שלב נוסף באישור התוכנית שתחליף את מחיר למשתכן: משרד הבינוי והשיכון פרסם היום (ד') את טיוטת תוכנית השיווקים החדשה של השר יעקב ליצמן, לאחר שעלתה לסדר היום של מועצת מקרקעי ישראל ותובא לדיון ולאישור בשבוע הבא. אישור התוכנית במועצה יאפשר התחלת שיווק מכרזים לדיור במחיר מופחת באזורי הביקוש ומכרזים פומביים באזורי היוקרה. אולם רק עם קבלת מקור תקציבי - שיתקבל לאחר אישור תקציב המדינה - יחלו השיווקים של דירות מסובסדות באזורי הפריפריה.
התוכנית מחלקת את ישראל לשלושה אזורים לפי ערך הקרקע - פריפריה, ביקוש ויוקרה - כאשר באזורי הפריפריה ובאזורי הביקוש יוצע דיור מופחת לזכאים חסרי דירה בשיטה של הגרלות, ואילו באזורי יוקרה ישווקו מכרזים לקבלנים בשוק החופשי בשיטת כוחות השוק - כל המרבה במחיר.
2 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן
שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן
(צילום: עמית שאבי)
לראשונה פורסם כי אזורי הביקוש יובדלו מאזורי היוקרה בכך שיכללו מכרזים עבור קרקעות שבהן ייבנו דירות שמחיריהן לא יעלו על יותר מסכום של 22 אלף שקל למ"ר. באופן זה מבקשת התוכנית לאפשר לזכאים רכישת דיור במחיר מופחת בערים כגון מודיעין, רחובות, יבנה, גדרה, ראשון לציון, נתניה, אשדוד, חדרה, באר יעקב ועוד. המשמעות היא שאזורים שבהם מחירי הדירות עולים על סכום של 22 אלף שקל למ"ר יוגדרו אזורי יוקרה ושם יבוטלו ההנחות של המדינה. זאת בניגוד לתוכנית מחיר למשתכן שסיפקה הנחות גם באזורים אלה.
בערים באזורי ביקוש יתקיימו שתי שיטות שיווק: ראשונה תהיה תחרות על מחיר הקרקע הגבוה ביותר, כאשר המחיר למ"ר והוצאות הפיתוח יהיו קבועים (כלומר, כאמור, מקסימום עד לתקרה של 22 אלף שקל ללא מע"מ); והשנייה תחרות על מחיר למ"ר הנמוך ביותר, כאשר קיים מחיר מקסימום ומחיר מינימום, והוצאות הפיתוח ומחיר הקרקע יהיו קבועים.
באזורי היוקרה, בערים שבהן המחיר למ"ר בנוי גבוה במיוחד, תשווק הקרקע במכרז פומבי, כאמור, לכל המרבה במחיר וללא כל סבסוד מצד המדינה. בין היתר מדובר בערים תל אביב, גבעתיים, הרצליה, רמת השרון ועוד.
שיטת שיווק הקרקעות באזורי הפריפריה תאפשר תחרות על גובה תשלום הוצאות הפיתוח, לאחר מתן סבסוד מהמדינה, כאשר מחירי הקרקע יהיו קבועים והמחיר למ"ר קבוע. המחירים עדיין לא ידועים ויקבעו במועד פרסום המכרזים. מדובר בין היתר בערים אשקלון, בית שאן, טבריה, מגדל העמק, נתיבות, אופקים, דימונה, צפת, קריית שמונה, שדרות ועוד.
השר ליצמן אמר כי "התוכנית שלנו לפתרון לדיור לזוגות צעירים וחיזוק הפריפריה מוגשת למועצת מינהל מקרקעי ישראל בימים אלה. מדובר בצעד משמעותי לקראת יישומה בשטח. התוכנית תסייע לאזרחים רבים במתן סיוע בדיור בייחוד בתקופה זו ותביא תנופה חזקה בערי הפריפריה, בנגב ובגליל".
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יאיר פינס, הוסיף: "הבאת התוכנית לאישור דווקא בעת הזו של הקפאה תקציבית קריטית להאצת ענף הבנייה וככזו לצמיחת המשק כולו".
מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שומרון, ציין כי "מיד לאחר אישור התוכנית החדשה, רשות מקרקעי ישראל תפעל בהתאם לעקרונותיה, מתוך מטרה להעלות את קצב השיווקים, שנפגע בשנה האחרונה, בין היתר בצל רצף מערכות בחירות. התוכנית החדשה מבטיחה את המשך שיווקי קרקעות למגורים בישראל, באופן שיגדיל את ההיצע ויאפשר רכישת דירה במחיר ראוי".