אחרי פרטנר, סלקום ובזק: HOT נכנסת באיחור לתשתית סיבים אופטיים ותציע לצרכנים אינטרנט אולטרה מהיר. משרד התקשורת אישר את מיזוג HOT עם מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל, IBC.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החברה משווקת תשתית לחברות אינטרנט, תחת המותג אנלימיטד. HOT ואנלימיטד החלו עוד קודם לכן בפעולות לקראת האיחוד שגרמו לאחרונה לתקלות אצל לקוחות אנלימיטד. לפני כשבועיים, גם הרשות לתחרות אישרה את המיזוג.
1 צפייה בגלריה
אינטרנט אלחוטי. אילוסטרציה
אינטרנט אלחוטי. אילוסטרציה
HOT נכנסת לסיבים אופטיים
(צילום: shutterstock)
שר התקשורת, בני גנץ, חתם היום (שני) על אישור המיזוג, כשבמעמד החתימה (בזום) נכחו בכירי משרד התקשורת וכן מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך, מנכ"ל IBC אמיר לוי, מנכ"לית HOT טל גרנות, מנכ"ל סלקום אבי גבאי ומנכ"ל קרן תש"י ירון קסטנבאום.
HOT תחזיק 23.3% מהחברה, עליהם שילמה 170 מיליון שקל, לצד סלקום וקרן תש"י שמחזיקות בחלקים דומים. חברת החשמל תמשיך להחזיק ב-30% מהחברה. IBC היא ספקית תשתית שאינה מוכרת תשתית ישירות לצרכנים. עקב כך, HOT וסלקום יוכלו לשתף פעולה בפריסת תשתית באמצעותה.
בני גנץבני גנץצילום: קובי קואנקס

החובות של HOT

ממשרד התקשורת נמסר כי האישור ניתן בכפוף לתנאים הבאים:
1. חברת IBC תנמיך את חסמי הכניסה והשימוש ברשת שלה, במסגרת זו IBC תשמר את אופיה כחברה סיטונאית ותחוייב להעניק הנחות על מנת לאפשר שימוש של שחקנים קטנים ברשתה במתכונת של ספק ספקים.
2. החברה נדרשת לפריסת רשת אינטרנט אולטרה מהיר לכ-1.7 מיליון משקי בית בישראל החל ממועד אישור העסקה/מועד העברת אמצעי השליטה ועד לטווח זמן של חמש שנים, במסגרת זו תורחב חובת פריסת הרשת ביחס של 1:1 בין מספר משקי בית בפריפריה מול המרכז.
3. HOT תחוייב להציע לכל ספקי האינטרנט להצטרף לכל סל שירותים משותף שאושר לה בעבר, שיוצע על בסיס תשתית גישה לאינטרנט של IBC, בתנאים שווים ובלתי מפלים בהשוואה לספק אינטרנט בעל זיקה ל-HOT (HOTnet).

זרז לתחרות?

כיום, HOT מפעילה תשתית נייחת בכבלים. קצבי ההורדה וההעלאה בתשתית זאת נמוכים בהרבה מהקצבים שמציעה תשתית סיבים אופטיים. המיזוג בעצם מותיר את פרטנר כיחידה שפורסת תשתית לבדה, כשלבזק יש כבר תשתית פרוסה אותה החלה להפעיל לאחרונה.
בדיקת הרשות לתחרות העלתה כי ייתכן ש-HOT הייתה פורשת תשתית סיבים עצמאית בלי המיזוג, אך בהיקף מצומצם יחסית. הרשות גם קבעה כי אין חשש מהפחתת התחרות בין HOT לסלקום בעקבות השותפות, שכן יתחרו זו בזו במוצרים נוספים. המיזוג ירחיב את היקף הפריסה של IBC ויגדיל את השירות הסיטונאי שהיא נותנת לחברות על בסיס התשתית שלה.
לפי משרד התקשורת, המיזוג ירחיב את פריסת רשת הסיבים של IBC, יקצר את לוחות הזמנים ויחליש את התלות הקיימת למתחרים ברשת של בזק.
לפי הצעת IBC למשרד התקשורת, החברה תעניק הנחות של 5% ו-10% מהתעריף החודשי לחברות הרוכשות ממנה מעל 15 אלף מנויים. כמו כן, נקבעו ספים נמוכים לשימוש ברשת על ידי המתחרים: החל מ-30 אלף מנויים ו-5% מהרשת.