אתם עומדים לרכוש דירה מקבלן, דירה מתוכננת ומוקפדת, ובכל זאת אתם רוצים לשדרג את הדירה ולעצב אותה בהתאם לצורכיכם.
כיצד תוכלו ליהנות מדירה מעוצבת לפי טעמכם ויחד עם זאת לא להיגרר להוצאות שלא תוכלו לעמוד בהן? ריכזנו עבורכם המלצות של בעלי מקצוע מאתר "המקצוענים" ומעצבים ואדריכלים מקהילת ענבלת.
בכתבה הקודמת, הרחבנו באופן כללי על דרך ההתנהלות מול הקבלן, מועד הגשת השינויים והחשיבות של ההתמקחות לפני החתימה על החוזה. בכתבה זו נרחיב על אלמנטים שכדאי מאוד להשקיע בשדרוג שלהם מראש, וכאלה שבהחלט ניתן ורצוי לדחות להמשך.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

השוואת ספקים

"במסגרת האפשרות לביצוע שינויי דיירים, נותן הקבלן לחלק מחומרי הגלם שתי אפשרויות של ספקים", מסבירה מעצבת הפנים, נורית בלטמן.
"חשוב מאוד שתגיעו אל כל ספק עם התכניות, על מנת שהבחירות יהיו תואמות לתכנית. בכך, תמנעו טעויות ומפגשים נוספים ותקבלו הצעות שמבוססות על אותה תכנית שתאפשר לעשות השוואה ביניהן. ברגע שהצעת המחיר ניתנת לפי תכנית, היא מאפשרת השוואה גם ברמת המפרט וגם ברמת המחיר.
לאחר קבלת ההצעות, מגיע שלב התחרות בין הספקים. זה הזמן להתמקח עם הספקים, ולא לאחר סגירת העסקה".
"שימו לב שכאשר אתם חותמים על עסקה עם חברת מטבחים, חשוב מאוד לקחת מהם שטר ביטחון. כך, במקרה שבו העסק פושט רגל, יש לכם אפשרות להציל את כספכם", מדגישות מעצבות הפנים, חמוטל און דריזן ואורית שלום.

ספקי זכוכית

"ברוב הפרויקטים הקבלן אינו מספק בעלי מקצוע בתחום הזכוכית", אומרת מעצבת הפנים, אורית ירופייב.
"ניתן להזמין אותם עצמאית לאחר קבלת המפתח לדירה. אחד השדרוגים הנפוצים בדירות קבלן הוא תוספת של מקלחונים או חיפוי קיר המטבח מעל השיש. לרוב, אין בעיה להוסיף אותם אחרי, אך הדבר משפיע על שיפוע הניקוזים במקלחון או על מועד התקנת המטבח.
ישנם שינויים מורכבים יותר, כמו יצירת קיר זכוכית להפרדה בין חדר השינה לבין חדר הרחצה ביחידת ההורים. לשם כך, יש לדאוג להכנות הנדרשות מראש. זאת, באמצעות בניית קיר ללא קיבוע לרצפה, בכדי לקבל טופס 4. רק בהמשך, ניתן לפרק את הקיר ולהתקין במקומו קיר זכוכית. חשוב ששינויי הדיירים יהיו מוכנים לכך, ויעזרו בביצוע ההכנות המתאימות לכך".
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות אורית ירופייב)

ספקי חיפויים ריצוף ושאר גימורי הדירה

"לרוב, תוכלו לבצע את הבחירה אצל אחד מבין שניים שלושה ספקים שמולם הקבלן עובד" מוסיפה חני אלאלוף הנדסאית אדריכלות ועיצוב פנים.
"במידה ואצל כל ספק אהבתם מוצר אחר יש לבדוק מהי המדיניות בפרויקט, לרב לא מאפשרים לערבב בין הספקים מאחר ואחר כך נוצר בלבול כאשר הסחורה מגיעה לאתר".
לדבריה, "שימו לב, בשדרוגים אצל הספקים מעבר לעלות לספק תצטרכו גם לשלם על עלות העבודה של המוצר לקבלן, לדוגמה שינוי גודל אריח עלול להגיע לתוספת של 20-40 שקל לכל מ"ר.
בתחום זה, אין גבול לשדרוגים ולתוספות המחיר, והדבר בהחלט משפיע על רמת הגימור ועל העלות הכוללת של השינויים".

חשמל

"סביר להניח שכאשר תביטו על תכנית החשמל של הקבלן, לא תבינו מהם כל הסימונים המצוינים על גבי השרטוט", אומרת אלאלוף.
"בכדי להבין את תכנית החשמל אתם מוכרחים לקבל 'מקרא לתכנית חשמל', בכדי שתבינו כיצד מופיע שקע, מפסק תאורה וכן הלאה".
"חשמל הוא רכיב יקר מאוד, לכן מומלץ להוסיף סעיף מגן מהוצאות מיותרות", מבהירות און דריזן ושלום.
"עלות נקודת חשמל ממוצעת תעלה לכם 30 שקל. תמחור של כל נקודת חשמל, כך שתהיה כפולה במקום יחידה, זול ב-50% מתוספת נקודה חדשה ליד הקיימת".
ירופייב, ממליצה לבקש לרכז קופסאות של שקעים סמוכים. "בחלק גדול מהמקרים זה ללא תוספת עלות, וצריך רק לדעת לדרוש זאת".
לדבריה, "ניתן לבקש שבשידות לצד המיטה, ירוכזו השקעים והמתגים. בכניסה לדירה ניתן לבקש קופסה אחת עם 6 מתגים או אפילו לבקש הכנה לפאנל זכוכית אסתטי יותר, אותו תתקינו בהמשך.
"אם לא תבקשו במפורש בתכנית שאתם מעוניינים בריכוז נקודות החשמל, הדבר לא יתבצע. ברירת המחדל של החשמלאי היא להתקין מספר קופסאות קטנות לרוחב או לגובה. כדאי שתדאגו שזה יהיה בהתאם להעדפתכם".
6 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן, באדיבות אורית שלום וחמוטל און דריזן.)

שקעים

"לרוב, כמות השקעים המופיעים במפרט המקורי היא מתחת למינימום הנדרש בכל דירה, מה שאוטומטית מחייב את הלקוח לבקש תוספות", מציינות און דריזן ושלום.
"רק בחלל המטבח לרוב יש צורך בתוספת או בהזזה של בין 10 ל-15 נקודות חשמל, מהתכנית המקורית".
שימו לב, שאם תדרשו את כל התזוזות שקעי החשמל לפני קניית הדירה, ותציינו זאת במפורש בחוזה, לרוב לא יגבו מכם כסף.
לדבריהן, "פעמים רבות עבור תזוזות של שקע על אותו הקיר, אין דרישה לתוספת מחיר. ואולם עבור הוספת שקעי חשמל, תידרשו לשלם תוספת. לכן, כדאי להתמקח לפני החתימה. אם אתם מתלבטים לגבי כמות השקעים, הרי שכדאי שיהיה יותר מאשר פחות.
"ההמלצה שלי היא לפזר שקעים כמעט בכל קיר בדירה", אומרת שלום. "זה מאפשר דינמיות, לכל העמדת ריהוט או שינוי שתרצו לבצע בעתיד. כמו כן, בדקו האם גובה השקעים והמתגים מתאים לשימוש שתעשו בו. לגבי מכשירי חשמל גדולים, התייעצו לגבי סוג השקע שנדרש עבורם (האם זהו שקע כוח או שקע תלת-פאזי)".
6 צפייה בגלריה
(צילום: מאור סטודיו לצילום, באדיבות נטע רבס, תכנון ועיצוב מטבחים.)

תאורה: אל תזלזלו בזה, ואל תשאירו לסוף

"בדקו את כמות נקודות התאורה בדירה והאם מיקומן מספק אתכם", מציעה אלאלוף.
"אולי תרצו להוסיף תאורה דקורטיבית על הקירות, גופי תאורה שקועים בפרוזדור ובמרפסת. האפשרויות רבות, אך היו ממוקדים ראשית בנתונים ובצרכים שלכם וכן בתוצאה הסופית אליה אתם שואפים".
"נקודות תאורה המשורשרות זו לזו, לרוב יעלו ב-50 אחוז פחות מעלות הנקודה המקורית", מציינות שלום ואון דריזן. כמו למשל במקרה של תוספת ספוטים במסדרון שבין החדרים. הנקודה הראשונה קיימת וממנה משרשרים נקודות נוספות שדולקות איתה".
תאורה באזורים עם הנמכות גבס: "שימו לב לגובה ההנמכות לעומת נקודות התאורה הממוקמות על הקיר המקורי", אומרת ירופייב.
"פעמים רבות מומלץ להזיז את הנקודה מהקיר אל התקרה, עקב הנמכה נמוכה אשר נדרשת עבור המזגן. דרישת שינוי כזה בשלב מוקדם, תתאפשר ללא עלות. קחו בחשבון שלתאורה השפעה גדולה מאוד על חווית המגורים בדירה, ולכן לא כדאי להשאיר אותה לסוף. זאת, בייחוד בימים אלו בהם מרבית גופי התאורה שקועים בקירות או בתקרה. תכנון של התאורה בשל מוקם יפעל לטובתכם, יאפשר יותר משימוש אחד באותו החלל ויעלה לכם פחות בחישוב כולל, וימנע פשרות בעתיד".

מיזוג אוויר: דאגו לפחות לבצע את ההכנות מראש

"בחלק מן הפרויקטים, מקבלים הכנות למיזוג בלבד", אומרת ירופייב. "הקפידו לעשות סקר שוק ולהבין בדיוק איזו מערכת אתם צריכים ומהן ההכנות הנדרשות עבורה. ייתכן ותגלו שצרכי המשפחה שלהם אחרים וכדאי לבצע הכנות שונות מההכנות הסטנדרטיות שמציע הקבלן.
"דאגו להכנות כבר בשלב הבנייה, גם אם המערכת הספציפית תגיע רק זמן רב אחרי. בנוסף, מומלץ לשדרג את פתחי המיזוג הסטנדרטיים ולבחור במעוצבים יותר, בייחוד בחללים ציבוריים (מטבח, סלון ופינת אוכל). הדבר משפר משמעותית את המראה. בחדרים, אם אתם במגבלת תקציב, ניתן להישאר עם פתחי המיזוג הסטנדרטיים".

תקשורת ובית חכם: שווה לדאוג לתשתית מראש

"היום ניתן בסכום ריאלי של עשרת אלפים שקל, להפוך את הבית לבית חכם", מציינת אלאלוף. "אם טכנולוגיה ונוחות חיים מדברים אליכם, בדקו את האפשרויות עם מתקינים מוסמכים. ייתכן אפילו שקבלן החשמל של הפרויקט יהיה מוכן לבצע בעבורכם את השדרוג במחיר שיתאים לכם".

אינסטלציה: לא כל שינוי יהיה אפשרי

"חשוב להבין את מערך האינסטלציה בדירה", מסבירה אלאלוף ."במקום כלשהו בדירה (לרוב, בחדר השירות) ממוקם מחלק המים, אשר ממנו יוצאים צינורות מים חמים וקרים לכל נקודות יציאות המים בדירה.
"נקודות ניקוז מים קיימות בכיורים וברצפה (ניקוז מי שטיפה). במרפסות, כל נקודות הניקוז מתחברות למערכת הניקוז של הבניין ואל הביוב.
לאסלות קיים צינור - קולטן בקוטר של 4 צול, אשר מתחבר לביוב. בכדי לאפשר מעבר תקין של זרימה וניקוז מים ישנם תקנים לאחוזי השיפוע לכל צינור ולכן כל הזזה או הוספה של נקודה חדשה צריכה לעמוד בתקנים אלו. למשל, תוכלו להזיז או להוסיף אסלה, בטווח של עד שני מטר מהקולטן.
לגבי נקודות המקלחת, גשו לאולם תצוגה של ספק הברזים שלכם בפרויקט ובקשו לראות את האופציות הקיימות. תופתעו ממגוון האפשרויות ומרמות המחיר. זכרו כי כל שינוי או שדרוג אביזר עלול לגרור גם תוספת נקודות מים ותשלום לקבלן על כך. היו חכמים ומחושבים מה אכן רצוי עבורכם".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ריצופים וחיפויים: דעו כי שדרוג יגרור תוספת גם בעלות ההתקנה

הקבלן יציע לכם מגוון של אריחים לריצוף וחיפוי. "כשתגיעו לספק עמו עובד הקבלן, תוכלו לבחור אם להשתמש במגוון המוצע או לקחת אריחים שאינם במבחר", אומרות און דריזן ושלום.
"כיום, גם האריחים המוצעים במסגרת ה'סטנדרט', קיימים במגוון רחב ואיכותי", מוסיפה ירופייב.
"כמעט תמיד ניתן למצוא בסטנדרט משהו שיתאים לכם. אם בכל זאת בחרתם לשדרג את ריצוף הבית, קחו בחשבון את כל העלויות הכרוכות בכך".
לדברי ירופייב, "מעבר לתוספת המחיר על האריחים עצמם, קבלנים נוטים לגבות תוספת גם על העבודה עם אריח שונה. לרוב, זה יהיה כשמדובר בעבודה מורכבת יותר, לאור הבחירה שלכם באריח בגודל לא סטנדרטי. שימו לב שחשוב לשדרג את האריחים בטרם החתימה על החוזה, אז יכולת המיקוח שלכם גדולה יותר".
"שימו לב, שבמקרה שאתם מתכננים לבחור באריחים מיוחדים, חשוב שתציינו מראש במפורש את הצורך בהנחת פלטות גבס על גבי האריחים, בכדי להגן עליהם במהלך העבודות. זו תוספת שתשתלם לכם, שכן מדובר באריחים לא זולים, ואתם לא רוצים לספוג הפסדים במקרה של התקנה רשלנית או נזק שנגרם לאריחים שמאוחסנים בדירה".
"ניתן לדרוש כיסוי של האריחים בפלטות גבס, בכדי שלא ייגרם להם נזק מהמשך העבודות בשטח", מוסיפה ירופייב. "אני בהחלט ממליצה לא לחסוך בסעיף זה. אם כבר השקעתם באריח ייחודי, הקפידו שהוא יישמר היטב, ובדקו שהדבר אכן מתבצע בשטח".
ומה לגבי חיפויי קירות?
"כיום, רוב הקבלנים מספקים אריח לבן בסיסי בגודל של 60/30 סמ"ר, בגימור מבריק או מאט", מציינת יורופייב.
"לטעמי, זהו בסיס מצוין לאמבטיה מעוצבת, ובהחלט ניתן להסתפק בשדרוג של החיפוי, באופן נקודתי בלבד. למשל רק חיפוי מיכל ההדחה או רק הריצוף בחדר הרחצה.
"באזור הנבחר קחו משהו מיוחד כשאת המסה של יתר הקירות השאירו בסטנדרט", מוסיפה ירופייב. "בצורה הזו שדרגתם משמעותית את נראות חדר הרחצה והתוספת במחיר הינה זניחה עקב הכמות הקטנה יחסית.
"בחדר הרחצה אל תפחדו להתפרע עם ארון הרחצה. הוא משדרג משמעותית את הנראות ויחסית פשוט להחלפה בהמשך את תרצו בכך".
"אני ממליצה לבקש שאריחי חיפוי הקירות יגיעו עד לתקרה (ם תבקשו זאת עוד בשלב החוזה, סביר להניח שלא ידרשו מכך תוספת מחיר על כך)".
זה יקל על התחזוקה בהמשך. באפשרותכם לבקש פינות של החיפוי שיבוצעו בגוון מסוים (דומה לאריח) או לבצע חיתוך גרונג (45 מעלות ) (כמו מסגרת של תמונה- עושים את זה הרבה באריחים כדי שלא יראו צד אחד של האריח, אלא שיהיה חיבור יפה ביניהם). אם לא תבקשו תקבלו את הסטנדרט שנקבע ע"י הקבלן אשר לרוב הינו פרופיל פינתי מתכתי.
6 צפייה בגלריה
(צילום: מאור מויאל, באדיבות אורית ירופייב.)

פרקטים: דאגו להנמכת הריצוף מראש

"במידה שאתם מתכננים פרקטים בחדרים, דעו כי יש להוריד את מפלס הריצוף בהתאם לגובה הפרקט, על מנת שלאחר התקנת הפרקט, ריצוף הבית והפרקט יהיו באותו גובה", אומרת ירופייב.
"אם הקבלן מסרב להוריד את מפלס הריצוף, תצטרכו לעשות את ההכנה מראש, ולא לאחר קבלת המפתח. אחרת, תיווצר מדרגה בין המסדרונות לחדרי השינה".
עוד כתבות בנושא:

דלתות פנים: כדאי להתמקח לפני החתימה על החוזה

"לרוב, קבלנים מאפשרים לכם לבחור דלתות פנים אצל ספק יחיד", מציינת אלאלוף. "מרכיבי הדלת הניתנים לבחירה הם צבע, ידית, דוגמה, מפתח קבוע או עצמאי ורמת איכות. כמובן שגם בקטגוריה זו תוכלו לבצע שדרוגים, בתוספת מחיר. גם כאן שווה להתמקח לפני החתימה על החוזה מול הקבלן, ולבקש רמת גימור גבוהה יחסית, בהתאם לטעם ולסגנון העיצובי שלכם".

האם כדאי לשדרג את הברזים?

"ההמלצה שלי היא לרכוש את הברזים המותקנים על גבי הקירות (אינטרפוץ) ישירות מהספק עמו עובד הקבלן. זאת, בשונה מברזים המותקנים על גבי כיורים", אומרת שלום.
"חלקי הברזים אשר מוטמעים בקיר, אינם ניתנים להרכבה מאוחרת יותר ולכן עליכם להזמינם לפני הבנייה. מומלץ מאוד להשקיע בברזים מסדרה שאתם אוהבים".
לעומתם, ברזים חיצוניים שממוקמים על משטחי כיור או מטבח מומלץ לקחת לפי מפרט (ללא תוספת עלות), ולהחליפם כאוות נפשכם לאחר קבלת הדירה אצל כל ספק שמתאים לכם, במחירים יותר אטרקטיביים".