חופשת הקיץ או־טו־טו כבר מאחורינו וה־1 בספטמבר לפנינו. בחנויות כלי הכתיבה ובקניונים כבר ניתן להבחין בהתארגנויות לקראת החזרה לספסל הלימודים. המוכרים פורשים את הסחורה הצבעונית, המגוונת והמפתה: תיקי גב, מחברות צבעוניות, קלמרים, צבעים וברוח התקופה גם טאבלטים - בדיוק כמו בכל שנה. ובכל זאת יש משהו אחר באוויר - הימצאותו של נגיף הקורונה. ההתרגשות לקראת שנת לימודים חדשה קיימת תמיד, אבל במציאות העכשווית בשנה זו, חשוב שההורים ייקחו את ההגה לידיהם, ישרו על הילדים רוגע וביטחון וישלטו במצב.
איך עושים את זה? איך מתכוננים לשנת לימודים שתהיה בשלט רחוק בזום? או בקפסולות? או כל דבר אחר שיחליט משרד החינוך? ואיך אפשר להתרכז בלימודים עם מסכות או בלעדיהן, ועם הרבה סבון ואלכוג'ל?
פנינו לקבל רעיונות וטיפים מאביב בלישה, מורה ומדריכת מורים וגננות. בלישה במקביל לכך, עוסקת בלימודי אימון אישי כללי, עם התמחות בילדים עם קשיי קשב וריכוז.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לגזור ולשמור:
1. להחזיר את המשמעת לבית:
אביב בלישה: "בתקופת החופש הגדול, כולל הסגר והמגבלות - השתנו שעות ההליכה לישון, וסדרי הבית קיבלו תפנית מרווחת, מאווררת, פחות קפדנית ונוקשה. הטיפ הראשון שלי הוא להחזיר את העניינים חזרה לקדמותם".
- איך בדיוק?
"כשבועיים לפני פתיחת השנה, יש לחזור לשגרת השעות והארוחות, כפי שהדבר מתנהל בבית במהלך שנת לימודים".
- מדוע דווקא שבועיים?
"כדי לעשות את זה בצורה מדורגת ולאפשר לילדים להסתגל מחדש לשגרה. כל יום תקדימו את שעת ההליכה לישון ובהתאמה את זמן הארוחה המשפחתית, וההתארגנות לקראת השינה".
2. לרכוש ציוד לבית הספר:
"למי שעדין לא רכש את הציוד הדרוש לביה"ס, זה הזמן לעשות מיון וסדר בדברים. לראות מה נשאר ושמיש מהשנה הקודמת, ומה באמת צריך לקנות. כך על הדרך, תלמדו את ילדיכם צרכנות נבונה, התארגנות והתאמה לתקופות שונות בחיים. רכשו את הציוד כבר בימים אלו וארגנו להם את התיקים כבר עכשיו. למה לדחות לרגע אחרון, אם אפשר לעשות זאת כבר עכשיו, ברוגע ובאווירה נעימה".
3. לשוחח עם הילדים:
"שוחחו עם הילדים על החזרה ללימודים. לאלו אשר מחליפים מסגרות כמו: מגן - לכיתה א', מיסודי - לחטיבה, מחטיבה לתיכון, אלו הם רגעים מאוד משמעותיים בחיים. תקשיבו היטב למה שהם אומרים. האם מתחבאים שם רגשות של פחד? של חוסר ודאות? תנו להם את האפשרות להגיד, להרגיש בנוח וביחד תחשבו מה יכול לעזור להם? אילו 'כלים' יש להם 'בארגז הכלים' שלהם, כלים שרכשו על סמך ניסיונם המועט.
בשיחות איתם תעלו גם דברים חיוביים, כמו: הזדמנות להכיר מעגלים חברתיים חדשים, מורים חדשים, 'לפתוח דף חדש'.
תחזקו אותם על ידי הדגשת החוזקות שלהם".
- כלומר?
"את החולשות שלהם אתם והם כבר מכירים ומתמודדים איתן כל הזמן, אבל זה הרגע לציין את החוזקות 'ולהרים להם'".

3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
4. לחלק משימות לילדים:
- ומה עם הילדים? מה חלקם בעסקה?
"גם להם יש חלק בעניין. ראשית, לבקש מהם לארגן פיזית את כל הציוד שלהם לבית הספר על המדפים/בארון/בכוננית וגם לארגן תיק. את העולים לכיתה א' - תלמדו ותלוו בתהליך הזה. אבל מכיתה ב', ילד יכול וגם רצוי שיסדר לעצמו את תיק הלימודים לבדו, כאשר ההורה עובר עם הילד בסיום הסידור, כדי לוודא שהכול אכן מאורגן.
● בחרו עם הילדים את פרטי הלבוש לימים הראשונים של הלימודים.
● עודדו את הילדים לשתף אתכם ברגשות הנעימים והפחות נעימים שלהם לקראת פתיחת השנה. מערבולת של רגשות בימים כאלו היא דבר נורמלי בהחלט".
5. לשחק עם הילדים:
"אני ממליצה לשחק עם הילדים כחלק מההכנה לקראת בית הספר: משחקים סביב השולחן, על הרצפה בסלון, בפיקניק ובכל מקום:
● הורידו/קנו מדבקות אימוג'י שונות. הדביקו על בריסטול עגול/צלחת/משטח עץ וכל דבר יצירתי אחר. קחו ספינר או מחוג וסובבו אותו, כל אחד בתורו. המשתתף יתייחס לאימוג'י שעלה בגורל ביחס לפתיחת שנת הלימודים.
● קוביית רגשות - על כל פאה של קוביה מדביקים אימוג'י. כל אחד בתורו מטיל את הקוביה ומשתף במחשבותיו/רגשותיו לקראת שנת הלימודים החדשה.
● אפשרות נוספת למשחק זה עם גדולים - לרשום מילה כלשהי על כל פאה ולהתייחס בהתאם, למשל: חברים, פרידה, חבר טוב וכדומה".
3 צפייה בגלריה
אביב בלישה
אביב בלישה
אביב בלישה
(צילום: אלבום פרטי)
6. לתרגל את המסלול:
"תרגלו עם הילדים הליכה או נסיעה לבית הספר מספר פעמים. לילדים שעולים לכיתה א' הסבירו את המסלול והדגישו את כללי הבטיחות באוטובוס.
● אם זה בית ספר חדש - ערכו במבנה סיור והראו לילד את הכיתה, חדר המזכירות והמנהל ואת השירותים.
לסיום זכרו כי בשנה זו צפוי שיהיה בלבול רב ויהיו הרבה רעשי רקע. אתם העוגן של ילדיכם ואליכם העיניים שלהם נשואות".
שתהיה פתיחה רגועה שנת לימודים מועילה, פורייה, מהנה ובריאה
לפרטים נוספים - בפייסבוק:
אביב בלישה – מומחית להוראה מותאמת לילדים עם קשיי קשב וריכוז