הכלכלן שלמה מעוז סבור כי ישראל מתמודדת עם התפשטות נגיף הקורונה כשהיא נמצאת במצב הטוב ביותר שהייתה אי פעם. "ישראל נכנסת למשבר כשהיא מאוד חזקה", הוא הסביר באולפן ynet. "חוב לתוצר מאוד נמוך, האינפלציה עומדת על אפס, אבטלה מאוד נמוכה. כל המצב הזה מכניס את ישראל למשבר כשהיא במצב טוב".
לצד זה מעוז מתנגד בנחרצות לרעיון של סיוע הממשלתי לחברות שקורסות בגלל משבר הקורונה, ובראשן אל על. "הממשלה צריכה לעשות דבר אחד - לא לעזור לחברות שקורסות בעקבות המצב, זו בעיה שלהן שלא שמרו מזומנים. הציבור לא צריך לממן את החברות שלא דאגו למזומנים ואין להן כסף בצד"
אז לא לעזור לאל על?
"לא לעזור לחלוטין, זו חברה פרטית. אם היא לא יכולה להסתדר אין לי בעיה, אנחנו, המדינה, מוכנים להרים אותה, ניתן להם דולר, ניקח את החברה, אחרי כמה שנים מצבה ישתפר ונפריט אותה מחדש. לא תפקיד של אנשים, עיירות פיתוח, לממן גופים חזקים שיש להם נגישות לתקשורת והם כל היום מייללים".
2 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
נפילות בבורסה
(צילום: AP)
עם זאת, מעוז סבור כי הממשלה צריכה להשקיע בתשתיות. היא יכולה ללוות היום כסף ל-15 ו-20 שנה בריבית אפסית ולהשקיע בתשתיות. זה מה שצריך לעשות, להגדיל את התקציב והגירעון בניגוד למה שאגף תקציבים משך אותה להעלות מיסים. תשכחו ממה שאגף תקציבים ניסה לחשוב, לא יהיו העלאות מיסים, לא יהיו קיצוצים, דווקא יהיו הרחבות תקציביות. טוב שיעשו ככה".
בהתייחס לנפילות אתמול בבורסות העולם, בהן של תל אביב וניו יורק אמר מעוז, כי "יש פאניקה, אין שום סיבה לירידות החריפות, הריביות בעולם אפסיות, גם בשוק הכספים שזה לטווח קצר, וגם בשוק ההון לטווח ארוך, ונשיא ארה"ב טראמפ יעשה הרבה מאמצים כדי למנוע את המשך ההידרדרות".
מעוז סבור, כי מה שהחמיר את המצב בבורסות זה הירידות החדשות במחירי הנפט, על רקע המאבק בין רוסיה לסעודיה וארה"ב על כמויות הייצור. "כל זה מושך את מניות הנפט כלפי מטה ואז זה מושך את כולם", הוא הסביר. "יש פה צירוף של קורונה וגם מחירי נפט ואי ודאות".
רבים מכרו את המניות שהיו להם בתקופה האחרונה, זה היה רעיון טוב?
"אנחנו יודעים ממשברים קודמים בספטמבר 2008 וב-2001 שכל מי שיוצא מהבורסה לא חוזר בזמן, ואז הוא מפסיד את כל העליות. תמיד שווקים בסופו של דבר עולים. החלופה לכסף כרגע היא לקבל ריבית שלילית, החלופה בארץ באגרות חוב ממשלתיות שזה הכי בטוח לקבל ריבית שלילית ריאלית זה לטווח של 10-15 שנה. בסופו של דבר אנשים לא יסבלו את האפס ויצטרכו לחזור לשוקי המניות".
מעוז סבור, כי הצעירים במיוחד צריכים להישאר בבורסה עם הסיכון. "אני לא יודע מתי זה יעלה, אבל צריך לזכור שלגבי צעירים אנחנו מסתכלים לטווח של עשר, עשרים, חמישים, שבעים שנה. מי שנשאר בשוק המניות עושה היטב, אבל כמובן שלגבי צעירים יש להם אפשרות להפסיד ולהרוויח, ככל שאתה יותר מבוגר אתה צריך לשמור את הנכסים נזילים ויותר מזומן אז לא לכולם זו אותה עצה".
כלומר, אם אני מעל גיל 65 או 60, טוב עשיתי שיצאתי.
"תלוי כמה יצאת ובאיזה סכום, אבל ללא ספק גם לא היית צריכה להיות בחשיפה גבוהה למניות. ככל שאנחנו מתבגרים יותר החשיפה למניות צריכה להיות יותר נמוכה, אז מי שצעיר יכול להישאר בסיכון, כי המניות בסופו של דבר עולות לאורך עשרות שנים ומי שיוצא בדרך כלל בפאניקה, בסופו של דבר הוא נשאר מחוץ לשוק. אנחנו רואים בעשר השנים האחרונות שהיתה עלייה אדירה של 700%-900% בשערי המניות בארה"ב אחרי המפולת. אז מי שבחוץ נשאר בחוץ בכפור".
מעוז לא ממש מתרגש מהפסקת הטיסות לישראל. "נכון הן נעצרו, אבל השאלה היא אם אנשים לא יטוסו ויחזרו לימי הביניים", הוא אמר. "אף אחד לא יטוס ולא יעזוב את המדינה, זה לא יהיה ככה. בסופו של דבר כל העולם סוחר האחד עם השני. 50% מהייצור בסין חזר לתפקד, אנחנו רואים לאט לאט שסין מתחילה לשקם את עצמה. יש את המצב באיטליה שהוא קשה מאוד, אבל בסך הכל אני חושב שחלק גדול זה מפאניקה שנובעת מאי ודאות, למרות שהמשבר הזה הוא לא משבר פיננסי או פיסקלי אלא משבר שנובע ממגפה. אבל אני לא חושב שאנחנו נמצאים בתקופה של אחרי מלחמת העולם הראשונה שאז נדבקו עשרות מיליונים בשפעת הספרדית. העולם יותר חזק וחכם, ולכן אני פחות מתרגש, אני חושב שהצעדים שישראל נקטה הם חכמים, הם טובים, אני חושב שמשרד הבריאות פעל היטב, אבל מפה ועד פאניקה אני חושב שהדרך ארוכה".