התוכנית הכלכלית הגדולה למשבר הקורונה, שגובשה במשך יותר משבוע במשרד האוצר, לא רק שאינה גדולה ומקיפה דיה, היא מבולבלת מאוד ומקפחת מגזרים שלמים. במשך שמונה ימים משכו הפקידים, אנשי בנק ישראל והיועץ הכלכלי של ראש הממשלה את עגלת התוכנית ימינה ושמאלה, למטה ולמעלה – ובסופו של יום שני יצאה תוכנית לא סדורה, שציבור העצמאים, השכירים, המפוטרים והיוצאים לחופשה ללא תשלום לא מצאו בה את ידיהם ורגליהם ואין בה לרוב מזור למצוקתם הכלכלית הקשה.
  • התוכנית הכלכלית: כאב הראש של שר האוצר הבא
  • התוכנית הכלכלית לטיפול במשבר: איך יחולק הכסף ולמי הוא מגיע?
  • תוכנית מלאת חורים ונאום פרידה שעדיף שהיה מתבצע בזמנים אחרים לגמרי
  • כל הסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - בערוץ הטלגרם שלנו
כך, למשל, לא היה ברור מדוע הופלו עצמאים מתחת לגיל 28 והוחלט שגם אם הם הושבתו מעבודה לא מגיע להם פיצוי. למשל, עורך דין צעיר או אדם שפתח פיצריה קטנה ונאלץ לסוגרה והם רק בני 27 וחצי לא יקבלו דבר. כשהעירו רואי חשבון, יועצי מס וראשי ארגוני העצמאים לאנשי האוצר כי זו איוולת, החליטו הפקידים, חלקם מבולבלים גם הם, להפחית את הגיל ל-23 ומעלה, אבל התיקון דורש גם אישור מחודש של הממשלה.
2 צפייה בגלריה
מרכזי קניות ריקים
מרכזי קניות ריקים
דיזנגוף סנטר הריק
(צילום: מוטי קמחי)
ומה גורלם של גנן עצמאי ורעייתו הגרפיקאית העצמאית, הורים לחמישה, שהכנסתם יחד הייתה ערב המשבר 22 אלף שקל. הרף לקבלת המענקים של 6,000 במרץ ו-8,000 שקל באפריל הועמד על תקרת הכנסות של 20 אלף שקל לתא המשפחתי. בגלל עוד 2,000 שקל אין לבני הזוג הכנסה של שקל כבר חודשיים. שבע נפשות צנחו פתאום לקו העוני.
2 צפייה בגלריה
משה כחלון
משה כחלון
שר האוצר, משה כחלון
(צילום: לע"מ)
ומה עם אדם מבוגר שחילק את דירתו לארבע דירות Airbnb של חדר, משכירן כחוק ומשלם מס כדין, וזה שישה שבועות אין בדירותיו נפש חיה ואין לו הכנסה של שקל וגם לא תהיה לו עוד חודשים רבים? "זה ענף התיירות. מגיעה לו הלוואה", פירש בקיא בתוכנית. ואחר טען שאולי מגיע לו המענק ואולי לא, שכן הוא עצמאי, אבל, הוא עבר את גיל 67 ויש לו פנסיה, אך לא קצבת זקנה.
"זאת התוכנית הכלכלית הגדולה והמקיפה ביותר בתולדות המדינה", התגאה בנאום הפרידה שלו שר האוצר, משה כחלון, וגם בזה אין דיוק. אמנם 80 מיליארד שקל הוא הסכום הגבוה ביותר, אך בהשפעתן על המשק היו לא מעט תוכניות שאינן נופלות ממנה כלל: תוכנית הלאמת הבנקים ב-1983, תוכנית הייצוב הגדולה בגין האינפלציה השנתית של 500% בשנת 1985, הגזירות הכלכליות אחרי מלחמת יום הכיפורים, ובוודאי תכנית הצנע הממשלתית בימיה הראשונים של המדינה היו משמעותיות לא פחות. רק שאז הבלגן לא חגג.

רק 40 מיליארד שקל השקעה

ביוני, ואולי ביולי, בתקווה שנגיף הקורונה ייעלם, יצטרכו בעלי העסקים והשכירים לנסות ולהתאושש. עד אז הם כבר משכו כספי חסכונות ופנסיה, נטלו הלוואות ענק, וחלקם גם ויתרו על הדירה שזה עתה רכשו ודחו השתלות שיניים וניתוחים יקרים
מתוך 80 מיליארד השקל של תוכנית הקורונה רק מחציתם, 40 מיליארד, הן למעשה השקעה של הממשלה. השאר אלה דחיות תשלומים והלוואות, שבהן נושאי העול הם בין השאר הבנקים ולא תקציב המדינה.
ביוני, ואולי ביולי, בתקווה שנגיף הקורונה ייעלם, יצטרכו בעלי העסקים והשכירים לנסות ולהתאושש. עד אז הם כבר משכו כספי חסכונות ופנסיה, נטלו הלוואות ענק, וחלקם גם ויתרו על הדירה שזה עתה רכשו ודחו השתלות שיניים וניתוחים יקרים.
כמה חבל שאפילו במצב הקשה של אזרחי המדינה הממשלה עדיין מגלה קמצנות לא מובנת: היום דרשו בוועדת הקורונה בכנסת שהמדינה תחזור בה מהטלת מס על המענקים לעצמאים. גם המגבלות על תשלום מענק לבני 67 ומעלה ואי דחיית תשלומי ארנונה גם לשכירים הם קמצנות שאינה במקומה במשבר כה גדול.
כשינסו האזרחים להתאושש בקיץ מהמכה שספגו בהפסדי השכר וההכנסות, וגם מהפגיעה הקשה בחסכונות שבקופות הגמל והפנסיה, הם ייאלצו לשלם את כל החשבונות שדחו להם – מיסים, חשמל, מים, אגרות וארנונה – ואת החשבונות החדשים שיקבלו גם יחד.
היציאה מהמשבר תהיה אז קשה שבעתיים. היום כבר עברנו את מיליון המובטלים השכירים, עוד 300 אלף הם מובטלים עצמאים. המיתון כבר החל כי לכולם אין כסף. בארה"ב, מתברר, מכינים היום עוד הזרקת מזומנים למשק אחרי תוכנית שני הטריליון, ובגרמניה מתכננים להכפיל את 400 מיליארד האירו שכבר העמידו לרשות המשק ובמענקים לאזרחים. ורק בישראל, 40 מיליארד שקל של הטבות שאינן הלוואות ודחיות תשלומים אמורים לפתור את בעייתם של תשעה מיליון ורבע תושבים.