נתחיל מהסוף: אל תחכו לימים הגשומים באמת, כדי לתקן או להחליף את דוד החשמל שלכם. מדוע? כי כמו בתחומים רבים, גם כאן מדובר בעניין עונתי שמשפיע על המחירים. ככל שתהיו יותר בלחץ, וככל שהעומס על מתקיני הדודים יגדל, תשלמו יותר. עניין של ביקוש והיצע. אז מה צריך להדליק נורה אדומה גם כשהנורה של הדוד דולקת? בדקנו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

גוף החימום נסתם מרוב אבנית? אולי שווה להחליף את כל הפלאנג'

גוף החימום הוא רכיב הנמצא בתוך הפלאנג'. לכן, אם עבר זמן רב מאז שהחלפתם את הפלאנג', לא כדאי להסתפק בהחלפת גוף החימום.
תקלה בגוף החימום היא הנפוצה ביותר מבין תקלות דודי השמש, והיא נובעת מכמות גדולה של אבנית שמצטברת עליו. תופעה זו קורית לעתים קרובות יותר, באזורים בהם כמות האבנית במים גדולה במיוחד. במקרה זה, תדירות החלפת גוף החימום תהיה גבוהה יותר.
מה כדאי לדעת? אם מתקין דודי השמש כבר מגיע לבצע את החלפת הרכיב הזה, כדאי לדאוג שהוא ינקה באותה הזדמנות ביסודיות גם את הדוד עצמו מאבנית ומחלקי פלסטיק של מאיץ החום (אשר נוטה להתפורר במשך הזמן). זאת, לפני שהוא מתקין את גוף החימום.
אחת לכמה זמן סביר להחליף את גוף החימום?
כאמור, זה תלוי בכמות האבנית שבאזור מגוריכם. אם היא גבוהה, מומלץ בכל מקרה להתקין מסנן אבנית שימנע החלפתו בתדירות כזו גבוהה. בתנאים רגילים, נהוג להחליף את גוף החימום ואת כל יחידת הפלאנג' אחת ל-4 או 5 שנים, כלל היותר.
כמה יעלה תיקון? "החלפת גוף חימום תעלה לכם 450-550 שקל, כשהמחיר מתייחס לדוד במיקום סטנדרטי", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "אחרת, במקרה של גישה מורכבת לדוד, המחיר יזנק בכ-20 אחוז. התקנת פלאנג' (שכולל גוף חימום בתוכו), תעלה 650-750 שקל. גם כאן, צפו לתוספת מחיר של כ-20 אחוז, אם הדוד על גג רעפים, למשל".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מפעילים את הדוד והחשמל בבית נפסק? אולי יש נזילת מים

אחת הסיבות הנפוצות לקצרי חשמל בעת הפעלת הדוד היא נזילת מים. היא יכולה להיגרם בשל בלאי טבעי או בשל התקנה לא מקצועית.
שימו לב, שאם התקלה היא ביחידת הפלאנג', אין צורך להחליף את כל הדוד, אלא אם הוא ישן במיוחד. אם מתגלים סדקים או חורים בדוד (ליד הברגים המחזיקים את הפלאנג'), אין טעם לנסות לסתום אותם, שכן זה לא יהיה אפקטיבי לאורך זמן, וממילא תצטרכו בסופו של דבר להחליף את הדוד.
במקרה זה, מוטב להחליף את כל הדוד, ולכן אין טעם להשקיע בהחלפה של הפלאנג' ואז החלפת הדוד. המחיר הגלובאלי שתקבלו עבור החלפת הדוד על כל חלקיו, יהיה משמעותית יותר נמוך מאשר אם תבצעו את התיקון פעמיים.
כמה יעל התיקון? "החלפת פלאנג', כאמור תעלה 650-750 שקל", מציינים במוקד השירות. "החלפת כל הדוד (כל פלאנג' חדש), תעלה 1,600-1,800 שקל עבור דוד קטן בנפח של 80 ליטר, 1,700-1,900 שקל עבור דוד בנפח של 120 ליטר, ו-1,800 עד 2,100 שקל עבור דוד בנפח של 150 ליטר".

הדוד פועל והמים נשארים קרים? אולי יש תקלה במערבל המים

מערבל המים (מכונה 'מיקס' בעגה מקצועית) הוא רכיב שתפקידו להזרים מים קרים לצנרת לפני שהם מגיעים אל פתח הברז שלנו. זהו רכיב שמותקן בעשור האחרון, ומונע הגעה של מים רותחים מדי אל תוך הצנרת הביתית, אל מנת להגן עליה מפני פיצוצי צנרת.
במקרה של תקלה במיקס, לא תהיה תקלה בהרתחת המים, אלא בערבוב שלהם עם יותר מדי מים קרים. התוצאה: למרות שהדוד מחמם את המים, הם מגיעים אליכם כשהם כבר יותר מדי קרים.
מהו התיקון וכמה זה יעלה לכם? במקרה כזה מדובר בתיקון זול יחסית. מחליפים את מערבל המים, וניתן להמשיך להשתמש בדוד למשך תקופה ארוכה (כמובן בהתחשב שאין תקלות נוספות בו).
לכן, שימו לב שאם הדוד שלכם חדש יחסית, לא כדאי למהר ולהחליף אותו. אם בעל המקצוע טוען שיש צורך להחליף את כל הדוד, הזמינו בעל מקצוע נוסף לחוות-דעת שנייה.
לעתים, תמורת סכום של כ-500 שקל, תוכלו למנוע החלפה יקרה ומיותרת של כל הדוד, הגוררת גם הוצאות התקנה גבוהות יחסית.
שימו לב שאתם מקבלים דגם מתוצרת איכותית, ובקשו מבעל המקצוע אחריות כל כך. רכיב מתוצרת ירודה יתקלקל לכם תוך שנה-שנתיים לכל היותר, בעוד שמערבל מים איכותי יכול להחזיק מעמד גם 8 שנים".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התרמוסטט התקלקל? אתם מסתכנים בפיצוץ של הדוד

למרבה הצער, זו תקלה שמגלים כשמאוחר מדי, ואחרי שהדוד כבר התפוצץ. במקרה של תקלה בתרמוסטט, למעשה אין שום דבר שלא מונע מהדוד להמשיך ולהרתיח את המים, עד שהוא גורם לפיצוץ של הדוד או לפיצוץ צנרת המים החמים בבית.
לכן, גם אם נדמה לכם שהכל תקין, אל תחסכו כסף ותקפידו להחליף אותו מדי 3 שנים. מספיק שתשכחו במהלך התקופה הזו פעמים בודדות את הדוד דולק למשך שעות ארוכות, אתם מסתכנים שהתרמוסטט לא יפסיק את פעולת גוף החימום.
עוד כתבות בנושא:
האם ניתן לבדוק את תקינות התרמוסטט במהלך ביקור מתקין דודי השמש?
אם בעל המקצוע הגיע לצורך תיקון רכיב אחר שהתקלקל, אין לו דרך לדעת מה מצב התרמוסטט, אלא רק לבדוק אותו בתנאי מעבדה.
לכן, הקפידו לרכוש תרמוסטט של חברה מוכרת (אחרת, אתם מסתכנים בייצור מאיכות ירודה).
בכל מקרה, גם אם תקפידו לתחזק היטב את הדוד ולא להשאיר אותו דולק ללא הפסקה, הרי שהתרמוסטט הוא רכיב שפשוט מתקלקל במשך הזמן עקב בלאי טבעי, ולכן יש להחליפו כל 3 שנים, כאמור.
כמה יעלה התיקון? מוקד השירות: "התקנת תרמוסטט תעלה 300-400 שקל, אם תבצעו אותה בנפרד. ואולם, אם תחליפו כבר את כל הפלאנג', הרי שהמחיר הכולל שתקבלו יהיה נמוך יותר".
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"