שינוי משמעותי מאוד במדיניות בנק ישראל: הפיקוח על הבנקים העביר היום (שני) למערכת הבנקאית טיוטת חוזר, על פיה הוחלט לבטל את הגבלת שיעור רכיב ריבית הפריים בתמהיל המשכנתה, ולהסתפק בהגבלת הריבית המשתנה הקובעת כי לפחות שליש מסך המשכנתא יינתן בריבית קבועה, ושני השלישים הנותרים ייבחרו ע"י הלווים ללא כל הגבלה. המשמעות: ניתן יהיה ליטול שני שליש מהלוואת המשכנתה צמודה לריבית הפריים. לפי ההערכות, מדובר בחיסכון של מאות שקלים בחודש למשק בית בתשלומי המשכנתה, אך מנגד מדובר בסיכון גבוה יותר ללווים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בצעד דרמטי בשוק הנדל"ן, שהיה קפוא חלקית בתקופת הקורונה וכעת החלטת בנק ישראל תגרום לירידה בעלות המשכנתאות, כל עוד הריבית במשק תהיה נמוכה מאד, ולגידול בביקושים.
1 צפייה בגלריה
התמונה של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
התמונה של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
שינוי מדיניות מהפכני. נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן: "לאור התנאים השוררים בשוק מצאנו לנכון להסיר את מגבלת הפריים בתמהיל המשכנתה, ובכך להקל על ציבור הלווים, תוך שמירת האיזונים הנדרשים ברמת הלווה וברמת המערכת הבנקאית. הצעד הנוכחי יקל על ציבור לוקחי המשכנתאות ויגדיל את מגוון אפשרויות המימון העומדות בפניהם".
בעשור האחרון נקט הפיקוח על הבנקים מכלול של צעדים מקרו-יציבותיים נוכח ההתפתחויות בשוק הדיור. בין היתר קבע המפקח על הבנקים הגבלות על חלקה של ההלוואה לדיור בריבית משתנה מסך ההלוואה. ההגבלה הראשונה - חלקה של ההלוואה בריבית פריים לא יעלה על שליש מסך ההלוואה, והשנייה - חלקה הכולל של ההלוואה בריבית משתנה לא יעלה על שני שלישים מסך ההלוואה. ההוראות הללו נועדו להגן על הלווים, כדי שלא יסתכנו יתר על המידה בעת נטילת הלוואה לטווח ארוך, בשל משברים פתאומיים ושינויים בריבית.
בהודעת בנק ישראל נמסר כי "לאור הניסיון הרב שנצבר במהלך השנים, ההתפתחויות שחלו בשוק הדיור, וניתוח ההשלכות האפשריות של עלייה בשיעורי הריבית על סיכון הלווים והסיכון בתיק האשראי לדיור, מצאנו כי ניתן להקל על לווים נוטלי משכנתאות ולאפשר לשחרר את מגבלת שליש הפריים, תוך שמירת האיזונים בין התועלת ללווים אגב, הגברת הגמישות בנטילת משכנתה לבין רמת הסיכון אליה נחשפים לווים אלה ורמת הסיכון בתיק האשראי לדיור במערכת הבנקאית. מהלך זה עשוי לתרום להוזלת תשלומי הריבית אותם משלמים הלווים - צורך שמתחדד בתקופת משבר הקורונה".
הדיונים על הנושא כללו גם שיח עם חברי הכנסת ד"ר שלמה קרעי, מיקי לוי ויאיר לפיד. התיקון המוצע הופץ היום לוועדה המייעצת לענייני בנקאות, ולאחר דיון בהערותיה ובהערות הציבור, תגובש ההנחיה הסופית תוך מספר שבועות.
לדברי קרעי, בנק ישראל צפוי לאשר בנוסף לשינוי התמהיל גם מדרגת הנחה נוספת על עמלת הפירעון המוקדם של המשכנתה: "כיום יש שתי מדרגות: 20% לאחר שנתיים ו-30% לאחר חמש שנים. בהתאם למתווה, תתווסף מדרגת הנחה נוספת של 50% לאחר שמונה שנים. המתווה הזה, המגיע יחד עם צעדים משמעותיים נוספים שנעשו על ידי המפקח על הבנקים להקלה על לקוחות הבנקים ובפרט בתקופת הקורונה, יעודד את התחרות בשוק המשכנתאות, יביא להוזלה משמעותית של תשלומי הדיור ויסייע לאוכלוסיות מוחלשות וזוגות צעירים להתמודד עם יוקר תשלומי הדיור".