רוצים לחדש את הבית בתקציב נמוך יחסית? ובכן השינויים הקלים, המהירים והזולים ביותר הם בתחום התאורה והצבע. מדוע חשוב מאוד לבחור אותם במקביל, וכיצד הם ישפיעו האחד על השני? גם אם אין לכם תקציב למעצב או ליועץ תאורה, תוכלו לעשות הרבה בעצמכם, אם תעקבו אחרי הכללים הבסיסיים.
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אל תסמכו על שם הצבע, תבדקו אותו בעיניים על הקיר בבית

כיום יש הרבה שמות מבלבלים לגוונים, והתחושה היא שלא כולם יודעים בדיוק להגדיר את הצבע.
"זה נכון", מסכים מוטי זהבי, קבלן צבע מאתר "המקצוענים". "פעמים רבות דיירים ובעלי נכסים משתמשים בשמות של צבעים, ולא בהכרח מתכוונים לגוון שאמרו. לכן, כדאי מאוד להיזהר עם מילים כמו "קרם", "שמנת" או "לבן שבור", כי לא כל אחד יודע לכנות את הגוון שהוא אוהב בשם המדויק שלו.
ואז, אם תתנו הנחיה מילולית לבעל המקצוע, בכלל לא בטוח שתאהבו את התוצאה. זהבי: "גוונים לא תמיד ניתנים להגדרה במילים, בייחוד כיום עם מבחר ערבובי גוון ייחודיים, והמבחר העצום שיש בחנויות הצבע".
11 צפייה בגלריה
משחקי אור וצל על הקיר
משחקי אור וצל על הקיר
משחקי אור וצל על הקיר
(צילום: שירן כרמל, באדיבות מעצב הפנים בוריס סולטנוב)

אל תתעצלו, ערכו ניסוי צבע

"כשמדובר בגוונים מיוחדים, הדרך הכי טובה לבחור גוון בצורה מדויקת היא לדגום את מספר גוונים שאוהבים ומתלבטים לגביהם, ולצבוע כמה 'ריבועים' של צבע", ממליץ זהבי. "כל 'ריבוע' בגודל של בין 50 סמ"ר ל-100 סמ"ר, על גבי קיר אחד שנמצא בקרבת תאורה טבעית.
"ואז, כשהגוון מתייבש לגמרי, בודקים אותו גם באור יום וגם בשעות הערב, ורואים איזה מהגוונים הכי מתאים לבית ולתנאי התאורה שבו. זה קריטי כשמדובר בבחירת גוון כהה ודומיננטי, שיהיה מאוד מורגש באותו החלל".
"לאחר יום-יומיים בדירה, ולאחר שמצמידים רהיטים או טקסטיל שמתכננים לשים בדירה, יכולים לקבל החלטה מושכלת יותר", מוסיף זהבי. "זה הרבה יותר זול, מונע זמן ועוגמת נפש".
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ומה קורה אם מתחרטים, ומחליטים לצבוע בגוון אחר את כל הקיר, האם שאריות הצבע מורגשות?
זהבי: "לא. עובי הצבע הוא מאוד דק ולא מורגש. ניתן בקלות לצבוע שכבת צבע נוספת מעל, כך שלא יהיה זכר לניסוי הצבע הזה".
כמה אמורה לעלות בדיקה כזו והאם זה שווה את ההשקעה והטירחה?
זהבי: "דוגמית של גוון יכולה לעלות כמה עשרות שקלים, ולחסוך כמה אלפי שקלים על טעות בבחירת הגוון. הזמן, הלכלוך, ימי החופש וכל ההתעסקות – לא מצדיקים את הטעות הזו. לכן, לא כדאי להסתפק בבחירת גוון ממבט עליו במניפת הגוונים, אלא לדגום אותו בצורה משמעותית יותר על הקיר עצמו".

זהירות, טרנד שימאס לכם ממנו

"לעתים, אנשים רואים בבית כלשהו אפקט על הקיר, ורוצים את אותו האפקט אצלם בבית", אומר זהבי. "לא תמיד הם מקדישים מספיק מחשבה לשאלה אם יאהבו אותו לאורך זמן, והאם הוא מתאים לשאר הפריטים בבית שלהם: ריצוף, משקופים, רהיטים וטקסטיל.
"לכן, ולמרות שמתחדשים רק בקיר אחד לעתים, כדאי שהוא יהיה הרמוני. הרבה הולכים אחרי טרנד, כשהוא בכלל לא קשור לבית שלהם לא מבחינת גוונים ולא מבחינת סגנון".
תוכל לתת דוגמה לטרנד נוכחי, שלא בהכרח יתאים לכל בית?
"למשל, הרבה מבקשים לאחרונה קיר בטון", אומר זהבי. "אם זה בית בסגנון מודרני-אורבני, זה יכול להיות שילוב מנצח. ואולם, בבית בסגנון כפרי-מודרני, שרוב פלטת הגוונים שלו היא של חום-שמנת ועץ, זה יכול להיראות כמו נטע זר. זה לא שאם תצבעו קיר בטון, כל הבית פתאום יהפוך להיות מודרני".
11 צפייה בגלריה
קיר כחול ליד המדרגות או בחלקן האחורי? השקיעו מחשבה גם במיקום ולא רק בצבע
קיר כחול ליד המדרגות או בחלקן האחורי? השקיעו מחשבה גם במיקום ולא רק בצבע
קיר כחול ליד המדרגות או בחלקן האחורי? השקיעו מחשבה גם במיקום ולא רק בצבע
(צילום: shutterstock)
לא רק לבחירת הגוון יש השפעה על המראה הכולל ועל השאלה אם לא יימאס לכם ממנו תוך זמן קצר, אלא גם לבחירת הקיר עצמו.
זהבי: "לעתים אנשים מבקשים לצבוע את קיר הטלוויזיה בצבע דומיננטי. כשמדובר בקיר גדול מדי, זו יכולה להיות טעות. לעתים, מוטב לצבוע את הקיר שליד פינת האוכל, או רק חלק מקיר הטלוויזיה".
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הרבה אנשים חוששים שאם יצבעו קיר אחד בגוון כהה במיוחד, הם יתקשו להיפטר ממנו בהמשך, ולהבהיר אותו. עד כמה זה נכון?
"זה נכון שלהפיכת קיר הצבוע בשחור לקיר לבן, דרושות 3-4 שכבות של צבע", אומר זהבי. "זאת, בשונה מצביעת הקיר מלבן ללבן, שאז מספיקות רק 2 שכבות צבע. ואולם, בחישוב כולל של עלויות שיפוץ, עלויות רהיטים או טקסטיל, זו למעשה אחת השיטות הזולות לשינוי ולהתחדשות בבית. האפקט שצבע נותן אפילו על קיר אחד, בהשוואה לרהיט שעולה כמה אלפי שקלים הוא בהחלט בר השגה וקל יחסית לשינוי אם מתחרטים".
11 צפייה בגלריה
 גופי תאורה נסתרים בתקרת גבס, עם אלומה ממוקדת יוצרים ענני תאורה
 גופי תאורה נסתרים בתקרת גבס, עם אלומה ממוקדת יוצרים ענני תאורה
גופי תאורה נסתרים בתקרת גבס, עם אלומה ממוקדת יוצרים ענני תאורה
(צילום: שירן כרמל, באדיבות מעצב הפנים, בוריס סולטנוב)

מה הקשר בין התאורה לצבע?

"חלל בשעות היום, יראה וירגיש שונה מאות מאותו החלל בשעות הלילה", מסביר בוריס סולטנוב, מעצב פנים ומרצה בבית-הספר לעיצוב פנים של ברברה ברזין.
"התאורה, משפיעה על הכל. לכן, כשמקבלים החלטה על צבעוניות הבית, כדאי לקחת בחשבון את עניין התאורה".
לדבריו, "גוון הקירות, הרצפה והריהוט – כל אלו יושפעו ממיקומי התאורה המלאכותית ומהעוצמה שלה.
"תאורה טבעית אך ישירה בצהרי היום ולקראת הערב (חלונות לדרום, דרום-מערב ומערב) תחייב פתרונות לצמצום כניסת האור הישיר ולפיזורו. זאת, על מנת שלא יפגע ולא יגרום לדהייה ולכתמי צבע על פרטי ריהוט, תמונות וטקסטיל".
גם מניעת סינוור היא משימה משמעותית כאן. סולטנוב: "גוונים מעט כהים יותר בחלל כזה עשויים לסייע לאזן את האור החזק ממילא.
"ואולם, אם רוב האור הטבעי נחסם בתריסים – הפתרון הוא הפוך – לפתור את האפלוליות הכפויה בגוונים בהירים יותר ומחזירי האור. כך גם תאורת יום מפוזרת יותר (חלונות לצפון מזרח, ובעיקר לצפון) – גם היא תתאזן טוב יותר עם גוונים בהירים, שיחזירו את האור העמום וידגישו את עוצמתו".
11 צפייה בגלריה
תאורה מצדי המראה תמנע צל על הפנים, ועדיפה על תאורה עליונה
תאורה מצדי המראה תמנע צל על הפנים, ועדיפה על תאורה עליונה
תאורה מצדי המראה תמנע צל על הפנים, ועדיפה על תאורה עליונה
(צילום: shutterstock)

נורת קבלן במרכז החדר? הולכת להיעלם בעתיד

בימינו, ישנה נטייה להיפרד משיטת התאורה המלאכותית שהתבססה על גוף תאורה מרכזי בכל חדר. "זו שיטת הארה ארכאית, שראשיתה לפני יותר ממאה שנה. מקורה ברצון לחסוך בעלויות הגבוהות של החשמל לתאורה", אומר סולטנוב.
"כיום, לאור התקדמות הטכנולוגיה, ניתן להאיר בית דו-קומתי ענק בעלות שבה יכולנו להאיר חדר אחד, לפני 30 שנה".
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לדברי סולטנוב, "המגמה כיום היא לכיוון של פיזור של כמות גדולה של מקורות אור לא חזקים בחלל, המייצרים, כל אחד בתורו, מעין ענני תאורה על משטחים, מוצרי אמנות וקירות".
כתוצאה מכך, העין שלנו פוגשת גוונים שונים של אותו צבע על משטח אחיד, כמו קיר או חזית יפה של מטבח.
סולטנוב: "תופעה זו, מעניקה עומק ועניין לתמונה המתקבלת. משהו בחוויה בחלל כזה מזכיר איזה רוגע טבעי שמשולב עם ההתרגשות והרומנטיות, המוכרות לנו מתאורת נרות בלילה. מעין איזון עדין, נעים שמוסיף תחושה יוקרתית מתוחכמת יותר לבית".
11 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ חו"ל, באדיבות קרני תכלת)
כיצד מייצרים את אפשרויות ההארה השונות האלו?
"ניתן לעשות זאת בעזרת גופי תאורה שולחניים או רצפתיים בפינות השונות בחלל", מפרט סולטנוב, "בנוסף, ניתן לשלב גופי תאורה שקועים בקירות או בתקרות גבס, עם אלומה ממוקדת ומכוונת לאזורים שמצדיקים תשומת לב".
לדבריו, "מדובר בגופים זולים יחסית וחסכוניים. גופים שקועים מסוג 'דארק-לייט', השקועים בתוך התקרה המונמכת, כך שלא רואים את הנורה עצמה. הדבר היחיד שרואים הוא האור על גבי המשטח אליו מכוון גוף התאורה. חשוב למקם אותם, בהתאם לשימוש שעושים באותו החדר, ולדאוג להימנע מסנוור".
מי שבכל זאת חובב גופי תאורה בולטים וחשופים, יכול לתלות תאורה חיצונית מתכווננת. למשל, פסי צבירה בולטים, שנחשבים למאוד פופולריים כיום.
סוולטנוב: "היתרון בגופים אלו, היא שניתן לשנות אותם בהמשך, בהתאם לתקציב, שינוי מיקומי ריהוט בחלל והעדפה.
כלומר, ניתן לכוון את כמות האור, את מיקום הספוטים, את מספרם ואת העוצמה שלהם, גם בשלב מאוחר יותר של המגורים בבית. המודולריות שהם מאפשרים, היא מאוד פרקטית, חסכונית ומאפשרת גמישות בעתיד".
עוד כתבות בנושא:
11 צפייה בגלריה
גופים שולחניים לצד תאורת קיר
גופים שולחניים לצד תאורת קיר
גופים שולחניים לצד תאורת קיר
(צילום: יח"צ, באדיבות)

איך בוחרים את גוון התאורה בבית?

כדאי מאוד לא ליפול למלכודת של תאורה 'צהובה' בבית, מתוך מחשבה שזה מעניק תחושה חמימה וביתית יותר.
"גם אם גווני השמש והאדמה, משדרים לנו תחושה ביתית יותר, צריך להבין שזה משבש לחלוטין את כל הגוונים באותו החלל", מסביר סולטנוב. "גוון זה צובע את כל הפריטים בבית במעין גוון אדמדם-כתום. שום צילום או ציור לא יהיה דומה לעצמו, כפי שהוא נראה באור השמש. כך גם לגבי גוון הקירות, הרהיטים והטקסטיל המושקע שלכם".
כמובן, שלא כדאי לעשות גם את הטעות ההפוכה ולבחור בגוון בהיר וכחלחל, שאולי יגרום לכם לראות הכל בצורה ברורה, אך עם גוונים חיוורים ולא נעימים לעין.
אז מהי ההמלצה מבחינת גוון התאורה?
סולטנוב: "מומלץ לשים נורות בגוון של 3,000 קלווין. זהו גוון ביניים שהוא בין צהבהב לחללבי. הוא לא צהוב מדי (2,000-2,500 קלווין) ולא לבן פלורסנטי מדי (של 4,500 קלווין) שמזכיר חוויה של בית-מרקחת".
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 09:07, 06.11.20