"כל העסקים שנפגעו בכל רחבי הארץ צריכים לקבל פיצויים ולא רק העסקים בערי הדרום". כך טענו היום (ב') ראשי המגזר העסקי ואיגודי העובדים והעצמאים בתגובה לפרסום מתווה הפיצוי של משרד האוצר לעסקים שנפגעו ממבצע "שומר החומות" ומהמהומות של השבועיים האחרונים. המתווה יובא מחר לדיון בוועדת הכספים של הכנסת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במכתב ששלחו יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, לשר האוצר, ישראל כץ, הבהירו השניים כי יש לפצות את כלל העסקים והעובדים בטווח המגבלות שנקבעו על ידי פיקוד העורף, כפי שנעשה במערכות קודמות דוגמת "צוק איתן". "הכוונה לפצות על בסיס טווח גיאוגרפי מחטיאה את המטרה ומותירה עסקים ועובדים רבים מחוץ לטווח הפיצוי. לכן, יש לוודא כי כלל העסקים והעובדים שבטווח המגבלות של פיקוד העורף ייכללו", כתבו השניים.
1 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בחנות באשדוד
פגיעה ישירה בחנות באשדוד
פגיעה ישירה בחנות באשדוד
(צילום: עידו ארז)
גם נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, הגיב לתוכנית השר ואמר כי מדובר במתווה חלקי ולא מספק. "מתווה משרד האוצר מצפצף על העסקים הקטנים. לצערנו, שוב דורכים על החלשים. כ-45 אלף עסקים קטנים ובינוניים במחוזות תל אביב והמרכז סבלו מהיעדרות של עובדים בעקבות הנחיות פיקוד העורף שלא לפתוח מוסדות חינוך במרחק של 80 ק"מ מגבול רצועת עזה", אמר אלקובי.
"הנזק לעסקים מהיעדרויות אלה נאמד ב-20 מיליון שקל לכל יום לוחמה וכ-200 מיליון שקל לכל תקופת מבצע 'שומר החומות'. כוונת משרד האוצר שלא לפצות עסקים אלה בגין היעדרויות עובדים אינה מידתית ולא נותנת מענה שלם לקושי שנוצר. החמאס מגדיל טווח ובאוצר מקטינים ראש. עצוב".

"למה שדין רמת גן יהיה שונה מדין שדרות?"

עו"ד רועי כהן נשיא להב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, הוסיף: "הודעת שר האוצר למתווה של מתן פיצוי עד 40 ק"מ תגרום לכך שהעסקים ששוב נפגעו עקב הוראות המדינה לא יהיו זכאים לפיצוי. מה אשם בעל עסק ברחובות, יבנה או חולון שעקב הוראות פיקוד העורף העסק שלו נסגר, והעובדים שלו ישבו בבית? מדוע הוא צריך לממן את החלטות המדינה?
"הגיע הזמן שהממשלה תיקח אחריות ותדאג לפצות בהתאם להוראות שהיא עצמה הוציאה. נדרוש מוועדת הכספים מנגנון פיצוי לכל עסק שיוכיח מדרום לנתניה שהוא נפגע עקב אותן הוראות. העסקים יפסיקו להיות הפרייארים כל פעם מחדש. הרקטות בשמיים, והם נושאים בנטל לבדם".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר: "למה שדין רמת גן יהיה שונה מדין שדרות? עסק שנפגע בעקבות המבצע צריך לקבל פיצוי מהמדינה ולא משנה איפה הוא ממוקם. עובד שלא הגיע למקום העבודה בעקבות המצב וביטול המסגרות החינוכיות - צריך לקבל שכר ועל המדינה להבטיח את זה".
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "ערים כמו אשקלון, אשדוד או באר שבע אכן נפגעו יותר מערים אחרות, אבל, יחד עם זאת, גלי ההדף של מצב הלוחמה השפיעו על מצב העסקים גם צפונה לתל אביב, לכן אסור להציב קריטריון של מרחק גיאוגרפי מרצועת עזה לעניין פיצוי זה".

מענקי הקורונה יהפכו למענקים "מכל סיבה"

כזכור, משרד האוצר מגבש הצעה שתחייב חקיקה, לפיה כל בית עסק ועצמאים שמחזור העסק שלהם ירד בחודשים מאי ויוני ב-25% ומעלה ביחס ל-2019 - יהיו זכאים לפיצוי, גם אם המחזור לא ירד רק כתוצאה ממשבר נגיף הקורונה אלא גם כתוצאה מהפחתה בפעילות או השבתה מוחלטת של העסק בשל מבצע "שומר החומות".

עם זאת, רק העסקים שנמצאים בטווח של 40 ק"מ מגבול מהרצועה יהיו זכאים לפיצוי בגין שכר ששולם לעובדים, למרות שהנחיות פיקוד העורף לגבי התקהלות ומוסדות חינוך היו תקפות עד 80 ק"מ מהרצועה.
שר האוצר כץ אמר הבוקר (ב') לאולפן ynet, כי "מעבר לקריטריונים הרגילים, אני עומד לחתום היום על זה שבמאי-יוני מי שנפגע ב-25%, גם בתל אביב ולא חשוב בגלל מה, יקבל גם את פיצוי הקורונה. כך שהפיצוי הפעם יהיה הרבה יותר רחב בכל המקומות למי שנפגע".