שליכט הוא שם כולל למגוון של ציפויים דקורטיביים ליישום בתוך הבית או מחוץ לו. זהו חומר אקרילי על בסיס מים, אך בשונה מצבע אקרילי רגיל, הרי שהוא הרבה יותר עבה. ניתן לבחור בטקסטורות שונות, לפי ההעדפה, החל מטקסטורה עדינה במיוחד ועד לטקסטורה גסה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"ניתן לעשות שימוש בטיח אקרילי או מינרלי גם כשכבת גימור לקירות חוץ, וגם לשימוש בקירות פנים", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
בתוך הבית, לרוב יהיה נהוג להשתמש בטיח רק על קיר דקורטיבי אחד או שניים בסלון או במסדרון, ולא בכלל הבית.
"אחד היתרונות הגדולים שלו הוא שהוא מגיע במגוון של מרקמים, ואין צורך לצבוע אותו בשכבת צבע נוספת", מסבירים במוקד השירות.
"הוא גמיש למדי ועמיד בפני מים, ולכן גם מתאים למניעה של הופעת סדקים בקירות פנים וחוץ.
"החיסרון שלו הוא מחירו הגבוה יחסית, שמצריך גם היעזרות במספר עובדים לצורך סיום חיפוי קיר שלם לפני שהוא מתייבש. זאת, משום שהעבודה חייבת להתבצע ברציפות, אם רוצים להגיע למראה אחיד ויפה".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שליכט צבעוני אקרילי גמיש: "זהו שליכט צבעוני, שמגיע בעובי משתנה (1-3 מ"מ) והוא מיועד ליישום על טיח שחור חדש (בבתים חדשים) או על קירות חלקים בבתים קיימים", מסביר ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים.
"אם יש לכם קיר ישן שבעבר נצבע בהתזה ('שפריץ'), הרי שניתן לבצע הכנה מתאימה, וליישם אותו מעל".
השכבה הראשונה תהיה שכבת טיט אקרילי, בכדי להחליק את הקירות, וליישר אותן מטקסטורת השפריץ, והשכבה השנייה היא של שליכט צבעוני.
אם מתכננים ליישם שליכט גמיש על הקיר, הרי שהדבר מונע את הצורך בטיוח של הבית לפני יישום השליכט. דבר זה חוסך הרבה מאוד זמן, לכלוך וכסף.
ואולם, אין לשכוח למרוח תחילה חומר מקשר (פריימר). אם מדובר בקיר שעליו טיח שחור או בקיר עם צבע אקרילי.
סיב: "שימו לב, שאם הבית ממוקם ליד רצועת החוף, בקרבת ים, הרי שיש צורך בצבע יסוד ייעודי לכך. כך גם במקרה שבו הגימור הקיים על הקיר כבר מתפורר לאחר הסרתו. אחרת, השליכט לא ייאחז בצורה טובה, והתוצאה לא תיראה מקצועית".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

האם נדרשת הכנה שונה עבור קירות חוץ שנצבעים בשליכט אקרילי גמיש?

סיב: "במקרה של ציפוי קירות חוץ, יש לבצע תחילה שטיפה במכונת לחץ מים גבוה (מכונה 'גרניק'). זאת, על מנת להסיר מלחים, פיח של מכוניות, אבק או כל לכלוך אחר שנדבק לקיר.
לדבריו, "כך גם יהיה קל לאתר בקלות רבה יותר פגמים בקירות החוץ, שהיו נסתרים מהעין, ואשר יש לתקן אותם לפני שמורחים את שכבת השליכט".
יש לבצע את הטיח תחילה, להמתין פרק זמן דרוש בין כל שלב, ולבצע אשפרה (הרטבת הבטון מספר פעמים ביום, בימים הראשונים שלאחר יישום החומר).

כיצד מיישמים את השליכט?

סיב: "נהוג ליישם אותו במאלג' מתכתי (רצוי מנירוסטה), ושפשוף במאלג' מפלסטיק, בכדי להגיע למרקם הרצוי".
עוד כתבות בנושא:
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

טיח נטורה וטיח מינרלי

טיח נטורה: "זהו טיח אקרילי, שהמראה שלו הוא מראה מינרלי והוא מגיע בכל מיני טקסטורות", מסבירים במוקד השירות. "המראה המתקבל הוא מאוד מיוחד, וכמעט ללא חריצים".
ישנן מספר אפשרויות גימור שונות במראה טבעי במיוחד. הנטורה גמישה ומגיעה בכל גוון, וניתן להתאים אותה לשאר האלמנטים בבית, בעזרת מגוון גדול שקיים במניפות הגוונים השונות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
טיח מינרלי: "טיח זה מגיע בתוך שק, ומסופק במרקם של אבקה, ויש להוסיף לו דבק לטקס לפני המריחה", מסביר סיב.
"ניתן להגיע איתו למספר רב של צורות גימור שונות, במראה טבעי במיוחד".
היישום שלו הוא בשכבה עבה במיוחד (כ-6 מ"מ ומעלה), וניתן ליישם אותו גם על גבי קירות שבעבר נצבעו בהתזה ('שפריץ'), דבר שמאפשר שדרוג משמעותי של המראה שלהם, בקלות רבה יחסית.