מתנות חינם בדיוטי פרי: בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר לאחרונה פשרה בתביעה ייצוגית של צרכנית נגד ג'יימס ריצ'רדסון, לפיה החברה ממירה שלא כדין מטבע חוץ שאינו דולר אמריקני ללקוחות המשלמים במזומן וכן מסתירה את חישוב ההמרה מהלקוחות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הפשרה, הפיצוי לחברי הקבוצה יעמוד על 1.9 מיליון אירו, מתוכו 1.35 מיליון אירו יינתנו לצרכנים בצורת הטבות בדרך של בחירת מוצר ללא תשלום מתוך מגוון מוצרים מקטגוריות כמו שוקולד, היגיינה וטיפוח, משקאות, בישום וקוסמטיקה. מדובר במוצר חינם לבחירה בכל יציאה מהארץ. ההטבה תוענק ללא התניה במינימום קנייה ובנוסף לכל מכירה מיוחדת או מבצע שיתקיים בחנות במקביל. 550 אלף אירו מהסכום יעברו לקרן התובענות הייצוגיות שתייעד את הכספים לעמותות.
1 צפייה בגלריה
הדיוטי פרי של ג'יימס ריצ'רדסון בנתב"ג
הדיוטי פרי של ג'יימס ריצ'רדסון בנתב"ג
הדיוטי פרי של ג'יימס ריצ'רדסון בנתב"ג
(איציק בירן)
כמו כן, ג'יימס ריצ'רדסון תוסיף אמצעי יידוע ללקוחות אודות שיטת המרת המטבעות הנוהגה אצלה באופן שכל לקוח שמגיע לקופה ומבקש לשלם במזומן במט"ח שאינו דולר, יקבל לידיו דף מידע המפרט את שיטת ההמרה בין מטבע זר שאינו דולר לבין דולר. החברה תמשיך לפרסם את שערי החליפין של כל המטבעות המתקבלים בקופות, על גבי הצגים הדיגיטליים המוצבים מעל קופות התשלום. היא תערוך שינוי בתקנון באתר האינטרנט שלה לגבי תשלום במזומן שאינו דולר והיא תמשיך ליידע לקוחות בציון שער ההמרה בחשבונית הקנייה ובאמצעות פרסום הנושא בתקנון באתר.

שיטת ההמרה הכפולה של ג'יימס ריצ'רדסון

בתביעה נטען כי ג'יימס ריצ'רדסון מציגה את מחיריה בדולרים, כשעבור לקוח המבקש לשלם בשקלים בחנויות ג'יימס ריצ'רדסון, היא ממירה את המטבע לפי שער החליפין היציג. לעומת זאת, כשלקוח מבקש לשלם במטבע חוץ שאינו דולר, היא מחשבת את מחיר המוצר בדולרים דרך המרת מטבע חוץ לשקלים לפי שערי חליפין של קנייה ומכירה. עקב כך, נטען כי הצרכנים משלמים ללא ידיעתם עמלת המרה של 5% עבור המוצר אותו הם רוכשים.
לפי התביעה, החברה מחשבת את מחיר המוצר בדולר תוך שהיא עורכת המרות מיותרות לפי שערי קניה ומכירה באופן שפועל לרעת הלקוח ומעשיר את קופתה. מבלי שהלקוח מודע לאופן ההמרה ולאי הכדאיות שבתשלום באמצעות מטבע חוץ שאינו דולר וכך שהוא לא מודע שכספו שווה אצלה פחות. נטען כי היא נוגדת את חוק הצרכן לפי עליה להמיר מטבע חוץ לפי השקל היציג בלבד.
ביתר החנויות במקום, כשלקוח מבקש לשלם במטבע חוץ שאינו דולר, החנות ממירה את מטבע החוץ לדולר לפי שערי מטבעות יציגים מצטלבים, מקזזת שווי המוצר בדולרים מהסכום המומר וחישוב העודף ללקוח.
לעומת זאת, ג'יימס ריצ'רדסון נוקבת בשיטת המרה שונה וממירה דרך השקל ומוסיפה שלב נוסף של המרה של מטבע החוץ לשקלים, לפי שער קנייה נמוך. בשלב השני, היא עורכת המרה של הסכום המומר לדולרים לפי שער מכירה גבוה. בשלב השלישי היא עורכת קיזוז של שווי המוצר בדולרים ומחשבת את העודף ללקוח.
נטען כי ההמרה הראשונה שעורכת החברה לפי שער קנייה היא בניגוד לדין, המחייב לערוך המרה לשקל לפי שער יציג. בנוסף, נטען כי פעולת ההמרה השנייה, מנוגדת לדין ולמעשה - מיותרת.
לאחר ההמרה הראשונה, ממטבע החוץ (שאינו דולר) לשקלים לפי שער קנייה נמוך, החברה מחזיקה בידה באופן רעיוני מטבע שקלי שבאמצעותו הייתה צריכה לערוך את תחשיב רכישת המוצר. במקום זאת, היא עורכת המרה נוספת של הסכום שהומר לשקלים לדולרים לפי שער מכירה גבוה ורק אז מקזזת את שווי המוצר ומחשבת את העודף ללקוח. נטען כי אין הצדקה או טעם להמרה הנוספת.
פעולות ההמרה האלה מובילות לכך שהיא בעצם עורכת עסקה פיננסית מוסווית של המרת מטבע, בגדרה משלם הלקוח מבלי שהוא מודע לכך היא גם פועלת בניגוד לדין ובהטעיה, בכך שהיא לא מגלה גילוי נאות ביחס לשערי כלל המטבעות המתקבלים אצלה ובדבר גובה העמלה הנגבית בעת תשלום במטבע חוץ שאינו דולר. עסקת ההמרה לא מקבלת ביטוי בקבלה וכל שניתן ללמוד מהקבלה הוא, שניתן שטר דולרי עבור מוצר שערכו בשווי דולרי - בעוד שהעסקה בפועל אינה דומה וכוללת בתוכה רכיבים נוספים. נטען כי גם אם היה מתברר שההמרה חוקית - אי הגילוי אינו חוקי.
החברה טענה כי יש לה חובה על פי דין להמיר לשקלים את המטבע הזר שאינו דולר וכן שהיא רשאית לגבות כל תשלום על המרה בין מטבעות. כן טענה שאופן ההמרה מוצג בתקנון שלה. למרות זאת, בית המשפט הסכים עם טענות התובעת הייצוגית.