(צילום: רויטרס)

בהלת הקורונה: "סביר להניח כי השפעת הקורונה על השווקים תהיה גדולה יותר מכפי שמעריכים. אין הרבה סיכוי להתאוששות בסגנון 'וי' לכלכלה העולמית מהמגפה העולמית. למרות הירידות של הימים האחרונים השווקים עדיין נמצאים במצב של הזיה משום שהגרוע מכל עוד לפנינו". את הדברים האלו אמר הכלכלן נוריאל רוביני בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג.
רוביני הוא כלכלן יהודי-אמריקני, פרופסור לכלכלה בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת ניו יורק ומי שנחשב לאחד מהכלכלנים הבודדים שחזו את משבר האשראי העולמי כבר ב-2004.

רוביני אמנם נחשב לכלכלן שרואה שחורות, אולם במקרה הנוכחי לא בטוח שהוא טועה בהרבה. שוקי המניות בעולם רושמים ירידות חדות כמעט מדי יום, כל הסחורות החקלאיות מאבדות גובה לצד ירידה חדה בביקושים, ותשואות איגרות החוב האמריקניות נסחרות בשפל כל הזמנים.

החשש בקרב המשקיעים מתגבר

השבוע אמר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כי הסיכון לציבור האמריקני נותר "נמוך מאוד" - אולם לא הצליח להרגיע את המשקיעים. "מסיבת העיתונאים של הנשיא טראמפ כוונה להיות גורם המעורר מחדש את הביטחון, אבל אני לא מאמינה שתהיה לכך השפעה משמעותית על שוק המניות", אמרה לבלומברג כרסטינה הופר, האסטרטגית הראשית ב-Invesco.
לדבריה, "הירידה בחוזים משקפת את התחושה של המשקיעים, שהמילים של הפוליטיקאים חסרות משמעות. אני מאמינה שיש צורך בהודעה מרגיעה של הפד על מנת לשלוח את החוזים לכיוון ההפוך"
ואכן, אמש (ה') ננעל המסחר בניו יורק בירידות דרמטיות, כאשר נאסד"ק איבד מערכו 4.6%, מדד S&P 500 ירד ב-4.4%, ודאו ג'ונס הפחית מערכו 4.4% ונכנס לטריטוריית תיקון - נמוך ביותר מ-10% מהשיא. מוקדם יותר צללו גם בורסות אירופה ב-3.6% ונכנסו לטריטוריית תיקון, וגם הבורסה בת"א לא נשארה לבד - ומחקה 4.5% ביום המסחר האחרון השבוע.
במה שונה המשבר הזה מהמשבר של 2008, מה זה יעשה לריביות בעולם, מדוע שוקי המטבעות שומרים על יציבות ומה עלינו ללמוד מסין וההתמודדות שלה עם התפרצות הנגיף? פודקאסט מנועי הכסף - האזנה נעימה.