צריך להיות כנראה ארכי-מזוכיסט כדי לרצות לכהן כשר האוצר בממשלה החדשה. מעולם לא קיבל לידיו שר אוצר חדש מדינה עם גירעון של 100 מיליארד שקל, צמיחה שלילית ומיליון מובטלים, מדינה שרוב המשק שלה יושבת לעוד זמן לא קצר ושכל כלכלתה מדדה, רק שאין לה קביים.
התיק שנחשב בכל ממשלה לאחד משלושת הבכירים ביותר, לצד ראשות הממשלה ותיק הביטחון, הפך נוכח המצב הקשה שלתוכו נקלע המשק לתיק שאי אפשר לצאת ממנו מנצח.
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ באולפן ynet
ישראל כץ באולפן ynet
ישראל כץ. מועמד לשר האוצר
(צילום: חגי דקל)
גם לפני משבר הקורונה היה שר האוצר החדש מקבל לידיו מדינה עם גירעון של יותר מ-50 מיליארד שקל ומשק שתקוע בקיפאון עמוק במשך יותר משנה ורבע.
אולם, עכשיו נחשפים גם מחדלי הענק במערכת הבריאות וצרכים דחופים להוציא עשרות מיליארדי שקלים להשקעה במערכת הצולעת/קורסת.
ומאין יבוא הכסף? שר האוצר החדש יצטרך למצוא מקורות עלומים להשקיע את המיליארדים הרבים במערכת הרפואה שקרסה, ובד בבד לנסות ולמצוא מקורות להקטנת הגירעון, שעל פי תחזית שהושמעה רק אתמול באוצר עלול להגיע ל-6% עד 9% מהתוצר, לעומת יעד שאמור היה להיות נמוך מ-3%.
בד בבד יצטרך שר האוצר החדש למצוא מימון לחמישה עד שישה מיליארד שקל מדי חודש, לפחות בעת הקרובה, כדי לשלם דמי אבטלה ליותר ממיליון מובטלים. יתרה מכך, שר האוצר הבא יצטרך גם לנסות ולהמציא מקומות עבודה למפוטרים. ובנוסף לכל אלה, לא שכחנו שראש הממשלה הבהיר לאחרונה כי מערכת הביטחון תזדקק לתוספת תקציבית מיידית של שלושה עד ארבעה מיליארד שקל.
ועוד לא דיברנו על כל החוסרים שנוצרו מאז ינואר 2019, כאשר המדינה פעלה עם ממשלת מעבר ולא ניתן היה להעביר תקציבים חדשים למערכת החינוך, להעלאת הקצבאות של הקשישים, לחידוש ביצוע ההסכם עם הנכים ולהשקעה בתשתיות התחבורה.
תיק האוצר מבטיח למי שיחזיק בו כאבי ראש עד כדי מיגרנות ממש בכל אחת משעות היממה.