סופית: משלחת התעשיות הביטחוניות לא תמריא לתערוכת הנשק באבו דאבי. ל-ynet נודע כי המועצה לביטחון לאומי קיבלה את דעתם של גורמי המקצוע במשרד הבריאות, שהשתתפות מאות מאנשי התעשיות באירוע שיקבץ אליו משלחות מרחבי העולם עלולה להביא לישראל עם שובם מוטציות חדשות לקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לתערוכת IDEX אמורים היו לנסוע 250 איש ויותר מ-40 תעשיות ביטחוניות, בראשן התעשיה האווירית, אלביט ורפאל, שכרו מיקומים בתערוכה מנציגתה המקומית, ISDEF. משלחות מ-60 מדינות אמורות להגיע לתערוכה, לצד נציגים ממדינות המפרץ.
גם נסיונות שכנוע של יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, יאיר כץ, לא סייעו, ובשעות האחרונות קיבלה השרה מירי רגב, שקיבלה את האחריות על ועדת החריגים לאישור נסיעת ישראלים את עמדת גורמי המקצוע ונסיעת המשלחת לא תאושר.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
מירי רגב
(צילום: יריב כץ)
כזכור, לאחר שהאחריות על ועדת החריגים הועברה מהשר לפיתוח אזורי, אופיר אקוניס, לידי שרת התחבורה רגב, פנה אליה היום יו"ר עובדי התעשייה האווירית בבקשה לשקול מחדש את האיסור. אביו של יאיר כץ, ח"כ חיים כץ, מי שהיה במשך יותר מ-20 שנה בעצמו יו"ר עובדי החברה, והפך לאחד האנשים החזקים בליכוד. גם בעלה של רגב עובד בחברה מזה 17 שנה.
"זה אירוע הליבה של עולם התוכן בה פועלת התעשייה האווירית בישראל לצד תעשיות ביטחוניות הפועלות בישראל", כתב כץ לרגב, במכתב שהגיע לידי ynet. "בשל המצב הבריאותי בישראל והחשש מפני כניסה של מוטציות מחו"ל סגרה ממשלת ישראל את נמל התעופה בלוד. מצב זה משפיע קשות על הסחר הבין לאומי והקשרים החזקים של התעשייה האווירית עם קולגות בעולם. האירוע באבו דאבי הינו הזדמנות בלתי חוזרת לשימור הקשרים העסקיים והזדמנות נדירה לייצר פתח לעסקאות חדשות שיחזקו את הכלכלה הישראלית בעת הזו. לפיכך, אבקש לאשר באופן חריג את יציאת המשלחות לתערוכה".
2 צפייה בגלריה
יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית
יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית
יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית
(צילום: עמית שעל)
גם במפרץ הפרסי לא רצו לוותר על השתתפות התעשיות הביטחוניות מישראל בתערוכת הנשק IDEX באבו דאבי. אמש פורסם כי סעיד אלמנסורי, מנכ"ל תערוכת IDEX, כתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי הוא מבקש את התערבותו לאישור טיסת הישראלים לתערוכה שתיפתח ביום ראשון הקרוב.
"ברוח הסכמי אברהם, תערוכת IDEX תהיה האפשרות הראשונה לתעשיות ביטחוניות מישראל לחשוף את המוצרים והשירותים שלהן לממשלות באזור המפרץ וליותר מ-100 משלחות מכל העולם שמגיעות לתערוכה. ההשתתפות חשובה כדי לבנות יחסים ולהעריך את הפתרונות הטובים ביותר בפני האיומים המשותפים שבפניהם אנחנו עומדים", כתב אלמנסורי.
לדבריו נרשמו לתערוכה, שמתקיימת בחסות נשיא איחוד האמירויות והמפקד העליון של הכוחות המזוינים שלה, שייח חליפה בן זייד אל נהיאן, 270 איש מ-50 חברות ישראליות.
אלמנסורי סיכם: "אנחנו מבינים את המורכבות של מסעות בימים אלה, אבל מאמינים שמדובר בנסיבות מיוחדות. אנחנו כמארגנים עושים כל מאמץ לוודא את בריאותם של כל המציגים והמבקרים בתערוכה, מקפידים על כל מגבלות הבטיחות נגד מגיף הקורונה ומבקשים את סיוע משרד ראש הממשלה כדי לאפשר למשלחת הישראלית להשתתף בתערוכה כמתוכנן".
התערוכה היא הראשונה שבה היו אמורות להציג תעשיות ביטחוניות מישראל, בעקבות הסכמי אברהם וחתימת הסכמי השלום בין ישראל לאמירויות הערביות ולבחריין. התעשיות מכרו עד היום לאזור באישור משרד הביטחון, אך בפרופיל נמוך ובאמצעות צדדים שלישיים. ההשתתפות בתערוכה הייתה אמורה לייצר מעבר לקשר ישיר ולהאצת המכירות.
"זאת מכה קשה, מעבר לכסף שהשקענו בתצוגה לתערוכה והאפשרות לפגוש לראשונה בפומבי נציגים ביטחוניים מהמפרץ, בכלל מיעוט התערוכות הביטחוניות בשנת הקורונה זו הייתה גם אפשרות לפגישות חשובות עם גורמים מאזורים אחרים בעולם", אומר גורם באחת התעשיות. לפי ההערכות מדובר על אובדן של כחמישה מיליון דולר שהושקעו בהכנות לתערוכה.