מקומות בעולם, ויואב סיפר בהתלהבות שאחד מהם נמצא באלפים, וכשהוא מסיים לעבוד הוא הולך לעשות סקי. התמונות שהוא שלח גרמו ליואב לקנא. הייתי באותה תקופה בהיריון ויום אחד היה פיגוע ממש מתחת לבית שלנו בחדרה והחלטנו שהגיע הזמן לעזוב ולהיות נוודים דיגיטליים".
נוודים דיגיטליים? אנאי: "ראינו כתבה בעיתון על קיבוץ קופנגן. מלא ישראלים שגרים באי בתאילנד, והחלטנו לטוס לחודשיים ולראות מה קורה שם". יואב: "הגענו לאי והיינו בכל מיני ריזורטים והתחלתי לעבוד כמתכנת עצמאי. אחרי שבועיים מצאנו דירה להשכרה באמצע היער. שילמנו 1,500 שקל בחודש". אנאי: "שילמנו יחסית יקר כי בדרך כלל בבתים תאילנדיים המטבח בחוץ. אבל אני וחרקים קצת פחות מסתדרים אז שילמנו יותר לבית עם מטבח. הגן של הילד עלה 1,000 שקל, 7 ילדים שכולם ישראלים חוץ מהילד של הגננת. הרגיש ממש כמו קיבוץ".
סדר יום? אנאי: "רוב הזמן היינו על הים. חלום". יואב: "היינו קמים בבוקר, שמים את הילד בגן. הולכים לעשות מסאז' תאילנדי שעה. ארוחת בוקר מעולה ואז עובדים במסעדה על החוף שהיא כמו וויוורק עם אינטרנט ופינות לעבוד עם נוף מטורף". אנאי: "אני התחלתי לקחת קורסים של עיצוב גרפי". יואב: "אחרי הצהריים היינו לוקחים את הילד מהגן והולכים לשיעור אגרוף תאילנדי. היינו מטיילים הרבה ואוכלים ממש טוב. עם כל ההוצאות של הדירה, הגן, האוכל ופנסיון לכלבים בארץ לא הגענו לעשרת אלפים שקל בחודש. השכר שלי כיסה את זה".
למה חזרתם? אנאי: "גילינו שאנחנו בהיריון עם תאומים והרופאה אמרה שאי אפשר ללדת תאומים באי. זה או בבנגקוק או לחזור הביתה. אז חזרנו הביתה". יואב: "קיבלו בשבילנו את ההחלטה ולפני שנה חזרנו והחלטנו להתיישב בנחל עוז ולהתחיל קליטה כדי לקנות דירה. העלויות הן בין 900 אלף למיליון וחצי". אנאי: "זה מקום מהמם והיה ביקוש ומלא אנשים רצו לבוא לגור שם. היו ממש רשימות המתנה, למרות שהבעיה שלי היא שאתה חי שם תמיד עם מזוודה מוכנה להתפנות במקרה שקורה משהו. ואז הגיעה השבת הארורה".
7.10? יואב: "היינו פה אצל המשפחה שלי ביטבתה וסיסיליה נשארה בנחל עוז, ותיכננו בשבת על הבוקר לחזור לנחל עוז כדי לחגוג את חג המשק". אנאי: "לא הספקנו לחזור". סיסיליה: "אני בחיים לא בורחת או הולכת לממ"ד. הפכתי אדישה למצב, אבל הפעם מיד הבנתי שזה משהו אחר. רצתי לממ"ד וקיבלתי טלפון שיש מחבלים. לקחתי סכין גדולה ואיתה סגרתי את המנעול. שמעתי יריות בקיבוץ והיה רגע שהם דפקו על הדלת של הממ"ד. לא פחדתי למות ומה שהרגיע אותי שאנאי ויואב והנכדים לא בקיבוץ". יואב: "עד היום אני מריץ לעצמי תסריטים של מה היה קורה. מזל שיש לנו את המקום פה ביטבתה".
יטבתה? יואב: "הקיבוץ קיבל אותנו בלי לשאול שאלות וסידרו לכל הפליטים דירות. כמו הקיבוץ, גם המועצה אזורית חבל אילות והחברה הכלכלית פתחו את הדלת לנו ולשאר המפונים, הקימו מרכז לוגיסטי לאוכל וציוד. עזרו לנו קצת לשחרר לחץ ולנשום וזה מרגש היחס הזה ולא מובן מאליו. יש את מדינת ישראל בחדשות שזה נורא, ויש את עם ישראל שלא חווינו אותו ככה לפני וזה מדהים. אנחנו לא יודעים עדיין מה יהיה אבל כנראה שלא נחזור לנחל עוז. התחלנו לחפש פה בית לטווח ארוך. אני עובד עכשיו ב-WIX והם מאפשרים לי לעבוד חלק מהזמן מהבית ושאר הזמן בבאר שבע וזה מאפשר לי גמישות במצב הזה". אנאי: "אני בעיקרון כלבנית טיפולית. עבדתי בבתי ספר עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. כרגע זה לא אפשרי אז התחלתי לפני שבועיים לעבוד פה במרפאת שיניים כסייעת. אין לי שום הכשרה לזה אבל אני לומדת. החיים שלנו השתנו ברגע. כמו בתאילנד מישהו שוב החליט עבורנו".
מצב כלכלי? יואב: "אנחנו מתנהלים נכון ועובדים, אז מצבנו בסדר".
רוצים להשתתף במדור? כתבו ל: Assi-h@yedioth.co.il