העובדה הבאה אולי תפתיע חלק מכם: לא כל מי שמתגורר בשדרות בן גוריון בתל אביב יודע שהוא שכן של לא אחר מאשר דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון. אומנם כנראה שמי שלא מכיר את הנכס לשימור הגיע רק לאחרונה להתגורר בשכירות בעיר ללא הפסקה, אבל כנראה שלא מעט תושבים ותיקים אינם מודעים לכך שהם מתגוררים בסמוך לאתרי מורשת היסטוריים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
את התשובות תוכלו למצוא באתר אינטרנט חדש של מינהל התכנון שעולה לאוויר. האתר, המכונה "Story Map", נועד לספר את סיפור השימור של מבנים היסטוריים במדינה דרך מפות ותוכניות עתיקות ועכשוויות. "אחד הנושאים שמעסיקים את עולם התכנון הוא לא תכנון העתיד, הקמת שכונות חדשות וקידום פרוייקטים של פינוי בינוי - אלא גם ההתייחסות שלנו לעבר שלנו כמדינה בהיבט הבנוי", מסביר האדריכל ארז בן אליעזר, יועץ בכיר למנכ"לית מינהל התכנון המלווה את הקמת האתר.
4 צפייה בגלריה
בית בן גוריון בתל אביב
בית בן גוריון בתל אביב
בית בן גוריון בתל אביב
(צילום: ליאור פז)
לדבריו, "ב-100 השנים האחרונות התפתח העיסוק שנקרא שימור מבנים ואתרים היסטוריים. כשמקדמים תוכניות צריך לקבל החלטות - האם יש מבנים או אתרים בשטח התוכנית שצריך לשמר אותם לטובת הדורות הבאים, או ניתן להרוס אותם. לכן לא מדובר בהחלטה שרירותית של בעל הנכס - המדינה או בעלי קרקע פרטיים - השאלה היא האם הנכס הזה חשוב גם לדורות הבאים מסיבה חברתית, היסטורית או בשל שיטות בנייה מיוחדות".
"כיום כל מוסדות התכנון - הארציים, המחוזיים והמקומיים - העוסקים בסוגיית השימור יכולים להיעזר במפות ההיסטוריות שהעלינו לאתר", ממשיך בן אליעזר. "ניתן גם לזהות במפות בכל עיר האם יש לה ועדת שימור שעוסקת בכך. אבל גם הציבור הרחב יכול להיכנס ולבדוק - האם בשכונה שלי חלק מהמבנים הסמוכים אליי היסטוריים? למעשה, ניתן להיכנס למפות משנות ה-40 וה-50 של המאה הקודמת - המציגות את היחס של העיר כיום למבנים שהיו בה אז".

350 לירות ארץ ישראליות

אז אילו מבנים לשימור ניתן לאתר במפות ההיסטוריות הללו? נחזור לבן גוריון: מדובר בבית הממוקם בשדרות בן גוריון 17 בתל אביב (שנקראו בעבר שדרות קק"ל), אשר שימש כמקום המגורים של ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של ישראל ומשפחתו בין השנים 1973-1931. זאת בנוסף לצריף בשדה בוקר ולבית ראש הממשלה בירושלים. הוא נבנה בשנים 1930-1931 על אדמת הקרן הקיימת לישראל, עם הקמתה של שכונת הפועלים הראשונה.
המבנה הקובייתי, שכלל דירה אחת בלבד ומצוי בקרבת חוף הים, משמש כיום כמוזיאון ומשתרע על מגרש בשטח של 449 מ"ר ועל שטח בנוי של כ-350 מ"ר. הוא הורחב ב-1946 ושופץ ב-1960. בשנת 1931 עמד מחירו על 350 לירות ארץ ישראליות.
גם בית דיזנגוף, ששימש את היכל העצמאות בו הכריז דוד בן גוריון על הקמת המדינה בשנת 1948, הוא נכס לשימור הממוקם ברחוב שדרות רוטשילד 16 בתל אביב. בבית הזה התגוררו ראש העיר הראשון של תל אביב, מאיר דיזנגוף, ורעייתו צינה, והוא נחשב לאחד מבתיה הראשונים של העיר. הבית משתרע על מגרש בשטח של 752 מ"ר וכולל שטח בנוי של כ-500 מ"ר.
4 צפייה בגלריה
בית דיזינגוף בתל אביב
בית דיזינגוף בתל אביב
בית דיזינגוף בתל אביב
(צילום: ליאור פז)
בנייתו של המבנה הראשוני, שכלל קומה אחת מקורה ברעפים, הסתיימה ב-1910, שנה לאחר ההכרזה על הקמת שכונת אחוזת בית שקדמה למיסודה של העיר תל אביב. בשנות ה-20 התווספה לבניין קומה שנייה ובשלב מסוים הפך לבית העירייה הראשון. לאחר פטירתה של צינה דיזנגוף, הפך הנכס למוזיאון תל אביב הראשון.
ואילו בית ביאליק, הממוקם ברחוב ביאליק 22 בתל אביב, היה ביתו של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק. הבית, שנמצא בשימור, מצוי בסמוך לבית העירייה הישן בקרבת רחוב אלנבי, ומשתרע על פני שטח של לא פחות מ-1,183 מ"ר. הוא נבנה בין השנים 1925-1926 ומורכב משני מבנים - בית ביאליק ובית מאניה (רעייתו). ב-2009 נפתח הבית מחדש לאחר פרויקט שחזור, שכלל את שיפוץ המבנה, תוך שימור ושחזור פרטיו המקוריים.
4 צפייה בגלריה
בית ביאליק בתל אביב
בית ביאליק בתל אביב
בית ביאליק בתל אביב
(צילום: ליאור פז)
4 צפייה בגלריה
בית ביאליק בתל אביב
בית ביאליק בתל אביב
בית ביאליק בתל אביב
(צילום: ליאור פז)
אבל לא רק בתל אביב. תמיד הייתם חובבי ספרות מושבעים ולא הייתם בטוחים איפה הבית המיתולוגי של ש"י עגנון? באתר תוכלו לאתר את הכתובת המדויקת שלו בירושלים. מתגוררים ליד השוק הלבן בעכו ואף פעם לא הבנתם מה משמעות המבנה? באתר תגלו שהוא נבנה באמצע המאה ה-18 ובשל מיקומו שימש המוקד המסחרי החשוב ביותר בעיר במשך יותר מ-150 שנה.
קניתם דירה ברחוב חובבי ציון בפתח תקווה? כנראה שמנופים לא יסתירו לכם את הנוף מהמרפסת. הסיבה היא אתר המורשת בית הדפוס הממוקם ברחוב, אשר שימש בעבר בית דפוס עבור המושבה הראשונה והתמחה בהדפסת ניירות לאריזת התפוזים. המקום, שנבנה בשנת 1878 זמן קצר לאחר הקמת אם המושבות, עבר שחזור ושיפוץ על ידי העירייה.
מרכבת העמק, דרך מתחם היקב בראשון לציון, בית הבולשת הבריטית ברחוב אילת בדרום תל אביב ועד המצודה הישנה באבו גוש והעיר העתיקה בבאר שבע - האתר מציג תוכניות שימור על פי חוק התכנון והבנייה וכולל מידע על תכנון עכשווי על בסיס תוכניות מאושרות, הכוללות מבנים או אתרים לשימור, תוכניות ארציות היסטוריות, מבנים לשימור ברשויות המקומיות ועוד.
האתר הוקם על ידי אגף בכיר לתכנון אסטרטגי במינהל התכנון בשיתוף עם פורום שימור ברשויות המקומיות והמועצה לשימור אתרים. לדברי מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, "העיסוק במורשת הבנויה הוא חשוב בראי פני עתיד, וחלק חשוב בקידום תכנון איכותי. האתר מציע שקיפות על פעילות השימור במינהל התכנון וברשויות המקומיות, ופורש את הכלים הדיגיטליים המאפשרים ניתוח, מיפוי ותובנות שיסייעו לקבלת החלטות בשיח פתוח מול הרשויות המקומיות והגופים המעורבים בנושא זה".