ראשי הרשויות המקומיות דורשים ממשרדי הפנים והאוצר שיפוי מלא כנגד ההנחות שהממשלה מתכוונת לתת על תשלומי הארנונה, כחלק מהסיוע שהיא מבקשת לתת לעסקים ולציבור בשל משבר הקורונה. הרשויות דורשות 3 מיליארד שקל, 150 מיליון שקל מהם נגזרים ממענקי האיזון שחלק מהרשויות היו אמורות לקבל על 2019, ועדיין לא הועברו אליהם מהאוצר.
  • ועדת הקורונה: השפעת המשבר על הרשויות
  • משרד הפנים מזהיר את ראשי הערים: "מתן הנחות בארנונה אינו חוקי"
  • דחיית ארנונה ואגרות, עידוד רכישה מקומית: כך מנסות העיריות להקל על העסקים הקטנים
  • כל הסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - בערוץ הטלגרם שלנו
במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר משה כחלון כותבים ראשי הרשויות: "חרף קיומם של דיונים קדחתניים עם משרדי הפנים והאוצר להגיע להבנות על פרטי המתווה להקצאת כספים לרשויות המקומיות בגין פטור מארנונה לעסקים, דרכנו לא צלחה. קיימים פערים ביננו ובין נציגי הממשלה ביחס לאומדן היקף ההטבה שתינתן על ידי הרשויות המקומיות לעסקים, ומנגד לשיפוי הממשלתי שיינתן לרשויות".
2 צפייה בגלריה
כיכר רבין ריק מאנשים
כיכר רבין ריק מאנשים
כיכר רבין הריקה, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
עוד נאמר במכתב, שעליו חתומים מרכז השלטון המקומי, פורום ה-15 ומרכז המועצות האזוריות, כי "ברור לנו כי עם היציאה לדרך יתברר שהיקף ההטבה שהרשויות מחויבות ליתן יהיה גבוה בעשרות אחוזים מהשיפוי שיינתן לרשויות המקומיות – כך מסתמן מהאינדיקציות שיש בידינו. לפיכך, קידום המתווה יתאפשר אך ורק אם נגיע להסכמות, שהעיקרון המנחה שלהן הוא שיפוי מלא, לכל הרשויות המקומיות, בגין אובדן ההכנסות".
2 צפייה בגלריה
חיים ביבס
חיים ביבס
יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס
(צילום: קובי קואנקס)
חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי, אמר כי "המדינה נמצאת ללא ממשלה מתפקדת זה כשנה וחצי בשל בחירות חוזרות ונשנות, והשלטון המקומי היה זה שנכנס מתחת לאלונקה ונשא בעול לטובת ציבור תושביו. אבל ההחלטות המתגבשות כעת במסגרת מתווה השיפוי יביאו לקריסת הרשויות המקומיות ולא יאפשרו לרובנו להמשיך ולתת אפילו את השירותים הבסיסיים. אי אפשר להטיל הכל חזרה על כתפי הרשויות המקומיות".
שי חג'ג', יו"ר המועצות האזוריות, אמר כי "לא נוכל ולא נסכים להיות הפרה החולבת של משרד האוצר, שעדיין מחזיק ב-150 מיליון שקל הנדרשים לפעילות חלק מהרשויות המקומיות כמענקי איזון, וזאת עוד לפני הצורך שנבע ממשבר הקורונה. אנו מבינים את המצב ולכן גם לא ביקשנו להגדיל את המענק שלו חלקנו כה זקוקים, אפילו לא על דרך הצמדתו לערך ריאלי ביחס לשנה שעברה, אך כן דורשים לקבל סכום זהה שהאוצר עדיין לא משחרר".
במכתב נכתב עוד כי הרשויות דורשות להעביר את מלוא הסכומים ללא מנגנוני תקצוב דיפרנציאלי, וקוראים לראש הממשלה להורות על העברתם המיידית. "לא נהסס לנקוט צעדים דרסטיים גם בשעה קשה זו כדי לשרוד", הם מסכמים.