עליות חדות נרשמו היום (ד') בבורסת וול סטריט בניו יורק בעקבות הודעת חברת הפארמה גיליאד על הצלחה בתרופה שהיא מייצרת לחולי קורונה: מדד נאסד"ק זינק ב-3.6%, S&P 500 קפץ ב-2.6% ודאו ג'ונס התחזק ב-2.2%. מניית גיליאד קפצה ב-5.7%. גיליאד (Gilead Sciences) שוב הוציאה הודעה על ניסוי מוצלח בתרופה לנגיף, וה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) הודיע כי הוא מנהל עמה שיחות מתמשכות כדי לאפשר במהירות המיידית את התרופה (remdesivir).
בתוך כך, הבנק המרכזי בארה"ב הודיע כי החליט להשאיר את הריבית על אפס - בהתאם לתחזיות. זאת עד להתאוששות הכלכלית ממשבר הקורונה. במקביל פורסמו נתוני מקרו שליליים בארה"ב: הכלכלה האמריקנית התכווצה ברבעון הראשון של השנה בשיעור גבוה מהצפוי. על פי נתונים של משרד המסחר האמריקני, הכלכלה התכווצה בשלושת החודשים הראשונים של השנה ב-4.8%, זאת בעוד שהתחזיות ציפו להתכווצות של 3.5%. מדובר בנתון שלילי ראשון בצמיחה מאז הרבעון הראשון של 2014, אז נרשמה התכווצות של 1.1%. בנוסף, מדובר בירידה החדה מאז הרבעון הרביעי של 2008, אז נרשמה התכווצות של 8.4%, בתקופת המשבר האחרון שפקד את השווקים.
מהנתונים עולה כי הצריכה הפרטית, המייצגת שני שלישים מהפעילות הכלכלית, ירדה ברבעון ב-7.6%. ההתכווצות בתמ"ג (תוצר מקומי גולמי) האמריקני מגיעה במקביל להצטרפותם של 26 מיליון איש לתובעים דמי אבטלה, זאת בעקבות גל פיטורים וסגירות של חברות בשל הסגר. בתגובה לקשיים הכלכליים, השיק הממשל חבילת תמריצים פיננסיים למשקי הבית ולעסקים. במקביל, הבנק הפדרלי המרכזי הוריד בחודש שעבר את הריבית קרוב לאפס. בהמשך היום אמור להתפרסם עדכון מטעם הבנק המרכזי שבו יפרט מהלכים נוספים שהוא מתכנן לנקוט על מנת לסייע לכלכלה.
במקביל, נתוני מכירות בתים בהמתנה (שינוי במספר הבתים בעלי חוזי רכישה חתומים שעדיין ממתינים לביצוע העסקה בפועל) בארה"ב צנחו ב-21% בחודש מרץ לעומת פברואר, וצללו ב-16% לעומת הממוצע השנתי. יחד עם זאת, בשוק הנדל"ן האמריקני מאמינים כי מחירי הבתים דווקא יעלו בהמשך השנה, בגלל המחסור היחסי בבתים למכירה בתקופת הקורונה שמשביתה פעילויות עסקיות כמו זו.
תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים יורדת ב-1 נקודות בסיס, למעשה כמעט יציבה, על רקע נתוני הצמיחה הגרועים, בשילוב אופטימיות המשקיעים למציאת תרופה לקורונה. במט"ח: הדולר נחלש על רקע העליות בבורסות - יורד מול האירו ב-0.3% למחיר של 1.08 דולר. מול הפאונד יורד המטבע האמריקני ב-0.1% ל-1.24 דולר.
3 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
בורסת וול סטריט בניו יורק
(צילום: AFP)

הנפט זינק, הזהב נחתך

הנפט מסוג WTI זינק ב-22% לרמה של 15.1 דולר לחבית - עלייה ראשונה אחרי שני ימי מסחר במגמה שלילית. מוקדם יותר פורסם כי מלאי הנפט הגולמי האמריקני טיפס אמנם ב-9 מיליון חביות בשבוע שעבר (שהסתיים ב-24 לאפריל), ורשם עלייה רצופה של 14 שבועות במלאים, אך התחזיות עמדו על עלייה של 9.8 מיליון חביות. יחד עם זאת, הנפט צפוי לרשום שבוע נוסף של ירידות חדות. הברנט טיפס ב-10.2% לשווי של 22.57 דולר לחבית. מחיר הזהב נחתך ב-0.4% (6.6 דולר) לשווי של 1,715.60 דולר לאונקיה.
גיליאד הקפיצה גם את בורסות אירופה, שדשדשו טרם הודעת חברת הביופארמה כי ערכה ניסוי מוצלח בתרופה לקורונה. מדד דאקס הגרמני זינק ב-2.9%, פוטסי הבריטי טיפס ב-2.7% וקאק הצרפתי ב-2.2%. בורסת מדריד המריאה ב-3.2%. דויטשה בנק זינק ב-12% (נסק ביותר מ-28% בשלושה ימי המסחר האחרונים). עוד בפרנקפורט - BMW ופולסווגן קפצו ביותר מ-6%. איירבוס המריאה ב-10.4% בפריז, רנו זינקה כמעט ב-8%, פיז'ו מעל ל-5%. בלונדון נסקו מניות התיירות - קארניבל נסקה ב-16.5%, TUI ב-11%. באנרגיה - BP קפצה ב-11.6%, ברכב - רולס רויס זינקה כמעט ב-12%.
בורסות אסיה ננעלו בעליות: שנגחאי טיפסה ב-0.4% והאנג סנג עלה ב-0.3%. טוקיו הייתה סגורה לרגל חג לאומי. מחירי הנפט עלו במסחר באסיה. מחיר נפט מסוג ברנט עלה ב-4.35% ל-21.35 דולר לחבית, בעוד שחוזים עתידיים שנסחרים בארה"ב טיפסו ב-14.75% ל-14.16 דולר לחבית.
אמש, בתום יום תנודתי, ננעל המסחר בניו יורק בירידות שערים: מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.1%, נאסד"ק ירד ב-1.4% ו-S&P 500 נחלש ב-0.5%; אלפבית, החברה האם של גוגל, ירדה ב-3% לפני פרסום הדו"חות הכספיים וטיפסה במסחר המאוחר ב-4%.
3 צפייה בגלריה
מלחמת הסחר - המרוויחים והמפסידים
מלחמת הסחר - המרוויחים והמפסידים
עליות שערים בבורסות אסיה
(צילום: Shutterstock)

מניות במרכז

חברת הנסיעות המשותפות הפופולרית ליפט (Lyft) תפטר 17% מעובדיה - 982 איש. בנוסף, ליפט תקצץ בשכר העובדים החל מחודש מאי. המניה קופצת ביותר מ-4%.
סמסונג, ענקית האלקטרוניקה הדרום קוריאנית, דיווחה על רווח נקי בגובה 4.9 טריליון וון (בסביבות 4.01 מיליארד דולר) עבור הרבעון הראשון. עם זאת, התוצאות היו מתחת לתחזיות האנליסטים, שציפו לרווח של 5.1 טריליון וון. בחברה אף ציינו כי הרווחים צפויים לרדת ברבעון השני לעומת התקופה המקבילה אשתקד בשל השלכות התפשטות מגיפת הקורונה, שפוגעת בביקוש למוצרים.
איירבוס, יצרנית המטוסים האירופית, פרסמה את תוצאות הרבעון הראשון של 2020, שהושפע ממשבר הקורונה אשר פוגע בענף התעופה. הכנסות החברה נפלו ב-15% ל-10.631 מיליארד אירו, לעומת 12.5 מיליארד אירו ברבעון המקביל אשתקד, על רקע "המשבר החמור ביותר שתעשיית התעופה חוותה בהיסטוריה שלה". החברה עברה להפסד של 481 מיליון אירו, לעומת רווח נקי של 40 מיליון אירו ברבעון המקביל בשנה שעברה.
פורד פרסמה דו"חות קשים לרבעון הראשון, ומעריכה כי ההפסד ברבעון השני צפוי להעמיק ליותר מ-5 מיליארד דולר. ענקית הרכב האמריקנית עברה להפסד של 2 מיליארד דולר ברבעון הראשון, לעומת רווח של 1.1 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. המנכ"ל אמר עם פרסום הדו"חות: "מעולם לא הייתה לי תוכנית עסקית בשם מגפה". החברה מתכננת לפתוח מחדש את מפעליה באמצע מאי.
3 צפייה בגלריה
טיסת בכורה מטוס בואינג 777X
טיסת בכורה מטוס בואינג 777X
רבעון ראשון מאכזב. מטוס בואינג
(צילום: TNS)
בואינג רשמה רבעון ראשון מאכזב, אך המניה מטפסת בטרום המסחר בניו יורק ביותר מ-4%. יצרנית המטוסים הציגה הפסד של 641 מיליון דולר, גרוע מהתחזיות. בנוסף, רשמה החברה ירידה חדה בהיקף המזומנים בסך 4.3 מיליארד דולר. הצפי עמד על הפסד של 1.36 דולר למניה, אך בואינג רשמה הפסד של 1.7 דולר למניה. ההכנסות ברבעון עמדו על 16.91 מיליארד דולר, מתחת לתחזיות שעמדו על 17.28 מיליארד דולר.
ג'נרל אלקטריק דיווחה על ירידה של 8% בהכנסות ברבעון הראשון וצופה כי הרבעון הנוכחי יהיה גרוע יותר בשל המשבר - המניה נחתכת ב-2%. ההכנסות עמדו ברבעון על 20.524 מיליארד דולר. הרווח הנקי עמד על 5 סנט למניה, מתחת לתחזיות שעמדו על 8 סנט למניה.
מניות הפיננסיים רושמות יום ירוק בכרטיסי האשראי: מאסטרקארד, שפרסמה את תוצאותיה, מזנקת ב-7.5%. זאת לאחר שעקפה את התחזיות ורשמה הכנסות של 4.01 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2020, מעל הצפי שעמד על 4 מיליארד דולר. הרווח הנקי עמד על 1.83 דולר למניה, לעומת 1.75 דולר למניה. ויזה ואמריקן אקספרס מתחזקות ב-5%. בנקים ובתי השקעות: ג'יי פי מורגן צ'ייס וגולדמן זקס מטפסים ביותר מ-3.5%.
פורסם לראשונה: 08:52, 29.04.20