ועדת הכספים אישרה היום (ב') צו המעלה את המס של טבק לגלגול ומשווה אותו לזה של סיגריות רגילות. על פי החוק, ועדת הכספים הייתה צריכה לאשר את הצו עליו חתם שר האוצר לשעבר משה כחלון עוד בפברואר 2019, תוך 60 יום מחתימתו (שכן אם ייכנס לתוקף רק לאחר אישור ועדת הכספים, יהיה ייבוא מסיבי עד לרגע האישור) אולם לאור הבחירות החוזרות האישור התעכב. השוואת המחיר הביאה לכך שהמס עלה מכ-469 שקל לקילו לכ-1094 שקל לקילו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההערכות הן כי ההכנסות יעמדו על כ-400-450 מיליון שקל, כאשר עלתה הדרישה מצד חלק מחברי ועדת הכספים לסייע לחברת דובק - היחידה שמייצרת היום סיגריות בישראל, במידה ויתברר בסופו של דבר כי היא נפגעת מהעלאת המיסוי.
1 צפייה בגלריה
 אילוסטרציה
 אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לפי הדיווח של משרד הבריאות לוועדת הכספים היקף הייבוא של הטבק לגלגול ירד בכ-50% בעקבות העלאת המס.

ירידה בהתנסות במוצרי עישון

עבור הדיון המיזם למיגור העישון בחן את השפעות העלאת המס ומצא כי חלה ירידה בשיעורי ההתנסות בקרב בני 22 ומעלה, בהתנסות במרבית מוצרי העישון, לרבות טבק לגלגול - מ-31.9% שציינו ב-2019 כי התנסו בעישון טבק לגלגול , ל-22.7% שהתנסו בשנת 2020. מאותו הסקר עלה כי המוצר היחיד שבו לא חלה ירידה אלא דווקא עלייה, הוא הסיגריות האלקטרוניות - מוצר שכידוע לא חלה לגביו העלאה של המס על הקנייה.
במקביל מצאו במיזם למיגור העישון כי עבור 60% מבין מעשני הטבק לגלגול עליית המחיר לא השפיעה על צריכת הטבק-45% שבחרו להמשיך בטבק לגלגול ו-15% שבחרו לעבור לסיגריות רגילות.
שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון מסרה כי "הנתונים מוכיחים, כי לאחר 7 שנים ומאבק עיקש שהובלנו בבג"ץ, הסתיים סוף סוף עיוות מס שפגע קשות בבריאות של בני הנוער שלנו. השוואת המס על טבק לגלגול לזה המוטל על סיגריות שמה קץ לאבסורד, שבו בני הנוער רכשו טבק זול יותר מסיגריות ונשאבו בעקבותיו לתוך המעגל הקטלני של ההתמכרות. אבל המאבק רחוק מלהסתיים, כי הסיגריות האלקטרוניות נמכרות כיום ללא מס ובכך הפכו למוצר העישון הזול ביותר. על שרי האוצר והבריאות לפעול לאלתר לסתום את הפרצה הזו, ולהטיל על הסיגריות האלקטרוניות מס השווה למס שעל סיגריות רגילות. זהו מהלך חיוני כדי למנוע את הדור הבא של המכורים לעישון בישראל".