שר התקשורת דוד אמסלם שינה את דעתו והחליט לדחות היום את בקשת חברות התקשורת לשלוח חשבוניות דיגיטליות ללקוחות פרטיים כברירת מחדל. בכך הוא מותיר את המצב על כנו: חשבונית נשלחת בדואר, אלא אם כן החליט הצרכן אחרת. ההנחיה הזאת הייתה עלולה לפגוע בעיקר באזרחים ותיקים רבים, הנמצאים כעת בבית ומעדיפים לקבל חשבונית נייר. חלקם אף לא מחזיקים טלפון נייד או חשבון מייל.
עוד קודם להחלטה כתבה השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל לשר וציינה כי היא מתנגדת למהלך: "מהלך זה, אם ייצא אל הפועל, יהיה פגיעה קשה באוכלוסיית האזרחים הוותיקים, שרבים מהם אינם נגישים לטכנולוגיות מתקדמות ולאינטרנט ובכך השירות בעבורם ייפגע. אוכלוסיית האזרחים הוותיקים היא בקבוצת סיכון לחלות בקורונה, ועלינו כממשלה וכחברה לוודא כי אנו עושים את המירב כדי להקל ולסייע לאוכלוסייה זו. שמחתי לשמוע כי אנו רואים עין בעין את הצורך להימנע ככל הניתן מפגיעה באזרחים הוותיקים".
2 צפייה בגלריה
טלפונים סלולריים
טלפונים סלולריים
ותיקים רבים לא מחזיקים סמארטפונים
(צילום: Shutterstock)
ב-18 במרץ 2020 פירסם משרד התקשורת שימוע ובו הודיע כי ישקול לאפשר לחברות לשלוח חשבונית במייל או בסמס ללקוחות פרטיים במקום בנייר בדואר. לקוחות שירצו משלוח בדואר רגיל יצטרכו להתקשר לחברה ולבקש זאת. חברות התקשורת ביקשו זאת מהשר בתואנה שהדבר יקל עליהן בעיצומו של משבר הקורונה.
על פי ההנחיה, "בעל הרישיון יהיה רשאי לשלוח חשבונית בדואר אלקטרוני עם קובץ מצורף או מסרון עם קישור מצורף למנוי שמסר לבעל הרישיון כתובת דואר אלקטרוני או מספר טלפון נייד, מלבד מנוי כשר (לקוחות חרדים, מ"ק)", כך נכתב. "למנוי כשר או למנוי שנתקל בקושי בפתיחת החשבונית באמצעות מסרון תישלח החשבונית לכתובת דואר אלקטרוני ככל שהמנוי מסר לבעל הרישיון או בדואר. מנוי שיפנה לבעל הרישיון וידווח על קושי לפתוח את החשבונית באמצעות המייל יפנה לבעל הרישיון ויבקש לקבל את החשבונית באמצעי אחר".
חריגות נוספות מהרישיון שעומדות לשימוע - שינוי בתפריט מערכת לניתוב שיחות שעל פיו, כשמתקשרים לחברה היא תשמיע פתיח שיעדכן לקוחות בשינויים בעקבות משבר הקורונה. בנוסף, החברות יקבלו הקלות בהקלטת שיחות. אפשר יהיה לתעד אותן באופן שאינו הקלטה, בלבד שיהיה זה בפורמט שמאפשר להעביר את תיעוד השיחה למשרד התקשורת בעת הצורך.

"אין קושי מהותי בחלוקה בדואר"

ממשרד התקשורת נמסר כי "המשרד בחן סוגייה זו בעקבות פנייה של כמה חברות תקשורת בעניין. לאחר בחינת ההתייחסויות שהתקבלו בשימוע ומתוך התחשבות בפניות רבות שהתקבלו במשרד ובלשכת שר התקשורת, החליט השר אמסלם שלא לבצע שינוי בעת הזאת באופן משלוח החשבונית, לאור השלכות אפשריות של שינוי זה על אוכלוסיות המורגלות לקבל את החשבוניות בדואר ואשר השינוי עלול להקשות עליהן. בנוסף, המשרד לא מצא כי בעת הנוכחית קיים קושי מהותי בחלוקת החשבוניות באמצעות חברות הדואר".
"חברות התקשורת מנסות לחסוך כסף תוך כדי ניצול המצב", טוען גורם בענף התקשורת. "החברות פנו לשר והוא כבר חתם על צו. זה יפגע בקשישים, חרדים וערבים. הם יושבים בבית, הילדים לא לידם, והם לא יידעו מה קורה עם החשבונות שלהם כי מיד לאחר מכן חברות הביטוח הבנקים וחברות האשראי יבקשו הקלה דומה. מיד כשהצו ייכנס לתוקף עשוי שר האוצר לתת להן צו משלהן. אנשים במתח ובחרדה רוצים לדעת מה קרה לקרנות הפנסיה שלהם. בנוסף, חברות הסלולר והאינטרנט מגלמות את עלות חשבונית הנייר בחשבון החודשי לצרכן והן כמובן לא יוזילו אותו".
2 צפייה בגלריה
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
השר דוד אמסלם
(צילום: אבי מועלם)
משרד התקשורת הודיע על עוד הקלות לחברות, חלקן פוגעות בצרכנים. אמנם במוקד התמיכה הטכנית לא יחול שינוי מהשגרה וזמן המענה ימשיך להיות שש דקות, אך עם זאת, כדי לאפשר עמידה בהוראות משרד הבריאות מצד אחד ולהתמקד בנושאים הטכניים מצד אחר, יצומצמו שעות הפעילות במוקדים הטלפוניים לשמונה שעות ביממה, וזמן מתן המענה המרבי יעלה ל-12 דקות במקום שש דקות.
כמו כן הנחה השר להקפיא את יכולת הלקוחות לעבור בין חברות הסלולר מהיום למשך שבועיים. "המהלך יאפשר לחברות לרכז מאמץ בתחום הכשירות הטכנית, יאפשר צמצום כוח אדם שבשגרה מופנה לגיוס ולשימור לקוחות, ובטווח הנראה לעין ייתן ודאות פיננסית מסוימת לחברות", נמסר ממשרד התקשורת. זאת ועוד, פיקוחים ומתן עיצומים על הפרות מצד החברות יוקפאו עד למועד הזה, ובהמשך תיבחן דחייה נוספת בהתאם לצורך. כמו כן, החליטה ועדת מכרז דור 5 לדחות את המועד האחרון להגשת ההצעות המשותפות ל-22 באפריל.
לטובת הצרכנים הוחלט להקצות לחברות הסלולר תדרים זמניים כדי לשפר את איכות הקליטה ולוודא שרוחב הפס באינטרנט הביתי מספיק גם לעומסים גדולים, שכן כבר עכשיו יש עלייה של 30% ויותר בהיקף התעבורה.
השר אף הנחה להקפיא את מחיר החבילה שרכש הלקוח כך שיישמר לכל אורך תוקפה של ההחלטה עד שתתקבל החלטה חדשה בעניין. ההנחיה תקפה גם ללקוח שרכש חבילה שמחירה אמור להשתנות בתום תקופה מסוימת.
השר הורה לאייש את מוקד הפניות במשרד התקשורת, כולל מענה טלפוני, לחמישה ימים בשבוע בשעות 16:00-8:30.