הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בחיפה הודיעה היום (ד') כי אישרה להפקדה להתנגדויות הציבור תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בדלית אל כרמל. התוכנית משתרעת על שטח של כ-207 דונם וכוללת 740 יחידות דיור חדשות במבנים בני 4 קומות.
מדובר בשכונת "ח'לת נאסר", שפיתוחה יעשה באמצעות איחוד וחלוקה, תוך חיבור לשכונות הקיימות בדרום מערב היישוב. במגזר הערבי מרבית השטחים הפנויים לבנייה מצויים בבעלות פרטית. לצורך כך, בהסכמת בעלי הקרקע יש לערוך לשטחים אלה חלוקה מחדש על מנת לקדם תוכניות לבנייה. התוכנית לאיחוד מספר מגרשים וחלוקתם מחדש תאפשר את פיתוח השטח.
התוכנית, שקודמה על ידי אגף תכנון מקומי במינהל התכנון והמועצה המקומית עם לשכת התכנון מחוז חיפה, כוללת 14 דונם של שטחי ציבור ושטחים פתוחים וכ-4,000 מ"ר למסחר, ספורט ונופש. מהוועדה נמסר כי התוכנית, שנערכה על ידי אדריכלית רוזה דיאמנט, מספקת בהיבט התחבורתי מענה לחיבור השכונה לדרכים הקיימות באמצעות הקמת כביש חדש וחיבורים נוספים לשאר חלקי היישוב, בהתאם לעקרונות תוכנית המתאר המופקדת.
למרות אישורה להפקדה, האישור הסופי ימתין עד לאישורה הסופי של תוכנית המתאר המחוזית ליישוב שהופקדה באוגוסט 2020. תוכנית המתאר מוסיפה 13,560 דירות לדלית אל כרמל, שאמורות לספק מענה להיקף אוכלוסייה של כ-85 אלף תושבים (כיום מכיל היישוב 17,600 תושבים). בנוסף, היא כוללת תוספת של 126 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה, 43 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר, 80 אלף מ"ר עבור שטחי מלונאות וכן מוסיפה אזור תעסוקה בדרום היישוב ומאפשרת הקמת פארק על שטח של כ-35 דונם, שיתחבר לגן הלאומי "פארק הכרמל" הסמוך.
בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת הקמת שתי דרכים נוספות ממזרח וממערב היישוב שאמורות להקל על העומס בציר הראשי ולאפשרו חיבור בין שכונות המגורים המתוכננות. היישוב ממוקם על רכס הכרמל לצד עוספיא, כאשר שתי המועצות מגדירות יחד את המרחב התכנוני של רכס הכרמל.. מרבית הקרקעות ביישוב הן, כאמור, בבעלות פרטית ושטחים בבעלות מדינה מרוחקים מגבולות הפיתוח, רובן בתחום פארק לאומי כרמל. חלק גדול מהמשפחות מחוסרות קרקע או שבבעלותן שטח קרקע מצומצם.
יו"ר הוועדה, איתמר בן דוד, מסר: "התוכנית מהווה נדבך נוסף במימוש תוכנית המתאר ליישוב. השכונה החדשה שתוקם תיתן מענה לצרכי הדיור של האוכלוסייה. לתוכנית קדם הליך שיתוף ציבור נרחב עם בעלי הקרקע והתושבים, שבחן את צרכי התושבים והיישוב. קידום התוכנית כרך אתגרים רבים, בהם תכנון על קרקעות בבעלות פרטית ובשכונה המתאפיינת בטופוגרפיה קשה".