חשיפת דו"חות המס של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ העלתה כי החל משנת 2010 טראמפ קיבל החזרי מס הכנסה בסך 72.9 מיליון דולר. פרט מעניין מהדיווח ב"ניו יורק טיימס" מגלה כי כדי לקבל את ההחזר הענקי, טראמפ נעזר במתנה מכיוון לא צפוי - הנשיא לשעבר ויריבו הפוליטי - ברק אובמה.
1 צפייה בגלריה
טראמפ ואובמה. מתנה של יותר מ-50 מיליון דולר
טראמפ ואובמה. מתנה של יותר מ-50 מיליון דולר
טראמפ ואובמה. מתנה של יותר מ-50 מיליון דולר
(צילום: AFP)

כך עזר החוק של אובמה לטראמפ לקבל 56.9 מיליון דולר חזרה מהמדינה

בארה"ב דיווחים על הפסדים יכולים לשמש כ"קופון" להימנעות מתשלום מס: דולר הפסד בעסק אחד מוריד דולר מההכנסה החייבת במס בכל העסקים. באופן כללי, המס בארה"ב מחושב לכל שנה קלנדרית, אך יש סוגי הכנסה או סוגי הפסד שניתן "לשמור" לשנים הבאות ולקבל עליהן החזרי מס.

עד 2009 ניתן היה להשתמש באותם "קופונים" רק שנתיים אחורה, אך בנובמבר של אותה שנה, חלון ההזדמנויות לשימוש בהפסדים האלה הוכפל לארבע שנים, וזאת כחלק מהצעת חוק שהעביר אובמה כחלק מההתמודדות עם המשבר של 2008. לאחר אותו חוק, בעלי עסקים יכלו לבקש החזרים על מיסים ששולמו במשך ארבע שנים אחורה - בהתאם להפסדים שלהם בשנה הנוכחית.
טראמפ לא שילם מס הכנסה כלל ב-2008, אך משמעות השינוי בחוק הייתה שכאשר הוא הגיש את הדו"חות שלו ב-2009, הוא יכל לבקש החזר מס לא רק על 13.3 מיליון דולר ששילם ב-2007 אלא גם על מיסים בסך של 56.9 מיליון דולר ששילם ב-2005 ו-2006 - אז רשם רווח גדול בזכות תוכנית הטלוויזיה שלו: "המתמחה".
לפי המסמכים שנחשפו בניו יורק טיימס, טראמפ החל להגיש את הבקשה להחזר המס רק כמה שבועות אחרי שהחוק עבר - בינואר 2010.
החזר המס הפדרלי שלו אם כן גדל לכ-70 מיליון דולר, בתוספת ריבית של 2.7 מיליון דולר. הוא קיבל בנוסף החזר בסך 21.2 מיליון דולר על מיסי המדינה ששילם - מיסים שבדרך כלל קשורים לדו"חות המיסים הפדרליים.
נזכיר כי לפי ה"טיימס", החזרי המס המדוברים נמצאים במוקד הביקורת של רשות המיסים האמריקנית. העיתון טען כי החלטה נגד טראמפ עלולה להוביל אף לדרישת תשלום של יותר מ-100 מיליון דולר.
לפי המסמכים, טראמפ שילם מס הכנסה פדרלי בגובה של 750 דולר בלבד בשנה שבה נבחר לנשיאות וסכום דומה בשנתו הראשונה בבית הלבן - וב-10 מתוך 15 השנים שלפני כן הוא לא שילם כלל מס הכנסה פדרלי. הדברים נחשפו כחודש לפני הבחירות בארצות הברית ורגע לפני העימות הראשון שיתקיים הלילה (בין שלישי לרביעי) בין טראמפ לבין יריבו הדמוקרטי, ג'ו ביידן.
במסיבת עיתונאים אתמול בבית הלבן כינה טראמפ את הדיווח "פייק ניוז מוחלט". הוא טען כי שילם מיסים, אם כי לא מסר פרטים שמוכיחים זאת: "זה מומצא. עברנו בדיוק את אותו סיפור לפני שלוש שנים". הנשיא אף התחייב כי יחשוף בהמשך מידע על מס ההכנסה ששילם, לדבריו, אך לא ציין מתי. הבטחות דומות נתן טראמפ במהלך הקמפיין שלו ב-2016, אך הוא לא קיים אותן.