בואו נתחיל מהסוף: אם בעל המקצוע מסרב לתת לכם כתב כמויות מפורט, כדאי מאוד שתפסיקו את ההתקשרות עימו כמו בשלב זה.
זו בהחלט שיטת סינון טובה, שתגן עליכם במהלך השיפוץ. אין טעם להתקשר עם בעל מקצוע שמשאיר את כל הקלפים בידיים שלו, וזורק לכם איזו הערכה כללית ולא מחייבת, שנתונה לשינוי.
כמובן שחלק מהחריגות בעלות השיפוץ היא גם תוצאה של תוספות ושינויים שבעלי נכסים מכניסים תוך כדי תהליך, אך בכל הנוגע לתמחור של השינויים האלה, כדאי לדאוג שלא תנוצלו לרעה. כמובן שיש בעלי מקצוע הגונים ואמינים, אך מדוע שלא תבטיחו את עצמכם, ותגנו על עצמכם מפני הסיכוי שתיפלו על חאפר?
3 צפייה בגלריה
(צילום : shutterstock)
ההתחלה בהחלט יכולה להעיד על ההמשך
ממש כפי שבריאיון עבודה נקבע הרושם הראשוני של המעסיק עליכם, כך שלב בחירת קבלן השיפוצים. וכן, גם אם אתם רק מתכוונים להחליף את חדר הרחצה, אל תזלזלו בכתב הכמויות. הוא בדיוק מה שיבטיח שעלות השיפוץ לא תתנפח ותגדל ב-200 אחוז מהתקציב שקבעתם מראש.
לכן, גם אם אתם ממש לחוצים לנצל את תקופת הסגר ולהתחיל שיפוץ, אל תמהרו בשלב בחירת קבלן השיפוצים.
רק כתב כמויות, מאפשר לכם לערוך השוואה אמיתית ובעלת ערך, עם 3-4 קבלנים שונים. אחרת, אתם בעצם לא מתמחרים את אותו המוצר.

תמחרו מראש סעיף חריגות, ואז לא תופתעו

ואם אתם חושבים שממילא תחרגו מהתקציב, אז מה זה כבר משנה, אתם טועים.
אמנם תיתכן חריגה של כ-20 אחוז, אבל היא לא תיחשב ל"חריגה" אם תיערכו לה מראש, ותשנו את השם שלה מ"חריגה" ל"בלת"ם" (בלתי מתוכנן).
הכנסת סעיף שכזה לתקציב, מראש, תגרום לכם לדייק את ההוצאות שלכם.
"בעולם השיפוצים, יש משמעות רבה לתמחור העבודה, בהתאם לחומרים ולכלים הסניטריים שבחרתם", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"למשל, עלות תמחור של התקנת אסלה המחוברת לרצפה, שונה מזו של אסלה תלויה. כך גם תמחור של ברז שיוצא מהקיר, יהיה גבוה משמעותית מברז המחובר לכיור. ומה לגבי אריחי ענק שמחייבים שבאותו יום עבודה יהיו שני רצפים? אגב, גם אריחי פסיפס, שהם קטנים יותר מהגודל הסטנדרטי, מצריכים התקנתה מורכבת יותר, ולכן התקנה זו תעלה לכם יותר".
הסיבה שחשוב שתבחרו תחילה את כל חומרי הגמר, וגם את האקססוריז (כלים סניטריים כמו ברזים, מתלים, כיורים, שיש) וכן תקבעו את המיקומים של כל דבר מראש, היא שכל תזוזה, הפתעה או שינוי, תפגע בכם במשא ומתן.
אם אינכם בטוחים לגבי מספר דברים, תמיד תוכלו לבקש תמחור לשתי האופציות. ברגע שכל ה"מחירון" הזה סגור מראש, אין שום ויכוחים ומיקוחים במהלך השיפוץ עצמו.
"עליכם לזכור שברגע שחתמתם על חוזה, רוב הכוח בידי קבלן השיפוצים", מוסיפים במוקד השירות. "בשלב זה, הוא יכול לתמחר כל שינוי כפי שהוא יבחר לנכון. מבחינתכם, והוא יודע זאת, ממש לא כדאי להחליף קבלן שיפוצים. כלומר, כמעט ואין לכם שום יכולת משא ומתן איתו מרגע שהתחילה העבודה".
3 צפייה בגלריה
(צילום : shutterstock)

סעיף שמחייב את שני הצדדים למחירון הנהוג בשוק

דבר נוסף שתוכלו לעשות, הוא להכניס סעיף לחוזה, שמחייב אותו לקחת מכם מחירים בהתאם למחירון אובייקטיבי שקיים בשוק (ולא את הרף העליון של טווח המחירים, אלא את הרף הממוצע).
בכך, תבטיחו לעצמכם מין 'הסכמה עקרונית', שגם אם כוחה מוגבל, היא עדיפה על כלום.
אתם אמנם לקוח שבוי של הקבלן, אבל ברגע שתגלו בקיאות, ערנות ומודעות לעובדה שהענף עובר הסדרה בשנים האחרונות, והוא נמצא יותר בפיקוח, עם שקיפות לצרכנים ועם תמחור הוגן – אתם מקטינים את הסיכון שהוא ינסה לעבוד עליכם.

מה אמור להדליק נורה אדומה?

שתי תופעות נפוצות בענף זה, שכדאי מאוד לא להסכים להן היא הצעת מחיר טלפונית או הצעת מחיר נמוכה במיוחד.
הצעת מחיר טלפונית: זו הצעה חסרת משמעות לחלוטין, ולכן אינה רצינית. אם בעל המקצוע לא מעוניין להשקיע בכם זמן ומאמץ ולהגיע לראות את הדירה (תמורת דמי ביקור לגיטימיים, לפחות), אין סיבה שתתקשרו איתו.
הצעת מחיר נמוכה: מפתה ככל שתהיה, זה לא אומר שזהו המחיר שבאמת תשלמו בסוף. לכן, אל תיפלו בפח, ודעו שזהו לרוב רק פיתיון.

מדוע כדאי להשקיע בשלב זה?

ואולם, עצם העובדה שקיבלתם הצעת מחיר וכתב כמויות, אין בה כדי להעיד בהכרח שהקבלן יהיה מקצועי. בדקו האם המסמך מובן לכם, האם הוא מנוסח במונחים מקצועיים שאינכם מבינים, האם הכתב ברור, האם יש משפטים שמשתמעים לשני פנים.
השקעה של כמה שעות מצדכם, יכולה לחסוך עוגמת נפש גדולה, וסכום שיכול להגיע לאלפי שקלים (ואף עשרות אלפי שקלים), אם תזלזלו בשלב זה.
אם אתם משקיעים זמן בעבודה שלכם, וחוסכים שנים כסף לשיפוץ, לא כדאי ליפול דווקא בשלב הזה, מתוך מחשבה של 'יהיה בסדר'. כמובן שהשאיפה היא שלא רק יהיה בסדר, אלא שיהיה מצוין ולשביעות רצונכם, אבל בשביל שזה יקרה גם לכם יש חלק בתפקיד.
אז קחו אחריות, שאלו שאלות, בררו, בדקו כל מושג ומושג שלא מובן לכם, ודאגו שכל סעיף בכתב הכמויות יהיה מלא. הבהירו לקבלן השיפוצים שאתם בודקים הצעות נוספות ומשווים למחירונים הנהוגים בשוק, ולא תיראו כמו מי שיסכימו לשלם כל סכום שיקבע.
אגב, אם אתם נעזרים בשירותי אדריכל, מעצב או הום-סטייליסט, אל תשאירו אותם לסוף. דאגו שהם ייקחו חלק ויעברו אתכם על הסכם העבודה ועל כתב הכמויות. הם אלו שבסופו של דבר יתנהלו מול קבלן השיפוצים.
מעבר לכך, שטקטית זה יותר נכון שהם יהיו שם קודם, לפני שהוא נבחר, זה גם יאפשר לכם לעלות בזמן על תקלות או חוסרים בשלב שקודם להתקשרות.
3 צפייה בגלריה
(צילום : shutterstock)

אז מה חשוב שיהיה בהצעת המחיר שאתם מקבלים מקבלן השיפוצים?

חלוקה לשלבי העבודה: חשוב שכל שלב יתומחר בנפרד. ראשית, משום שאם תחליטו לבטל שלב מסוים, זה לא יפתח את כל המשא ומתן מחדש לתמחור. שנית, לרוב שלבי התשלום הם בהתאם לשלבי העבודה. כדי שלא יהיו מחלוקות לגבי מועדי תשלום, כדאי מאוד גם ששלבי התשלום יחולקו בהזמנת העבודה בצורה ברורה.
תמחור החומרים ועלות העבודה בנפרד: אם תחליטו להפחית או להוסיף חומרים, זה לא יחייב תוספת מחיר בעבודה. לכן, כדאי מאוד שההצעה תהיה כמה שיותר ניתן ל"פירוק" ושהדברים לא יהיו שלובים זה בזה.
האם הצעת המחיר כוללת פינוי והטמנת פסולת: אם חשבתם שתוכלו להשאיר את פסולת הבניין בסמוך לשטח ביתכם ולצפות מהרשות המקומית לפנות אותה, טעיתם. החוק קובע הנחיות ברורות לגבי פינוי והטמנה באתרים מורשים. חשוב שזה יהיה מצוין בחוזה, ויהיה באחריות הקבלן. התעלמות מכך, יכולה לחייב אתכם בקנסות, בתור בעלי הנכס, אז גלו ערנות.
האם הצעת המחיר כוללת מע"מ: זה הטריק הכי ישן בספר. פעמים רבות, בעלי מקצוע משתמשים בטריק הזה לא בהכרח כדי להימנע מתשלום מע"מ, אלא כדי לגרום להצעה להיראות אטרקטיבית יותר, ולהבטיח שהם יקבלו את העבודה.
עוד כתבות בנושא:
האם ההצעה כוללת עלויות לעובדים: כדי שלא תמצאו את עצמכם מופתעים שסעיף קריטי בעל השלכות גבוהות על עלות השיפוץ יישאר לא מתומחר, דאגו שיהיה מצוין במפורש שהמחיר כולל את שכר העובדים, וכי הם פועלים להעסקתם בצורה חוקית, כולל כל הביטוחים הנדרשים. כך תמנעו מצב שהקבלן יגלגל עליכם את האחריות לשכרם ולביטוח שלהם. זה נכון לא רק לפועלי עבודה, כי אם גם לבעלי מקצוע מתחומי אינסטלציה, נגרות, חשמל וכו'. אם הם באים מטעם הקבלן, ההצעה צריכה לכלול את העלות שלהם.
מה הצפי לתקלות: בעל מקצוע מנוסה יכול לדעת מה יכול להשתבש. לכן, שאלו במפורש אילו סוגי הפתעות יכולות לצוץ, ותמחרו אותן (גם אם בסופו של דבר לא יהיה בהן צורך). למשל, צורך בתוספות של עמודי בטון, צורך בהחלפת צנרת (במקרה של פיצוץ צנרת) וכן הלאה.
לסיכום, ככל שהסכם העבודה וכתב הכמויות יהיו מפורטים יותר, כך יצטמצם הפער שבין המחיר הראשוני שנקבע לצורך השיפוץ, לבין המחיר הסופי שתמצאו את עצמכם משלמים בגמר העבודה.
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"