שר הפנים אריה דרעי יאשר את הארכת שהותם המירבית של עובדים תאילנדים לחקלאות - מעבר לתקופה הרגילה בחוק. לאור האירועים בשבועות האחרונים ובהמשך לצווים שהוציא דרעי, הודיע היום (א׳) השר כי יפעיל את סמכותו בחוק הכניסה לישראל - סעיף 3א (ג1) ויאשר אורכה זמנית לעובדים. מדובר בכ-600 עובדים ששהותם תוארך.
1 צפייה בגלריה
עובדים מתאילנד בעוטף עזה
עובדים מתאילנד בעוטף עזה
עובדים מתאילנד בעוטף עזה
(צילום: בראל אפרים)
בעקבות הצווים שהוציא השר למניעת כניסה של זרים אשר שהו בתאילנד, הופסקה הגעתם של מאות עובדים חדשים מתאילנד לענף החקלאות ונמנעה חזרתם של 365 עובדים שנסעו לחופשה וטרם חזרו.
במטרה למנוע מחסור בעובדים, הודיע כאמור השר דרעי כי יאריך זמנית את אשרת השהייה והעבודה של העובדים התאילנדים הנמצאים בישראל וסיימו את תקופת השהיה בת 63 חודשים וכעת נמצאים בתקופת 60 ימי ההיערכות ליציאה.

"עלולה להיווצר פגיעה בענף החקלאות"

דרעי שלח לשר האוצר משה כחלון ושר העבודה והרווחה אופיר אקוניס, מכתב "בקשה להסכמתכם להפעלת סמכותי להאריך רישיונות עבודה של עובדי חקלאות זרים מעבר ל-63 חודשים בתקופת הפסקת כניסת עובדים זרים חדשים מתאילנד בעקבות מגפת הקורונה". דרעי כתב לשרים כי "הריני להביא לידיעתכם את כוונתי להתיר הארכת שהותם המרבית בישראל של עובדים זרים לחקלאות מעבר לתקופה הרגילה של עד 63 חודשים במדינה, וזאת בהתאם לסמכותי לפי חוק הכניסה לישראל, בהסכמת שר העבודה ובהיוועצות עם שר האוצר, ועל מנת למנוע פגיעה אפשרית בענף החקלאות בעקבות ההחלטה על הפסקת התרת כניסות של זרים לישראל מתאילנד עקב מגפת הקורונה".
דרעי מציין במכתבו כי "בעקבות הודעת משרד הבריאות, הוחלט ב-16 בפברואר שלא להתיר כניסת זרים לישראל ממדינות שונות באסיה, וזאת על מנת לצמצם אפשרות התפשטות מחלת הקורונה בישראל. בין היתר, הוחלט שלא להתיר כניסת זרים לישראל מתאילנד".
דרעי הוסיף כי "בעקבות ההחלטה האמורה, כ-500 עובדים זרים חדשים מתאילנד המוזמנים לישראל מדי חודש בחודשו לעבודה אצל חקלאים – לא יוכלו להיכנס למדינה, ובנוסף 365 עובדים זרים לחקלאות שיצאו לחופשות בתאילנד לא יוכלו לחזור לעבודה בישראל בתקופת הסגר. כך, מאחר ועובדי החקלאות הוותיקים בישראל צפויים לעזוב את המדינה בחודשים הקרובים בסיום תקופות העסקתם המרביות, עלולה להיווצר פגיעה בענף החקלאות בישראל, שאין ספק שהוא ענף כלכלי חשוב ביותר למשק כולו.
בהתאם לכך ביקש דרעי את הסכמתם של כחלון ואקוניס להארכה זמנית נוספת של שהות העובדים הזרים התאילנדים הנמצאים בישראל לענף החקלאות. דרעי צירף למכתבו רשימה שמית של העובדים הזרים בחקלאות העומדים בתנאים.

בהמשך - תיתכן הארכה נוספת

דרעי הוסיף כי "מאחר ובשלב זה לא ידוע כמה זמן יימשכו המגבלות ומתי יתחדשו הטיסות, מוצע בשלב הראשון להאריך את שהות העובדים הזרים עד ל-31 במאי, בדומה להחלטה שהתקבלה לגבי הארכת שהות עובדי הבניין הזרים, בעקבות סגירת השמיים לכניסת זרים חדשים מסין, בעקבות מגפת הקורונה. מוצע כי בהמשך, כל עוד לא חזרו טיסות סדירות של עובדי חקלאות זרים חדשים לישראל, אאריך את שהות העובדים הזרים הוותיקים במשך תקופות נוספות נדרשות לפי שיקול דעתי, כולם או חלקם".
לבסוף מציין דרעי כי "הארכת שהותו של כל עובד זר העונה על התנאים תיעשה בידי משרדי לאחר בדיקה פרטנית בעקבות פנייה מחקלאי בעל היתר העסקה פנוי ובתוקף להעסיקו, ובתנאי שלא ימצא מניעה אחרת להישארותו לצורך עבודה בישראל בהתאם לנהלים הרגילים של משרדי החלים לעניין זה".