בשיתוף בנק הפועלים
על אלו מסמכים אני צריך להחתים את העובד/ת שלי?
"על המעסיק חלה חובה להחתים את העובד/ת על טופס הודעה לעובד, שניתן למצוא באתר משרד העבודה. הטופס חייב לכלול את שם המעסיק והפרטים שלו כמו הח.פ (מספר חברה פרטית), כתובת, טלפון וכד', פרטי ההעסקה כולל תאריך התחלת העבודה, מסגרת שעות העבודה, דרישות התפקיד, למי כפוף העובד, ותנאי השכר והתשלומים הנלווים, כמו ביטוח פנסיוני. הטופס מבוסס על תקנות משרד העבודה והוא בסיסי. המעסיק יכול להוסיף עוד סעיפים. זהו למעשה הסכם העסקה בין העובד למעסיק. אי חתימה על הטופס היא עבירה על החוק להגברת האכיפה, והמעסיק יכול להיות מחויב בעיצום כספי".
מהו ביטוח פנסיוני והאם אני חייב לשלם לעובדים?
"ביטוח פנסיוני הוא הפרשת חובה לכל מעסיק שיש לו עובדות מעל גיל 20 ועובדים מעל גיל 21. צו ההרחבה הכללי קובע הפקדה של 12.5% מהשכר לפחות על חשבון המעסיק ו־6% על חשבון העובד. עובד ללא ביטוח פנסיוני שמתחיל עבודה חדשה – ההפרשות יתחילו אחרי חצי שנת עבודה. עובד שיש לו ביטוח פנסיוני קודם — אחרי שלושה חודשים חובה לשלם לו רטרואקטיבית החל מהחודש הראשון".
2 צפייה בגלריה
מוסך
מוסך
מוסך
(צילום: אלכס קולומויסקי)

מה ההבדל בין דמי הבראה לימי מחלה?
"דמי הבראה הם תשלום שנתי שמתווסף למשכורת לאחר שנת עבודה אחת אצל המעסיק. דמי מחלה מיועדים לעובד חולה, שמציג תעודת מחלה. הקביעה האם עובד חולה היא של רופא בלבד. כשעובד מציג תעודת מחלה חובה לשלם לו בהתאם לתנאים שנקבעו. היום הראשון ללא לתשלום, השני והשלישי – 50% מהשכר, והחל מהיום הרביעי – 100% מהשכר".
מהו התשלום לביטוח לאומי?
"על המעסיק חובה להפריש מדי חודש דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות עבור עובדים שכירים מעל גיל 18. אחוז מסוים מדמי הביטוח הלאומי ודמי הבריאות מופרש משכרו של העובד".
מהן שעות העבודה המותרות בחוק?
"היקף משרה מלאה הוא 182 שעות בחודש, עליהן ניתן להוסיף 16 שעות נוספות בשבוע. עובד שעתי יכול לעבוד עד 12 שעות ביום ועד תוספת של 16 שעות נוספות בשבוע".
מהו שכר המינימום נכון להיום?
"שכר המינימום בישראל עומד כיום על 5,300 שקל למשרה מלאה, ו־29.12 שקל לשעה לעובדים שעתיים. כשיש עלייה בשכר המינימום, המעסיק חייב להעלות בהתאם את השכר לעובד".
האם אני יכול להעסיק עובדים במעמד של פרילנסרים?
"זה נכון שלעובדים עצמאיים (פרילנסרים) אין הגבלות של חוקי העבודה, אבל מעסיקים צריכים לקחת בחשבון שאחרי תקופה מסוימת בית הדין לעבודה יכול להכיר לגביהם ביחסי עובד ומעביד".
אני בעל מועדון לילה. האם העסקה בלילות נחשבת לשעות נוספות?
"בלילה השעות הנוספות מתחילות מהשעה השביעית, ולא התשיעית. כך, עובד שמתחיל לעבוד ב־10 בלילה – עבודה מעבר לשעה 5 בבוקר תיחשב לשעות נוספות".
האם על עובדים בענף המסעדנות חלים חוקים שונים משאר הענפים? מה לגבי טיפים?
"עובדי הסעדה הם כמו כל עובד בכל ענף אחר. על פי דין, מגיעים להם תשלומי נסיעות, ביטוח פנסיוני, ביטוח לאומי וכדומה. פסיקת בית הדין ארצי בשנת 2018 קבעה כי טיפים הם שכר עבודה, שיש להפריש בגינו ביטוח לאומי ופנסיה. מותר לכלול את הטיפים בשכר, אך חובה להשלים לשכר מינימום אם הטיפים לא מכסים זאת".
יש לי עסק שפתוח בשבת. האם אני יכול לחייב עובד לעבוד בשבתות ובחגים?
"אם בית העסק כפוף לתיקון החוק המאפשר פתיחה בימי שבת, אפשר לחייב עבודה בשבת. עובד רשאי להגיד למעסיק כי הוא אינו מוכן לעבוד מסיבות דתיות, ועל המעסיק למצוא לו עבודה בשאר ימי השבוע".
2 צפייה בגלריה
עובדי הסעדה הם כמו כל עובד בכל ענף אחר
עובדי הסעדה הם כמו כל עובד בכל ענף אחר
עובדי הסעדה הם כמו כל עובד בכל ענף אחר
(צילום: shutterstock)

מה צריך לדעת על העסקת בני נוער?
"במדינת ישראל ניתן להעסיק בני נוער החל מגיל 15 בתנאי העסקה מוגבלים ובסוגי עבודה מסוימים. בתקופה של חופשת לימודים רשמית ניתן להעסיק החל מגיל 14. משרה מלאה לבני נוער היא 40 שעות בשבוע (במקום 42 לבני 18 ומעלה). שכר המינימום למשרה מלאה עד גיל 16 הוא 3,710 שקל, עד גיל 17 – 3,975 שקל, ועד גיל 18 — 4,399 שקל. שכר שעתי עומד כיום על 21.45 שקל עד גיל 16, ו־25.43 שקל מגיל 16 עד 18".
האם עובד יכול לדרוש לעבוד מהבית, או לחלופין לסרב לכך? והאם חובה עליי לשלם לו הוצאות כגון אש"ל?
"העבודה מהבית היא נושא שעלה רבות בתקופת הקורונה, והוא עדיין אינו מעוגן בחוק. נכון להיום, כל מה שקשור לעבודה מהבית הוא מרחב של הסכמה בין המעסיק לעובד. אין חובה לשלם אש"ל לעובד מהבית. ידוע לנו כי בין עובדים ומעסיקים מתנהל דיון על מתן אמצעים כמו לפטופ או חיבור לאינטרנט על חשבון המעסיק – כל אלו נחשבים למרחב הסכמי בין המעסיק לעובד".
סיימתי סבב ראיונות לקראת גיוס עובדים חדשים. האם חובה עליי ליידע את המרואיינים שלא התקבלו לעבודה?
"נכון מאוד. החוק מחייב ליידע כל אדם שהזמנת לראיון עבודה, גם אם לא התקבל לעבודה. ההודעה צריכה להישלח בתוך 14 ימים מיום שהחלטת שלא לקבלו".
מה צריך לדעת על העסקת עובד עם מוגבלויות? האם מותר לי לשלם לו שכר נמוך יותר?
"אי אפשר שלא לקבל לעבודה עובד בשל מוגבלות – יש לבצע בעבורו התאמות נדרשות ולהיות יצירתיים. לאדם עם מוגבלות מגיעים אותם תנאים ושכר כמו כל עובד. במקרה של עובד עם מוגבלות קשה, אפשר לפנות למשרד העבודה ולהגיש בקשה לשכר מותאם".
האם אני יכול לבקש מעובד לאפשר לי לשוחח עם מעסיקים קודמים שלו, או לחלופין לדרוש תעודת יושר מהמשטרה?
"מספרי טלפון והמלצות ממעסיקים קודמים – אפשר בהחלט לבקש. ככל שעובד אינו רוצה למסור שמות של ממליצים, המעסיק יכול להחליט שלא לקבלו לעבודה. זהו חלק מהסמכויות שיש למעסיק להחליט איך הוא מגייס עובדים ועל מה ומי הוא סומך. תעודת יושר ותיעוד תיקים פליליים אי־אפשר לדרוש, אלא רק בתפקידים מסוימים".
האם אני יכול להציב תנאי העסקה מיוחדים? למשל, איסור לעבוד במקום עבודה נוסף?
"ניתן להחליט על תנאים ספציפיים, אך בכפוף למינימום שנקבע בחוק. אפשר להוסיף למינימום, אך לא לגרוע. בכל הקשור לעבודה במקום נוסף: אם העובד מועסק במשרה מלאה, יש מידה רבה של היגיון בדרישת המעסיק לבדוק ולאשר את העבודה במקום נוסף, גם על מנת לבדוק שאין פגיעה באינטרסים של המעסיק, וגם על מנת להבטיח את בריאותו של העובד. ככל שהמשרה מצומצמת יותר, הגיוני שעובד יחפש פרנסה במקומות נוספים. רצוי להסדיר את הנושא מראש, בהסכם ההעסקה. בכל מקרה, על העובד להודיע למעסיק על כך".
האם ניתן לחתום על הסכם העסקה זמני לתקופת ניסיון?
"כן, אפשרי".
האם אני מחויב לבטח את העובדים שלי מפני תאונות?
"אחריות מעסיקים היא פוליסת ביטוח לעסק, שאינה חובה אך מרבית העסקים המסודרים בוחרים לעשות אותה. הפוליסה מכסה לא רק תאונות עבודה ופגיעות של עובדים בדרך לעבודה, אלא גם פגיעות של לקוחות בבית העסק".
אני מחזיר את העובדים שלי מחל"ת. האם מותר לי להחתים אותם על חוזה העסקה חדש?
"אם התנאים והצרכים של העסק השתנו, רצוי להעלות את הנושא בפני העובד ולהציע לו חוזה חדש, אך העובד רשאי שלא להסכים".

בשיתוף בנק הפועלים
פורסם לראשונה: 08:00, 11.06.21