אחד הדברים הכי מעצבנים הוא לסגור מחיר אחד, ולגלות שהוא כמעט הוכפל בסיום העבודה. כשמדובר בצביעת הבית, לא כדאי להסתפק בהערכת מחיר כללית, ורק תוך כדי עבודה לגלות שיש כל מיני תוספות שונות למחיר.
איך דואגים להישאר במסגרת התקציב, ולקבל הצעת מחיר אטרקטיבית ומדויקת? הנה הכללים שכדאי להקפיד עליהם.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מסתפקים בהצעת מחיר טלפונית? טעות

זה הטריק הכי ישן בספר. בעל המקצוע רוצה להבטיח לעצמו את העבודה, ולכן נותן לכם הצעת מחיר כללית בטלפון, מבלי שביקר בנכס.
במהלך העבודה, כשכבר כל הרהיטים שלכם מכוסים, הבית מאובק ואף בעל מקצוע אחר לא ירצה להיכנס לעבודה שהותחלה באמצע, התמונה משתנה. אז, בעל המקצוע מתחיל לציין שהיו כל מיני תוספות שלא ידע עליהן מראש, ושהמחיר יותר גבוה מההערכה שנתן. ניתן למנוע זאת בקלות רבה.
איך? לדרוש שהוא יגיע לראות את הנכס, ולבקש ממנו לכתוב לכם הצעת מחיר מסודרת ומפורטת. אל תתפשרו על מחיר בעל-פה, אלא תעדו אותו בהזמנת עבודה בכתב. לצורך העניין, גם דף נייר חלק שבו יצוין בבירור מה כוללת העבודה, הוא מספיק כאסמכתא.
6 צפייה בגלריה
כולל צביעת תקרה או לא?
כולל צביעת תקרה או לא?
כולל צביעת תקרה או לא?
(צילום: shutterstock)
גם זה מרגיש לכם יותר מדי? סכמו בכתב, אפילו בהודעת טקסט את תוכן הדברים. כל סיכום בסיסי בכתב, עדיף ופועל לטובתכם. כל דבר שנאמר בעל-פה, שיש בו עמימות והערכה כללית, הוא בדיוק המקור למחלוקות באמצע העבודה או בסיומה, בשלב התשלום.
מדוע הביקור בנכס חשוב? כי יש כל מיני משתנים שמשפיעים על המחיר: גובה הקירות, מצב הקירות, האם יש צורך בצביעת משקופים ודלתות, בכמה שכבות צבע מדובר, האם המחיר כולל צביעת כל החדרים והתקרה?
6 צפייה בגלריה
האם המחיר כולל כיסוי רהיטים וניקיון בסיום יום העבודה?
האם המחיר כולל כיסוי רהיטים וניקיון בסיום יום העבודה?
האם המחיר כולל כיסוי רהיטים וניקיון בסיום יום העבודה?
(צילום: shutterstock)
כמו כן, יש את שלב ההכנות: האם המחיר כולל כיסוי רהיטים והדבקת ניילון או מסקנטיפ על כל המתגים והשקעים בבית? האם המחיר כולל חומרים מונעי עובש? האם יש צורך בשכבת פריימר או לא (שכבת יסוד שתפקידה לגרום לצבע להיאחז בצורה טובה יותר)? את כל אלו כדאי לסכם מראש.
"כדאי לדעת שיש הבדל גדול בין דירה ריקה לבין דירה מרוהטת הכוללת פרקטים, שטיחים מקיר לקיר וארונות שצריך להזיז", מוסיפים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "לכן, חשוב כבר בשלב התמחור לציין במפורש האם יש צורך בהזזת רהיטים כבדים או בפירוק והרכבה שלהם.
"אם יש לכם פרקטים או שטיחים מקיר לקיר, לגיטימי שבעל המקצוע יגבה תוספת של כ-15 אחוז מהעלות הכוללת של העבודה. זאת, משום שהעבודה הופכת להרבה יותר מסורבלת עבורו, מחייבת כיסוי הרמטי של כל החיפויים ועבודה זהירה יותר שתמנע שריטות על הפרקט וטפטופי צבע שלא ניתן יהיה להסיר מבלי לגרום לנזק".
יש להתייחס גם לסוגיית הניקיון. מוקד השירות: "ישנם בעלי מקצוע שעבורם זה בסיסי ביותר לשמור על עבודה נקייה, ולכלול זאת במחיר. לעומתם, יש בעלי מקצוע שישאירו אתכם עם כל האבק, יריעות הניילון והקרטונים. למען הסר ספק, בקשו שהצעת המחיר תתייחס גם לעניין ניקיון הנכס תוך כדי ובסיום העבודה".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לא בוחרים מראש את הגוון הנדרש ואת האפקטים

אחד הטרנדים הבולטים כיום הוא צביעת חלק מהקירות בגוון שונה. ואולם, כשמדובר בשלב הצעת המחיר, דאגו שהיא תכלול פירוט של הקירות שנצבעים בגוון שונה, בייחוד אם הוא כהה. הסיבה לכך ברורה, אך חשוב להיות מודעים לה: צביעה בגוון כהה ושונה מגוון הקיר הקיים, מחייבת עבודה מדויקת יותר, שלוקחת זמן רב יותר. היא עולה אף יותר, אם אתם מנסים להבהיר קיר גהה במיוחד לגוון בהיר.
מוקד השירות: "פערי המחיר נובעים בעיקר משיקולי זמן העבודה ולא של עלות החומרים. כלומר עבור בעל מקצוע כל יום עבודה נוסף שווה כסף, ואם יש צורך בעבודה מיוחדת, בזמן ייבוש מיוחד או בצביעת אפקטים, הוא צריך לדעת זאת מראש ולתמחר לכם את זה לפני שאתם סוגרים איתו, ולא בדיעבד".
ברגע שהסכמתם לעבודה, אתם כבר די שבויים שלו, והוא יכול לגבות תעריף גבוה, מבלי שתהיה לכם יכולת מיקוח. לכן, את שלב ההתלבטויות, הסיור בחנויות ובחירת הגוון, עשו לפני שאתם מזמינים את בעל המקצוע אליכם.
כמה תעלה צביעת דירה? למחירון המלא לחצו כאן
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מסתפקים בהצעת מחיר לשתי שכבות צבע

אל תגידו "בוא נתחיל ונראה איך זה אחרי שתי שכבות צבע". מדוע? כי הצעת מחיר שמתייחסת מראש לכל האפשרויות, היא הרבה יותר כלכלית.
"אם אינכם בטוחים לכמה שכבות צבע יידרשו, בקשו הצעת מחיר שמתייחסת לכל האפשרויות", מציינים במוקד השירות. "מקסימום, לא תממשו את ההצעה. ישנן רמות גימור שונות, והן פונקציה של מצב הקירות הקיים: סוג הקיר (בלוקים, בטון או גבס) וסוג השפכטל (האם הוא רגיל או אמריקאי – שזה אומר שפכטל שכולל כמה שכבות ושיוף, עד להחלקת הקיר לרמת גימור גבוהה במיוחד".
כל שכבת צבע נוספת, מחייבת לא רק זמן עבודה, אלא גם זמן המתנה לייבוש, והגעה נוספת לביתכם. לכן, ככל שההצעה תהיה מפורטת יותר, כך יהיה לכם יותר שקט נפשי, ולא יהיו הפתעות ביום התשלום.

מתעלמים מעניין לוח-הזמנים

אמנם בהשוואה לעבודת שיפוצים נרחבת בבית, יש חשיבות קטנה יותר לתחימת העבודה בזמנים ברורים, אך גם כשמדובר בצבע, כדאי להתייחס למשך העבודה.
זאת, בייחוד אם אתם מתגוררים בנכס, והדבר פוגע משמעותית באורח החיים שלכם בבית, או אם אתם תלויים בבעל המקצוע לצורך מסירת דירה או מעבר לדירה חלופית בתאריך נקוב.
לכן, ובייחוד בעונת השיא של עבודות התחזוקה לבית (יולי-אוגוסט ולפני חגים), דאגו לציין במפורש תוך כמה זמן העבודה אמורה להסתיים, וקבעו קנס על כל יום של היעדרות בעל המקצוע.
עוד כתבות בנושא:
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מתעלמים מעניין האחריות על הצבע ועל תשתיות הבית שלכם

כדאי לציין במפורש מהו היקף האחריות על העבודה. גם אם נדמה לכם שעבודת צבע היא עבודה קלילה, זניחה וכזו שאתם יכולים לבצע בעצמכם, הרי שזו טעות.
אם פעם אחת צבעתם בעצמכם דירה מרוהטת, ודאי גיליתם עד כמה זה מורכב ומחייב עבודה מדויקת, כדי למנוע נזק לפאנלים, לריצוף, לריהוט, למשקופים, למראות, למתגים ולשקעי החשמל. בייחוד אם יש לכם ריהוט יוקרתי, פרקטים ושטיחים, אתם רוצים לדעת שבמקרה של נזק תהיו מכוסים. כמו כן, ברגע שבעל מקצוע מתחייב להיות אחראי לנזקים, מטבע הדברים הוא גם ישתדל יותר לצבוע בזהירות.
מוקד השירות: "עניין האחריות על הצביעה עצמה, מתחלק לנזקים שנגרמים כתוצאה מעבודה רשלנית לבין נזקים שאינם באחריותו של בעל המקצוע. כלומר, אם יש סדקים בצבע, כעבור תקופה קצרה לאחר הצביעה, והסיבה להם היא תזוזות מבניות של הבית, הרי שאין זה באחריות בעל המקצוע.
"לעומת זאת, קילופי צבע, הם לגמרי באחריותו, שכן הם מעידים על צביעה רשלנית, על שימוש בחומרים שלא מתאימים לתשתית הקיימת על הקירות או באי המתנה לייבוש מלא בין שכבות הצבע".
צריכים לצבוע את הבית? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 12:58, 29.06.20