בשורה לעצמאים: תשלום דמי אבטלה לעצמאים צפוי להיכלל בחוק ההסדרים, שיצורף לתקציב המדינה לשנים 2020-2021. כך הבטיחו גורמים בכירים במשרדי האוצר, הכלכלה והרווחה לראשי ארגוני העצמאים. מאבק העצמאים לתשלום דמי אבטלה נמשך כבר 25 שנה וכלל 29 הצעות חוק, שנדחו כולן. לפי חישוב ראשוני, עלות דמי אבטלה לעצמאים היא כ-500 מיליון שקל בשנה.
רה"מ בנימין נתניהו התחייב לאחרונה כי תשלום דמי אבטלה לעצמאים יוסדר בחוק ההסדרים הקרוב. גורם באוצר אמר כי "הנושא נבחן כעת, ובכלל זה עלות המהלך".
2 צפייה בגלריה
מחאת העצמאים בכיכר רבין
מחאת העצמאים בכיכר רבין
מחאת העצמאים בכיכר רבין
(צילום: יעל גויסקי)
בימים האחרונים התקיים דיון ראשון של הצוות המקצועי הבין-משרדי שהקימו שר הכלכלה עמיר פרץ ושר הרווחה, איציק שמולי, יחד עם מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, ומנהל הסוכנות לעסקים קטנים, רן קיויתי, לדון בחוק דמי אבטלה לעצמאים.
לדיון הגיעו עו"ד רועי כהן, נשיא להב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים, יחד עם היועץ הכלכלי של להב, ד"ר רובי נתנזון. פרץ ושמולי אמרו בדיון כי "העצמאים הם לא בנים חורגים", וכי המדינה צריכה להסדיר אחת ולתמיד חקיקת דמי אבטלה ולהעניק להם רשת ביטחון אמיתית". פרץ הבטיח כי עד יום א' הקרוב יוכן מסמך ראשוני מסודר על המשמעויות התקציביות והתהליך שיש לבצע.
איך המנגנון יפעל? עצמאי יקבל דמי אבטלה רק אם עבד ב-18 החודשים האחרונים לפחות שנה. כל עצמאי ישלם 0.25% משכרו מדי חודש לביטוח הלאומי. כך ייגבו 150 מיליון שקל בשנה. 350 מיליון השקלים הנותרים יגיעו מאוצר המדינה ומעודפי גבייה. עצמאי שיסגור את העסק יצהיר על כך במס הכנסה ובמע"מ ויסגור את התיק שלו ברשות המיסים. רק אז יהיה זכאי לדמי אבטלה.

הפיצוי בדרך? גם הביקורת: 7,500 שקל לכל מי שיוחזר מחל"ת

בתוך כך, התוכנית הכלכלית הראשונה של שר האוצר החדש, ישראל כץ, פורסמה אמש ומעוררת כבר כעס רב בקרב מעסיקים, שכבר החזירו חלק מעובדיהם לעבודה.
התכנית, שנועדה לתמרץ מעסיקים להחזרת עובדיהם לעבודה מהר ככל האפשר, תעניק 7,500 שקל למעסיקים על כל עובד שיוחזר לעבודה החל ב-1 ביוני. לעומת זאת התוכנית תפצה רק ב-3,500 שקל את המעסיקים שהקדימו להחזיר עובדים מחל"ת מה-1 במאי ולא תפצה כלל את מי שהחזירו עובדים מהיום שבו אושר לפתוח את חנויות הרחוב, ב-20 באפריל.
תזכיר החוק צפוי להיות מובא לאישור הממשלה ביום ראשון ואחריו יועבר המענק ישירות לחשבון הבנק של המעסיק על ידי רשות המיסים.
המענק לעידוד התעסוקה נועד לצמצם את כמות דורשי העבודה העומדת כיום על כמיליון איש, רובם עובדים שהוצאו לחל"ת בשיאו של משבר הקורונה, ולהחזירם לעבודה.
המענק יינתן בארבע פעימות שוות בכל חודש בגין כל עובד זכאי, החל מהעובד הראשון שנקלט החל מהתאריך שנקבע. המענק ישולם החל מחודש יולי בגין משכורות החודשים מאי ויוני. לאחר מכן ישולם המענק בגין כל חודש, לאחר תשלום המשכורת לעובד ולאחר דיווח לשירות התעסוקה על ידי העובד והמעביד.
על מנת לעודד העסקה של עובדים גם במשרות חלקיות, החליט שר האוצר להפחית את סך השכר החודשי שממנו יינתן המענק עבור עובד, והוא יעמוד על 3,300 שקל בלבד. בכך, יינתן מענה גם לעובדים במשרות חלקיות, במשמרות ולסטודנטים, לצד תמרוץ מעסיקים להעסקה בהיקף של מעל 50% משרה לפחות.