גורמים במשרד הבריאות פנו בימים האחרונים לד"ר פישר - יצרנית המותג אלכוג'ל, המחזיקה 65% משוק הג'ל האלכוהולי לידיים - לבדוק אם יש לה מספיק תכשירים ממשפחת הפולידין והספטיל. כן שאלו על ההיערכות בתחום האלכוג'ל, אף שזה לא מוצר ברישוי רפואי. בתוך עמם הם יושבים - והעם רוצה אלכוג'ל. הבקבוקון עם כדורי הג'ל שחובבי היגיינה אדוקים נושאים לכל מקום, הפך למגן הלאומי נגד קורונה, אף שאין כל הוכחה שהוא מונע הידבקות במחלה.
הצרכנים מרוקנים את המדפים ואוגרים את המוצר. מנכ"ל החברה, משה זילברשטיין, מצהיר כי בסופר-פארם המדפים של מוצרי החיטוי נראים "כמו חנויות במוסקבה במאה הקודמת". בסנו המתחרה מדווח המנכ"ל, יובל לנדסברג, כי "המכונות עברו מייצור של יום-יומיים בחודש, ל-24 שעות ביממה".
2 צפייה בגלריה
מפעל סנו פס ייצור לאלכוהול ג'ל לחיטוי
מפעל סנו פס ייצור לאלכוהול ג'ל לחיטוי
מפעל סנו, פס ייצור לג'ל לחיטוי
(צילום: יח"צ סנו)

זינוק של 400% במכירות

הבהלה לג'ל אדירה. לפי ד"ר פישר, בפברואר זינקו המכירות ב-400% לעומת החודש המקביל. בסופר-פארם מכרו ביום כמות של חודש, וגם ב-Be מעידים על ביקוש עצום, לצד חטיפת מסכות, כפפות ומחטאי משטחים.
לדברי זילברשטיין, "זה טירוף. ביום שישי המחסנים שלנו היו ריקים. אפס מוצרים מתוך 25 סוגי מוצרי אלכוהול-ג'ל. היום נכנסו 100 אלף חתיכות, ועד הצהריים הכל נגמר. כל מה שמגיע, יוצא באותו יום. הוספנו משמרות ועובדים, הפעלנו עוד קווי ייצור ששיפצנו בזריזות. רשת גדולה דיווחה לנו שביום אחד, אחרי ביקור הקוריאנים, מכרה פי 6 מביום רגיל. המכירות עולות עם הסלמת המצב ועם הדיווחים בתקשורת.
"יש גם ביקוש מוגבר במוסדות. אל על קנתה ג'ל לכל שירותי המטוסים, רשות המיסים, וחברות שמקבלות קהל כמו הפניקס ומגדל, וגם תעשייה אווירית. עד היום הם ישבו על הגדר, תהו אם לקנות את זה לעסק באופן קבוע, ועכשיו הם מסתערים, הוצאנו גם מוצרים חדשים, כמו ספריי ומוצרים להורים מחתלים ולבעלי כלב, אבל כרגע כל הייצור מוקדש למוצרים עם הביקוש הגבוה".
כמה קווי ייצור מייצרים אלכוג'ל?
"שבעה. יש לחברה שלנו 2,000 מוצרים, אך כרגע אנחנו נאלצים לייצר פחות מוצרים אחרים כמו סבון נוזלי קמיל בלו, ויהיה בו מחסור. מזמינים מאיתנו 100 יחידות אלכוג'ל, למחרת אומרים לנו 'תתקן ל-200', ובהמשך היום, 'בעצם ל-300'. יש אלפי אנשים בבידוד, וזה לא הולך למקום טוב. כיוון שהמחסור הוא בבקבוקים קטנים, עדיף לקנות 500 או 270 מ"ל, למלא במשאבה בקבוקים של 100 ולחלק לבני הבית. זה יוצא חצי מחיר".
יש מחסור בחומרי גלם?
"בעיקר באריזות. פקקים ורכיבים נוספים אני מביא בהטסה. עד לאחרונה הבאתי אותם באונייה. והיום אין אונייה. למי יש זמן. זו טיסה דרך אירופה וארה"ב, אבל זה מגיע תוך 10 ימים לעומת 5 שבועות בים".



"אין הבטחה להגנה מוחלטת נגד הקורונה"

סנו היא השחקנית השנייה, שמחזיקה 21% מהקטגוריה. בימים אלה היא מתחרה בד"ר פישר ביתר עוז, כי מי שמצליח להציב סחורה על המדף, הוא זה שזוכה במכירות. לדברי יובל לנדנסברג, מנכ"ל החברה, "הביקוש גדל במאות אחוזים. אנחנו מנסים לספק אותו, אך מתקשים לעשות זאת בטווח כל כך קצר. המכונות שלנו במפעל קוסמופארם בעמק חפר עובדות 24 שעות, וזה לא מספיק. כל יום, כל שבוע הביקוש מטפס".
עוד מוצרי חיטוי גדלו במכירות?
"אקונומיקה סנו ז'אוול, וגם סנו 99.9 שמתחרה בדטול (מוצר לחיטוי משטחים, מ"ק). גם זה שוק בעלייה, אבל של עשרות אחוזים".
זה נשמע כמו אמירה בעייתית: משמיד 99.9% מהחיידקים. חלק מהמוצרים בשוק מתיימרים להשמיד גם וירוסים. מה מזה נכון?
"זה לא משהו שהמצאנו. האמריקנים עשרות שנים משתמשים במוצרים האלו. זה לא מונע אבל מצמצם את יכולת ההידבקות. ההמלצה במשרד הבריאות היא לשטוף ידיים בסבון, ואם אין סבון בנמצא, להשתמש באלכוהול ג'ל. המוצרים נבדקו לחיידקים ו-וירוסים מסוימים, אך עוד לא נבדקו לקורונה".
גם לטענת זילברשטיין, המוצר טוב למניעה, אך אין הבטחה להגנה מוחלטת נגד נגיף הקורונה. "זה מורכב מאלכוהול ועוד חומרים שמייצבים את הפורמולה ונותנים הגנה לידיים, לחות", הוא מסביר. "חומר החיטוי, 70% אלכוהול, משמיד 99.9% מהחיידקים. לגבי קורונה, אני לא מבטיח כלום נגד משהו שלא נבדק. ארגון הבריאות העולמי ממליץ להשתמש באלכוהול ג'ל, וגם CDC, המרכז לבקרת מחלות בארה"ב, ממליץ על אלכוהול 70%".
ומה קורה למחירים? זילברשטיין: "יש הכל. מכאלו שעושים סיבוב על הצרכן ועד כאלו שהחליטו שזה 'לוס לידר', נוזיל אותו מאוד כדי למשוך קונים. למשל, בקופות של שופרסל ו-Be מוכרים ג'ל עם מתלה לתיק ב-9.90 שקלים. זה מחיר כסאח שאין כמותו".
ובסוף תהיה עליית מחירים?
"אנחנו מנסים עדיין להחזיק את המחיר, אבל לא נצליח לאורך זמן. התשומות מתייקרות, ובשלב מסוים, לא נוכל לרסן עליית מחירים".

איך המחירים, והאם מותג פרטי זול יותר

לפי בדיקה שערכנו בין 15 בדצמבר ל-1 במרץ, חלק מהרשתות ייקרו את המוצרים. ויקטורי ייקרה אלכוג'ל 500 מ"ל ריח תפוח מ-20 שקל ל-35, וברמי לוי הוא עולה 30 שקל, כשלפני 3 חודשים עלה במבצע 20 שקל. מוצר זהה ללא ריח נמכר שם ב-20 שקל במבצע. בחצי חינם הוא נמכר ב-20 שקל ללא מבצעים.
המוצר הכי נמכר הוא אלכוג'ל 100 מ"ל: 18 שקל בסופר-פארם (לעיתים 10 שקלים במבצע), 10 בחצי חינם, ב-Be הוא עולה 12, ובטיב טעם 19-10. המתחרה, סנו מדיק 100 מ"ל, עולה 14-5 שקל.
אלכוג'ל 30 מ"ל ומתלה לתיק עולה 26 שקל בסופר-פארם, ו-10 בשופרסל וב-Be. אלכוג'ל 270 מ"ל עולה ברשתות 27-25 שקל. בסנו מדיק 300 מ"ל היו פערים אדירים: מ-17 שקל באושר עד, עד ל-34 בסופר-פארם - כפול.
ויש גם מותגים פרטיים, כמו לייף של סופר-פארם. ג'ל היגייני שקוף 66% 100 מ"ל עולה 10-8 שקלים, בדומה לד"ר פישר. ב-Be, אלכוהול ג'ל ניחוח בננה-מלון 100 מ"ל תוצרת אמיליה עולה 9 שקלים; בדצמבר הוצעו שניים ב-10 שקלים.

על קורונה החומרים עוד לא נבדקו

המוצרים האלו בכלל אמינים? לאחרונה אולצה רקיט בנקיזר הבריטית לפרסם הבהרה לגבי כיתוב על מוצריה. על תרסיס חיטוי משטחים דטול נכתב שהוא משמיד, בין היתר, נגיף קורונה אנושי, והחברה הדגישה שזה לא הנגיף המשתולל כעת בעולם: "זה זן חדש, דומה מאוד", צוין, "ואנחנו ממשיכים לעבוד על הבנתו".
מנהלת מפעל קוסמופארם של סנו, רונית בר-נתן, שלחה לנו דו"ח, לפיו המוצרים משמידים 9 סוגי חיידקים, ונגיפי שפעת החזירים. "הקורונה הוא ממשפחת הקורונה, והיא ממשפחת האינפלואנזה. תוך שניות מתים 99.9% מהווירוסים האלו. את הווירוס הזה עוד צריך לחקור, אבל הוא מאותה משפחה. חשוב שמשרד הבריאות יבהיר איזה מוצר יעיל במניעת הידבקות. אם אני לא שטפתי ידיים ונגעתי בדלת, אדם שייגע בה יכול להידבק אם מערכת החיסון שלו חלשה. הקורונה שורד 9 ימים על משטח. לכן הכרחיים שטיפת ידיים בסבון - או שימוש בג'ל".