המדינה מבקשת לדחות את תביעת הנזיקין בסך 8 מיליון שקל שהגיש נגדה איש העסקים מיכאל צ'רנוי בטענה להתרשלותה כלפיו בעצם הגשת כתב האישום נגדו בפרשת "בזק", פרשה שבה זוכה זיכוי מוחלט לאחר 13 שנים. המדינה טוענת כי "הטלת אחריות נזיקית על המשטרה או על הפרקליטות עלולה להרפות ולהרתיע את הרשויות מלבצע את תפקידן על פי חוק".
עוד טוענת המדינה כי "העובדה שצ'רנוי שילם לטענתו סכומים מופרזים בעבור ייצוג, אין בה כדי לחייב את קופת הציבור לשאת בסכומים אלו". המדינה טוענת כי אף שבית המשפט הפלילי זיכה את צ'רנוי מהעבירות שיוחסו לו, "לא נפלה כל רשלנות בניהול ההליך נגד צ'רנוי המקימה לו זכות לפיצוי מהציבור".
1 צפייה בגלריה
מיכאל צ'רנוי בכנס של ישראל ביתנו לאישור רשימת המועמדים לכנסת בבחירות הקרובות
מיכאל צ'רנוי בכנס של ישראל ביתנו לאישור רשימת המועמדים לכנסת בבחירות הקרובות
מיכאל צ'רנוי
(צילום: מוטי קמחי)
באוקטובר 2015, כ-13 שנים לאחר שהוגש כתב אישום נגד צ'רנוי ואיש העסקים גד זאבי, זוכו השניים על ידי בית המשפט המחוזי. ב-2016 קבע בית המשפט כי המדינה תפצה אותם בסכום המקסימלי של כ-300 אלף שקל לכל אחד. את הסכום שקיבל צ'רנוי תרם לעמותה של הרב גרוסמן. בדצמבר 2020 הגיש נגד המדינה את התביעה וטען: "היקף עסקיי צומצם ומעמדי ועושרי רחוקים מאוד משהיו".
פרשת בזק התפוצצה עם פתיחת החקירה הגלויה של משטרת ישראל במרץ 2001. במסגרת כתב האישום שהוגש ב-2002, טענה הפרקליטות כי ב-1999 תכננו זאבי וצ'רנוי לרכוש במשותף כ-20% ממניות בזק. על פי כתב האישום, הנאשמים צפו כי צ'רנוי לא יוכל לקבל היתר משר התקשורת להחזיק במניות, ולכן הוסכם ביניהם כי חלקו של צ'רנוי ברכישת המניות יהיה חסוי, ואילו זאבי יוצג כלפי הרשויות כאדם היחיד העומד מאחורי הרכישה. זאת, כאשר למשרד התקשורת חשוב היה לקבל שקיפות מלאה בעניין המחזיק במניות בזק, מסיבות ביטחוניות.
בתחילת שנות ה-2000 פורסם כי המשטרה חושדת שהמאפיה הרוסית מנסה להשתלט על בזק ושמו של צ'רנוי הוכתם. השניים טענו לאורך המשפט כי לא הייתה ביניהם כל שותפות וכי לא ניסו לרמות איש. עוד טענו כי צ'רנוי סיפק לזאבי הלוואה וניתנה לו אופציה בעתיד לרכוש חלק ממניות בזק שנרכשו בכפוף לאישור המדינה.
צ'רנוי, איש עסקים יהודי-אוקראיני, הוא בן זוגה לשעבר של ניקול ראידמן. בראשית שנות ה-90 עשה הון בעסקי המתכות והפחם ברוסיה ובמדינות חבר העמים. ביוני 1994 עלה לארץ עם משפחתו.
עורכי הדין ירון קוסטליץ ויואב סגל ממשרד קוסטליץ ושות' מסרו: "מפסק הדין עלה כי המדינה התרשלה בעצם ניהול ההליך הפלילי נגדו. מצופה היה כי תיקח אחריות ותפצה את צ'רנוי על הנזקים העצומים שנגרמו לו בשל התנהלות המדינה".