לפני שאתם ממהרים להכריז על ריהוט הגן שלכם כגרוטאות נסו לדמיין אותם לאחר חידוש. יכול להיות שתתאהבו בהם מחדש, ואף תעדיפו את הצבעוניות החדשה שלהם. זה לוקח כמה שעות ספורות של עבודה, שיכולה להיות מהנה ואף ממכרת.
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הריהוט, שחשוף לפגעי מזג אוויר (גשם בחורף ושמש ישראלית קופחת בקיץ), כבר בטוח ראה ימים יפים יותר.
מעבר לחיסכון בכסף, הרי שמדובר בפעילות שמגבשת מאוד עם הילדים, כזו שמחברת אותם לערכים של קיימות ומיחזור היא גם בהחלט מעודדת יצירתיות בתחומים נוספים.
אין מניעה לחדש רהיטים ללא חשש גם עם ילדים, תוך הקפדה על הוראות בטיחות, עבודה עם משקפיים וכפפות, שימוש בחומרים ידידותיים על בסיס מים והשגחה צמודה עליהם.
אז מרגישים שהגיע הזמן להחזיר חיים לריהוט הגן? בין אם הם במרפסת, על הגג או בחצר, זה בדיוק הזמן להשקיע בהם, כי יש לכם עוד כמה חודשים טובים ליהנות מהם.
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה כדאי לחדש? כל מה שמעץ, אבל לא רק

קיימים כיום פתרונות לחידוש של רהיטים ושאר אביזרי חוץ, מכל החומרים. במדריך זה נתמקד בעיקר בחידוש פריטי עץ. אמנם יש להם את המראה הכי טבעי ושורשי, אך הם גם אלו שמתכלים במהירות הכי גבוהה. בוודאי חלקם דהו, איבדו את הצבע ואת הברק, או התקלפו.
מה תוכלו לחדש עם קצת תושייה וזמן פנוי? כיסאות ושולחנות מעץ, דלתות, תיבות דואר, מלונה וכל פריט אחר מעץ שברשותכם.
15 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות נירלט)
"חידוש ריהוט עץ כולל לרוב ניקוי, שיוף, הסרת חלקים רופפים ושומנים שנדבקו אליו וצביעה בגוון שקוף או בצבע אטום לבחירתכם", מסבירה הדס כהן, מנהלת תחום אדריכלים והשראה בנירלט.
"כידוע, עץ הוא חומר טבעי. אולם, בהיותו חומר אורגני, הוא חשוף יותר לפגעי מזג האוויר. שמש, גשם, לחות או יובש - כל אלו גורמים לו לדהות, להתבקע ולפתח עובש ופטריות".
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שלב ראשון: ליטוש

"העץ עשוי מסיבים המתרוממים החוצה", מסבירה כהן. "בין אם מדובר בעץ חדש לגמרי שטרם לוטש או בעץ ישן שבו הסיבים כבר התרוממו עקב שינויי טמפרטורה קיצוניים שיצרו התרחבות וכיווץ תכופים, חשוב להשקיע לפני הכל בשלב הליטוש".
הליטוש יסלק את הסיבים, ייצור משטח חלק ונוח לעבודה ויהיה הרבה יותר נעים למגע. זה חשוב במיוחד בריהוט שבא במגע עם העור שלנו (כמו כיסאות ושולחנות).
הרהיט ישן או צבוע? נקו אותו לפני הליטוש: "אם רהיט העץ חדש, ניתן ללטש אותו ללא כל הכנה מקדימה", מציינת כהן.
"לעומת זאת, אם מדובר ברהיט עץ ישן או צבוע, חשוב תחילה לנקות אותו היטב מאבק ומשומנים שנדבקו אל השכבה העליונה. יש לשטוף אותו ולהמתין לייבוש מלא שלו בשמש. רק לאחר ייבוש מוחלט, יש ללטש אותו היטב".
לדבריה, "הליטוש מסיר את השכבות הרופפות של הצבע או הלכה, וחושף את העץ שמתחת. בסיום, חשוב לנקות היטב את כל שאריות הנסורת והאבק שהצטברו במהלך הליטוש".
כדאי לבצע את הליטוש עם משייפת חשמלית, עם משייפת הפועלת באמצעות סוללה. אם הרהיט קטן יחסית, או עם יש לכם סבלנות רבה, תוכלו להסתפק גם בשיוף עם נייר זכוכית. שימו לב שיש דרגות שונות של חספוס, והתאימו את נייר הזכוכית לרמת הליטוש שתרצו להשיג.
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם אתם רואים את עצמכם מחדשים רהיט גדול יחסית, או יותר מפריט אחד, שווה לשקול להשקיע ברכישה חד-פעמית של משייפת, שתשמש אתכם לטווח רחוק לחידוש כל רהיט שהוא מעץ.
מדובר במוצר זול יחסית, שיחסוך לכם בעלויות של הזמנת בעל מקצוע לצורך תיקון קטן, מעבר לחדוות היצירה שהוא עלול להדביק אתכם בה".

שלב שני: צביעה בלכה או בצבע אטום

לאחר שליטשתם וניקיתם את שאריות נסורת העץ מהרהיט, זה הזמן לצבוע.
"לשמירה על המראה הטבעי והמקורי של העץ, תוכלו להסתפק במריחת לכה שקופה על בסיס מים. אם תרצו לשנות את גוון העץ המקורי, אך עדיין ליהנות ממראה העץ, תוכלו לצבוע אותו ב'לזור' (צבע על בסיס מים, שהוא חצי שקוף). הוא קיים במספר גוונים, ומעניק גוון מעודן של עץ, מבלי 'למחוק' את צורת העץ ממראה העיניים והסדקים הייחודי שלו.
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
חוץ מהגוון, שכבת הלזור מעניקה הגנה מפני נזקי מזג אוויר, מפני התפתחות עובש ומפני חרקים.
רוצים להתפרע עם צבע? בצדק. אחד הדברים הכי אפנתיים כיום הוא שימוש בצבעים דרמטיים בתוך הבית, ובגינה. לרוב, ממילא אחת לשנתיים תשקיעו בחידוש חוזר של הרהיט. לכן, גם אם תתחרטו, לאחר פעם אחת שתחדשו את הרהיט, תגלו כמה קל לשייף אותו ולצבוע בגוון אחר. לא חסרה השראה בגוגל וברשתות החברתיות, וגם אם לא נולדתם יצירתיים במיוחד עם מניפת גוונים בראש, תמיד ניתן לקחת השראה מאחרים, ולגלות שילובי צבעים שאתם אוהבים, אך פשוט לא חשבתם עליהם בעצמכם.
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לא לפחד מצבעים חזקים: תמיד אפשר לשייף ולצבוע שוב

מרפסת וגינה, ממילא צבעוניים בשל הפרחים והצמחים שבהם. לכן, גם לרהיטים, לעציצים ואפילו לכלי ההגשה, מגיע להיות צבעוניים ומשמחים.
בכל מקרה, כדי שהתוצאה לא תהיה צעקנית מדי, או תרגיש כמו גן ילדים, כדאי לבחור פלטת גוונים מראש.
כלומר, אם יש לכם יותר מפריט אחד לחדש, לא כדאי להתחיל עם אחד ורק אז לשבור את הראש לגבי השאר, אלא לבחור מראש את הצבעים של כולם מראש, ולרכוש את כל הגוונים, חומרי העבודה וכלי העבודה, עוד לפני שמתחילים.
אחרת, אתם עלולים להפוך את המשימה החווייתית הזו לעול, לפרויקט שנגרר עד סוף הקיץ, או נדחה ל'בין החגים'.
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מאט או מבריק? תלוי בכם

כיום כבר פחות ופחות משתמשים בצבעים על בסיס שמן. מעבר לעובדה שהם רעילים וגם בעלי מקצוע כבר לא מוכנים לעבוד איתם ולסכן את עצמם ביומיום, הרי שהם גם מאוד מלכלכים את הבגדים, מדיפים ריח חזק ונראים פחות טוב. כשמדובר בריהוט שאתם אמורים לשבת ולאכול עליו, חשוב כפליים לוודא שמדובר במוצר ידידותי.
לכן, ודאו שמדובר בצבע על בסיס מים. כהן: "לגבי הגימור הרי שיש גימור מאט (מכונה גימור משי) או גימור מבריק. שניהם יעניקו מראה אטום לעץ (כלומר, שיכסו את הטקסטורה שלו). ושוב, אם תרצו להחזיר לעץ את המראה המקורי שלו, תמיד תוכלו לשייף את הצבע".
כשמדובר בצבע אטום, הרי שהמבחר הרבה יותר גדול מאשר לזור (שהוא חצי שקוף ומגיע במבחר מוגבל מאוד של גוונים).
היתרון: תוכלו למעשה לבחור כל גוון שתרצו ממניפת צבעים, ולהתאים אותו בצורה מדויקת יותר לריצוף של המרפסת, לגוון של הדק, לטקסטיל שאתם מייעדים להניח על הריהוט או לכל אלמנט עיצובי אחר במרפסת או בגינה.
הסתבכתם? התחלתם לחדש ואין לכם כוח להמשיך? תמיד תוכלו להזמין נגר או הנדימן.
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד כתבות בנושא:
15 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות נירלט)

רגע לפני שמזמינים נגר או הנדימן: כמה דברים שכדאי לסגור מראש

כדי שלא יהיו אי הבנות, בייחוד בתחום הנגרות שהמחירון שלו אינו ברור ומובהק, כדאי מאוד להתעקש על הצעת מחיר בכתב.
"לא כדאי להסתפק במחיר גלובאלי או בהערכת מחיר כללית, נעדרת פירוט שלרוב אינה מחייבת", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"אחרת, בשלב התשלום, אתם עלולים לגלות כל מיני תוספות מפתיעות למחיר שסוכם מראש. חשוב לציין מה העבודה כוללת (כמה שלבי עבודה, כמה שכבות של צבע, עלות החומרים ומי אחראי לספק אותם".
כמו כן, כדאי לבקש שבעל המקצוע יפתח קופסה חדשה לידכם, כדי לוודא שהחומרים בהם נעשה שימוש הם של חברה מוכרת בעלת תו תקן כנדרש. זאת, בייחוד כשמדובר בעבודה בהיקף גדול יחסית, עם מספר פרטי ריהוט, כשהאזור אמור לשמש אתכם ביומיום (לרבות ילדים קטנים ובעלי-חיים).
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הימנעו משימוש בצבעים רעילים, גם אם הם זולים יותר. כיום יש מספיק חומרים המיועדים לחידוש עץ, שעמידים בפני תנאי האקלים הישראליים, ואינם מדיפים רעלים.
"אם הזמנתם הנדימן (ולא נגר), דעו שעבור כל תיקון נוסף בבית, תוספת המחיר שתשלמו תהיה הרבה יותר נמוכה", ממליצים במוקד השירות.
"לכן, שווה להכין רשימת תיקונים ושפצורים שדחיתם זמן רב, ולתמחר אותם במחיר גלובאלי. אחרת, לצורך כל תליית מדף, התקנת טלוויזיה על הקיר או החלפת גוף תאורה – תשלמו הרבה יותר בנפרד".