משרד האוצר יקצה ארבעה מיליארד שקל לקרן הלוואות המיועדת לעסקים קטנים בסיכון, כאשר סך הערבות לקרן יעמוד על 40%-50%. כך עולה מסיכום שהושג בין שר האוצר משה כחלון ליו"ר ועדת הכספים הזמנית ח"כ עודד פורר.
הקמת הקרן אמורה להיות מאושרת בוועדת הכספים ביום שלישי הקרוב. כחלון ופורר סיכמו כי באותה ישיבה תאושר גם תוספת של 6 מיליארד שקל לחבילת הסיוע שהובטחה לעידוד תעסוקה בעקבות לחץ הקמעונאים.
2 צפייה בגלריה
שר האוצר משה כחלון בהצגת התוכנית הכלכלית
שר האוצר משה כחלון בהצגת התוכנית הכלכלית
שר האוצר משה כחלון
העסקים שלהם מיועדת קרן ההלוואות החדשה הם עסקים שבשגרה היו ככל הנראה זכאים לקבל הלוואות, אך ההגבלות בעקבות משבר הקורונה הביאו אותם לרמת סיכון כזאת, שאיננה מאפשרת להם ליטול הלוואות מהבנקים.
כפי שחשף "כלכליסט", באגף החשב הכללי כבר תכננו לפני יותר משבועיים להקים מסלול בגובה של שני מיליארד שקל עבור אותם עסקים, כמו למשל מסעדות או אולמות אירועים, אולם עד כה המתווה היה תקוע. כעת לפי הסיכום, גובה הדיפולט - הסכום הכולל שהמדינה תכסה במקרה של אי עמידה בהלוואות יעלה מ-15% ל- 40-50%.
ח"כ פורר אמר ל"כלכליסט": "מהרגע הראשון אמרתי שחייבים להגדיל את ערבות המדינה לעסקים בסיכון ואני שמח שהמסר עבר ובממשלה מבינים שאי אפשר להשאיר את העסקים הקטנים לדמם בצד הדרך. בזכות ההתעקשות של וועדת הכספים על כל חבריה יגיע תיקון חקיקה בהמשך השבוע, שמשמעותו מתן תקווה לעשרות אלפי עצמאים ובעלי עסקים קטנים שלא ניתנו להם הלוואות עד לרגע זה בגלל שהבנקים הגדירו אותם 'מסוכנים'".
ביום שלישי תידרש ועדת הכספים לאשר לצד קרן ההלוואות החדשה גם את הגדלת הקרן למתן הלוואות לעסקים קטנים, שנחשבים לפחות מסוכנים, מ-8 מיליארד שקל ל-14 מיליארד שקל. זאת, לאור העובדה שעד כה אושרו הלוואות בהיקף של חמישה מיליארד שקל לעסקים קטנים ובינוניים מסוג זה. ועדת הכספים צפויה להתנות את האישור של הגדלת הקרן הראשונה בהקמת זו השנייה המיועדת לעסקים בעלי סיכון גבוה יותר.

נפתחה קרן ההלוואות לעסקים הגדולים

בתוך כך, קרן ההלוואות בערבות המדינה לעסקים גדולים בהיקף שישה מיליארד שקל נפתחה היום (א'), לאחר שראש הממשלה ושר האוצר הכריזו עליה כבר בסוף חודש מרץ יחד עם חבילת הסיוע המלאה. הקרן מיועדת לעסקים בעלי מחזור של 200 מיליון שקל ומעלה, המעסיקים לפחות 100 עובדים בישראל ולפחות 50% מהנכסים היצרניים או הקניין הרוחני של החברה רשומים בישראל, בענפים שנקלעו לקשיי תזרים כתוצאה ממשבר הקורונה.
בקרן לעסקים גדולים אין מגבלה על גובה הריבית בשונה מהקרן לעסקים קטנים. לדברי החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, "קרן ההלוואות בערבות המדינה לעסקים גדולים מתווספת לארגז הכלים הרחב שמפעיל משרד האוצר בתקופת משבר הקורונה, במטרה לתת מענה לעסקים שנפגעו כתוצאה מהמשבר ולסייע בידם לשוב לפעילות סדירה".
2 צפייה בגלריה
מרכזי קניות ריקים
מרכזי קניות ריקים
מרכזי קניות ריקים
(צילום: AP)
בתוך כך, תשלום קנסות למדינה יידחה עד 14 במאי. הממשלה אישרה בתקנות חירום דחייה נוספת של המועד לתשלום הקנסות למדינה בעקבות משבר הקורונה. תקנות החירום יחולו על כל קנס שמועד תשלומו חל בתקופה שבין 10 במרץ ועד ל-14 במאי.
עם זאת, כל הקנסות שהוטלו בגלל הפרות הנוגעות למצב החירום בשל הקורונה הוחרגו מתקנות אלו כך שמועד תשלומם לא יידחה. כמו כן יידחו המועד להגשת בקשה להישפט בעבירות ברירת משפט ובעבירות מנהליות והמועד להגשת בקשה לביטול קנס. כמו כן, גם מועד ביצוע של צווי מאסר במקום קנס יידחה, וזאת על-מנת לאפשר לחייבים פרק זמן נוסף לתשלום חובותיהם בטרם הפעלת אמצעי זה.
פורסם לראשונה: 14:53, 03.05.20