המסחר בוול סטריט: וול סטריט נועלת שבוע נוסף תחת משבר הקורונה - מדד דאו ג'ונס מחק היום 1.7%, נאסד"ק ו-S&P 500 נחלשו ב-1.5%. בלטו: טסלה טיפסה ב-5.7%, לאחר שעקפה את התחזיות למכירת רכבים ברבעון הראשון, אמריקן איירליינס צללה ב-6.5%.
ברקע: שיעור האבטלה בארה"ב זינק בחודש מרץ ל-4.4%, הצפי עמד על 3.8%, כשמעל ל-700 אלף אמריקנים איבדו את מקום העבודה שלהם, הירידה הראשונה במספר מקומות העבודה מאז ספטמבר 2010, וקרוב למספרים של מאי 2009 בזמן המשבר הפיננסי שהגיעו עד ל-800 אלף מפוטרים.
הנפט נעל את העלייה השבועית הגדולה בכל הזמנים - ה-WTI נסק ב-31.7% ועומד על יותר מ-28 דולר לחבית. לאחר שפתח את היום בירידות חדות של 6%, מחק את הירידות ולבסוף זינק ב-12% (ב-3 דולר). הברנט המריא היום ב-13% ל-33.87 דולר לחבית. ברקע, דבריו של נשיא ארה"ב על קיצוץ מסתמן בתפוקה העולמית.
1 צפייה בגלריה
בהלת הקורונה מושכת את הבורסות לירידות
בהלת הקורונה מושכת את הבורסות לירידות
ירידות בבורסה
(צילום: AFP)
בורסות אירופה ננעלו בירידות, על רקע נתוני מאקרו מאכזבים (מדד מנהלי הרכש בתחום השירותים ברמתו הנמוכה אי פעם), באיחוד בשל החנק הכלכלי שכופה הקורונה על המשק. מדד דאקס הגרמני נחלש ב-0.5%, פוטסי הבריטי נחתך ב-1.2% וקאק הצרפתי איבד 1.6%. בתוך כך ניקיי ביפן ננעל ביציבות, בורסת שנגחאי ירדה ב-0.6% ואוסטרליה - ב-1.6%.
תמונה קודרת של קרן המטבע העולמית: "המפולת הכלכלית כעת גרועה בהרבה ממשבר הפיננסים ב-2009", כך לדברי היו"ר, כריסטינה ג'יאורג'ליבה. "מעולם לא חזינו בכלכלה העולמית נעצרת כך לחלוטין", הוסיפה.
אתמול רשם הנפט את העלייה היומית החדה אי פעם - 25% - בעקבות דברי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על קיצוץ מסתמן בתפוקה העולמית.
השווקים מקדמים בדרך כלל בברכה מחירי נפט נמוכים - שהם חיוביים לצרכנים ולחברות - אולם הירידה שכבר נרשמה השבוע מתחת ל-20 דולר לחבית (אחרי שזו כבר נסחרה ברמה של 60 דולר השנה) עוררה חששות מפני חדלות פירעון של חברות האנרגיה והדבר ערער את השווקים. טראמפ עצמו אמר אתמול למשקיעים כי אין לארה"ב תוכנית לקצץ בתפוקת הנפט שלה. "גם ריאד וגם מוסקבה מצפות להשתתפות מצד היצרניות בארה"ב, וזה עשוי להתברר כמכשול גדול בהסכם", כך נמסר מרויאל בנק אוף קנדה.
ענקית האופנה השבדית H&M פרסמה אזהרת רווח: היא צופה להפסד ברבעון הפיסקאלי השני בעקבות נפילה של 46% במכירות בחודש שעבר בשל התפרצות הקורונה. בנוסף היא נאלצה לסגור 3,778 מתוך 5,065 מחנויותיה. החברה נאלצה גם לצמצם את משרותיהם של עשרות אלפי עובדיה, לבצע פיטורים, לבטל דיבידנדים ולקצץ באופן זמני 20% מהכנסות המנהלים הבכירים.
מורגן סטנלי מזהיר מפני צניחה של 38% בתוצר האמריקני ברבעון השני של השנה. בנוגע לרבעון הראשון הוריד בנק ההשקעות את תחזיותיו לצמיחה שלילית של 3.4% לעומת התחזיות הקודמת שעמדה על צמיחה שלילית של 2.4%. בנוגע לרבעון השני, בבנק כבר מאוד פסימיים כאמור וחוזים התכוווצות של 38% בתמ"ג לעומת התחזית הקודמת שחזתה התכווצות של 30%. לדברי כלכלני הבנק, ברבעון השלישי תתאושש כלכלת ארה"ב ותציג צמיחה של 20.7%. לגבי כל השנה, במורגן סטנלי חוזים התכווצות של כלכלת ארה"ב ב-5.5% - השנה הגרועה ביותר מאז 1946.
אתמול נרשם מסחר תנודתי בוול סטריט, שלבסוף ננעלה בעליות של עד 2.3% במדדים המובילים. היה זה יום ראשון של עליות לאחר יומיים רצופים בניו יורק.
פורסם לראשונה: 08:05, 03.04.20